SODB850 Проект: Анализ на социалните услуги за правонарушители, лица с умствена изостаналост, стари хора, емигранти, жертви на насилие
Анотация:
Целта на този курс е да подготви студентите да анализират програми от грижи и услуги за правонарушители, лица с умствена изостаналост, стари хора, емигранти и жертви на насилие. За тази цел студентите се запознават както със специфичните проблеми и потребности на всяка от тези групи, така и със съществуващите политики и практики за посрещането на тези потребности. От студентите се очаква да съпоставят потребностите на клиентите с предлаганите грижи и. услуги и да идентифицират съществуващите дефицити.
Преподавател(и):
проф. Тома Томов д-р
доц. Златка Михова д-р
доц. Харалан Александров д-р
ас. Антоанета Матеева
доц. Светлозар Василев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите, завършили курса, ще могат да направят информиран и критичен анализ на наличните политики и програми за работа с правонарушители, лица с умствена изостаналост, стари хора, емигранти и жертви на насилие.
Студентите ще бъдат в състояние да разпознаят обяснителната парадигма, в рамките на която е разположена съответната програма от грижи и услуги, и да идентифицират нейните ценностни основания и идеологическите предразсъдъци.
Студентите ще могат да направят обоснована критика на избраната програма и да предложат допълнителни или алтернативни грижи и услуги за съответната категория клиенти.
Предварителни изисквания:
Базови познания върху психологията на развитието и на отклоняващото се поведение.
Базови познания върху социалните политики и логиката на тяхното изработване и прилагане.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Научни обяснения за девиантното и делинквентно поведение. Гледните точка на психологията, криминологията и социалната работа. Наказателни и корекционни политики и тяхната еволюция.
- Образователни и социални предизвикателства пред хората с умствена изостаналост. Политики за трудова и социална интеграция на хора с умствена изостаналост.
- Насилието и неговите жертви. Видове насилие и причини за него. Политизация и приватизация на насилието. Криминализация на публичните прояви на насилие и нормализация на домашното насилие.
- Емиграция и мобилност в глобализиран свят. Политики за избирателно насърчаване и регулиране на миграцията. Промяната в отношението към миграцията и натискът на общественото мнение.
- Предизвикателствата на старостта: болести, зависимост, самота и социална изолация. Грижа за възрастните хора в предмодерните и модерните общества.
- Идеологически и ценностни основни на социалната политика.
- Напрежение между социалната политика и практиката на социалната работа.
- Подходи при анализа на социални политики. Структурни компоненти на анализа.
Литература по темите:
1. Вакан, Л., (2004) Затворите на нищетата, София, издание ЛИК
2. Доклад на Център за изследване на демокрацията, (2011) Пенитенциарната политика и система в република България. София, издание на ЦИД
3. Доклад на OAK Foundation, (2016) Детско правосъдие в България. София, издание на OAK Foundation.
4. Тодорова, Стойчев, Димитрова, Шабани, Янков, (2022) Социален съд: модел на щадящо правосъдие за деца. София, издание на БЦНП.
5. Backwith, D. (2015). Social work, poverty and social exclusion. London, Open University Press=
6. Barberet, R. (2014). Women, Crime and Criminal Justice: A Global Enquiry. London, UK: Routledge.
7. Carroll, W. K. & Greeno, M. (2013). Neoliberal hegemony and the organisation of consent. In Fisher, R. (Ed), Managing Democracy, Managing Dissent (pp. 121–135). London, UK: Freedom Press.
8. Carrington, K. (2015). Feminism and Global Justice. New York, NY: Routledge.
9. DomesticShelters.org. (2019). Domestic violence shelters search tool. Domesticsshelters.org. Retrieved from www.domesticshelters.org/help#?page=1
10. Hoggett, P., Mayo, M., Miller, C. (2009) Ethical Dilemmas of Development Work, The Policy Press
11. Kotsko, A. (2018). Neoliberalism’s Demons: On the Political Theology of Late Capital. Stanford, CA: Stanford University Press.
12. Potter, H. (2014). Intersectionality and Criminology: Gender, Race, Class and Crime. New York: Routledge.
13. Standing, G. (2011). The Precariat: The New Dangerous Class. New York, NY: Bloomsbury.
14. Žižek, S. (2008). Violence. New York, NY: Picador.
Средства за оценяване:
В края на курса всеки студент избира една от петте категории клиенти и изследва какви социалните грижи и услуги се предоставят по различни програми в България. След това студентът изготвя и представя анализ на тези програми с препоръки за развитие на грижите и услугите съобразно променящите се потребности на клиентите.