PHOB735 Икономически и правни аспекти на фотографията

Анотация:

Дисциплината Икономически и правни аспекти на фотографията има за цел да разгледа различни проблеми в областта на икономиката и правото, които са пряко свързани с фотографското изкуство и по-конкретно развитието му като форма на бизнес.

Курсът обръща специално внимание на маркетинга като инструмент за генериране на продажби, формулират се понятията „продукт“, „цена“, „комуникация“, „дистрибуция“ във връзка със създаването и развитието на бизнес в областта на фотографското изкуство. Обръща се внимание и на онлайн търговията.

В курсът се разглеждат правните аспекти на фотографския бизнес, като голямо място е отредено на авторското право и неговите носители.

Разглежда се фотографията като бизнес, в различните в разновидности и аспекти. Изучава се формирането на бюджет. Установява се цената на извършването на дадени фото-услуги и се прогнозира тяхната рентабилност. СЪздава се опростен бизнес план за избрана от студента дейност.

прочети още
Фотография и видеография

Преподавател(и):

доц. Енчо Найденов  д-р
доц. Кристиян Постаджиян  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят

• Основни термини в областта на маркетинга

• Основните канали за комуникация с потребителите (крайни и бизнес)

• Необходими условия за развиване на фотографски бизнес

• Бизнес план на фотографско предприятие

• Правните аспекти на фотографията – авторски права

2) могат

• Да развиват маркетингови стратегии

• Да прилагат маркетингови стратегии

• Да направят проект за успешен фотографски бизнес

• Да проектират фотографско студио


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения: общи познания в областта на рекламата, основи на фотографията и фотографската техника

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Основни принципи на маркетинга. Сегментиране на пазара, избор на целеви групи. Изграждане на диференциация. Позициониране и репозициониране.
  2. Концепцията „степен на готовност за покупка“. Приложение във фотографското изкуство
  3. Маркетингов микс. Организация на маркетинговата дейност. Реклама, фотография и видеография.
  4. Рекламни агенции, творчески агенции. Работа с агенции. Работа с подизпълнители.
  5. Управление на взаимоотношенията с клиентите. Приоритизиране на клиенти.
  6. Видове фотографски бизнес. Разпространеност и доходност.
  7. Формиране на бюджет за конкретна поръчка.
  8. Техническо обезпечаване и техника под наем.
  9. Практически пример: Проектиране на снимачно студио.
  10. Управление на фотографския бизнес. Цели. Оценка на резултатите
  11. Юридически и физически лица, форма на стопанската дейност.
  12. Приходи от дейсността. Разходи за извършване на дейността.
  13. Ценообразуване, себестойност, печалба.
  14. Поток на средствата. Опростен бизнес план.
  15. Авторски права. Носители на авторски права. Отстъпване на авторски права. Нарушаването на авторски права.

Литература по темите:

Краят на рекламата каквато я познаваме, Серджо Зийман

Краят на маркетинга какъвто го познаваме, Серджо Зийман

Въведение в рекламния бизнес, Кристиян Постаджиян, Христо Катранджиев

http://digital-photography-school.com/how-to-calculate-your-cost-of-doing-business/

https://nppa.org/calculator

http://blog.vincentlaforet.com/2013/08/01/how-to-succeed-as-a-creative-long-term-know-your-c-o-d-b/