SODB844 Социална работа по случай: лица с интелектуални затруднения
Анотация:
Курсът има практическа насоченост. Чрез казуси и ролеви игри се преподават умения за работа по случай на хора, които имат интелектуални затруднения в степен, която затруднява социалното им включване. Предлага се анализ на системата за обслужване на хората с интелектуален дефицит в общността, като се поставя акцент върху ролята на социалния работник като координатор на социалното включване на лицата с интелектуални затруднения в различни социални системи. Студентите ще имат възможност да усвоят основни техники за работа по случай, които отчитат спецификата на този тип клиенти.
Преподавател(и):
доц. Златка Михова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
• знаят: специфика на функционирането на хората с интелектуални затруднения и основни програми за тяхното социално включване;
• могат: да установяват терапевтична връзка с хора с интелектуални затруднения, да правят оценка на психосоциалното им функциониране и на семейните им отношения; да координират грижите и да формулират задачи в посока социално включване на индивиди, чието развитие ги поставя в риск, или води до социално изключване
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Интелектуални затруднения – клинични характеристики и основни аспекти на психосоциалното развитие.
- Обучение и приобщаващо образование на децата с интелектуални затруднения.
- Оценка на социалната дисфункция и потребности на клиентите с интелектуални затруднения
- Изготвяне на формулировка по случая и договаряне на координирането на грижите с клиента и семейството
- Грижи за лица с тежки интелектуални затруднения
- Създаване и поддържане на терапевтична връзка с клиент с интелектуални затруднения
- Оценка на семейните отношения и семейния товар при интелектуални затруднения
- Подкрепа за семейството на деца и възрастни с умствено изоставане
- Система за подкрепа на хората с интелектуални дефицити в общността
- Организиране на ежедневието чрез дневен център и ЦСРИ
- Трудово посредничество и интеграция на хората с умствено изоставане в трудова роля.
- Екипна работа и междуинституционално сътрудничество
- Социално включване или интеграция на лицата с интелектуални затруднения?
- Медицински аспекти на обслужването на лицата с интелектуални затруднения
- Ролята на социалния работник в социалното включване на лицата с интелектуални затруднения
Литература по темите:
1. Добрев З. (2009) Съвременни тенденции в интеграцията и обучението на деца с умствена изостаналост
2. Караджова К., Щерева Д. (2009) Алтернативни средства за въздействие при деца с умствена изостаналост, С.: СУ Кл. Охридски
3. Bourne, J., Harrison, T. L., Wigham, S., Morison, C. J., & Hackett, S. (2022). A systematic review of community psychosocial group interventions for adults with intellectual disabilities and mental health conditions. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 35(1), 3-23.
4. Baroff G., Olley G. (1999) Mental retardation: nature, cause, and management, Brunner Mazel
5. Gardner W. (2009) Behavior modification in mental retardation: the education and rehabilitation of the mentally retarded adolescent and adult. NJ: Transaction Publishers
6. Kritsotakis, G., Galanis, P., Papastefanakis, E., Meidani, F., Philalithis, A. E., Kalokairinou, A., & Sourtzi, P. (2017). Attitudes towards people with physical or intellectual disabilities among nursing, social work and medical students. Journal of clinical nursing, 26(23-24), 4951-4963.
7. McNally, P., Taggart, L., & Shevlin, M. (2021). Trauma experiences of people with an intellectual disability and their implications: A scoping review. Journal of applied research in intellectual disabilities, 34(4), 927-949.
8. Moor C. (2002) Competitive employment and mental retardation …, Journal of Rehabilitation, 68:1, 14–19.
9. Rapp Ch., Goscha R. (2004) The principles of effective case management of mental health services. Psychiatric rehabilitation journal, vol. 27, 4, 319 – 333.