SODB844 Социална работа по случай: лица с интелектуални затруднения

Анотация:

Курсът има практическа насоченост. Чрез казуси и ролеви игри се преподават умения за работа по случай на хора, които имат интелектуални затруднения в степен, която затруднява социалното им включване. Предлага се анализ на системата за обслужване на хората с интелектуален дефицит в общността, като се поставя акцент върху ролята на социалния работник като координатор на социалното включване на лицата с интелектуални затруднения в различни социални системи. Студентите ще имат възможност да усвоят основни техники за работа по случай, които отчитат спецификата на този тип клиенти.

прочети още
Социална работа

Преподавател(и):

доц. Златка Михова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

• знаят: специфика на функционирането на хората с интелектуални затруднения и основни програми за тяхното социално включване;

• могат: да установяват терапевтична връзка с хора с интелектуални затруднения, да правят оценка на психосоциалното им функциониране и на семейните им отношения; да координират грижите и да формулират задачи в посока социално включване на индивиди, чието развитие ги поставя в риск, или води до социално изключване


Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Интелектуални затруднения – клинични характеристики и основни аспекти на психосоциалното развитие.
  2. Обучение и приобщаващо образование на децата с интелектуални затруднения.
  3. Оценка на социалната дисфункция и потребности на клиентите с интелектуални затруднения
  4. Изготвяне на формулировка по случая и договаряне на координирането на грижите с клиента и семейството
  5. Грижи за лица с тежки интелектуални затруднения
  6. Създаване и поддържане на терапевтична връзка с клиент с интелектуални затруднения
  7. Оценка на семейните отношения и семейния товар при интелектуални затруднения
  8. Подкрепа за семейството на деца и възрастни с умствено изоставане
  9. Система за подкрепа на хората с интелектуални дефицити в общността
  10. Организиране на ежедневието чрез дневен център и ЦСРИ
  11. Трудово посредничество и интеграция на хората с умствено изоставане в трудова роля.
  12. Екипна работа и междуинституционално сътрудничество
  13. Социално включване или интеграция на лицата с интелектуални затруднения?
  14. Медицински аспекти на обслужването на лицата с интелектуални затруднения
  15. Ролята на социалния работник в социалното включване на лицата с интелектуални затруднения

Литература по темите:

1. Добрев З. (2009) Съвременни тенденции в интеграцията и обучението на деца с умствена изостаналост

2. Караджова К., Щерева Д. (2009) Алтернативни средства за въздействие при деца с умствена изостаналост, С.: СУ Кл. Охридски

3. Bourne, J., Harrison, T. L., Wigham, S., Morison, C. J., & Hackett, S. (2022). A systematic review of community psychosocial group interventions for adults with intellectual disabilities and mental health conditions. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 35(1), 3-23.

4. Baroff G., Olley G. (1999) Mental retardation: nature, cause, and management, Brunner Mazel

5. Gardner W. (2009) Behavior modification in mental retardation: the education and rehabilitation of the mentally retarded adolescent and adult. NJ: Transaction Publishers

6. Kritsotakis, G., Galanis, P., Papastefanakis, E., Meidani, F., Philalithis, A. E., Kalokairinou, A., & Sourtzi, P. (2017). Attitudes towards people with physical or intellectual disabilities among nursing, social work and medical students. Journal of clinical nursing, 26(23-24), 4951-4963.

7. McNally, P., Taggart, L., & Shevlin, M. (2021). Trauma experiences of people with an intellectual disability and their implications: A scoping review. Journal of applied research in intellectual disabilities, 34(4), 927-949.

8. Moor C. (2002) Competitive employment and mental retardation …, Journal of Rehabilitation, 68:1, 14–19.

9. Rapp Ch., Goscha R. (2004) The principles of effective case management of mental health services. Psychiatric rehabilitation journal, vol. 27, 4, 319 – 333.