BAEB642D Икономика за мениджъри
Анотация:
Курсът е надграждащ. Неговата цел е да интегрира знанията на студентите в областта на икономическата теория, и по-конкретно – микроикономиката, с мениджмънта, за да се придобият практически умения за вземане на управленски решения. Дисциплината дава възможност на студентите да се запознаят с начините за прилагане на икономическото знание към решаването на реални икономически проблеми, с които се сблъсква управлението на бизнеса.
Курсът създава знания и умения за използване на базовите принципи и концепции на икономическата теория в конкретните анализи и оценки на търсенето, поведението на потребителите, производството и производствената технология, разходите и печалбата на фирмата, ценообразуването и пазарното поведение в условията на различни пазарни структури.

Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
доц. Едуард Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) познават:
• инструменти за количествен анализ и оценка на пазарното търсене, поведението на потребителите, производството и производствената технология, разходите и печалбата на фирмата;
• различни модели на ценообразуване, управление на разходите и печалбата на фирмата;
• “правилата на играта” в условията на различни видове пазарни структури;
2) могат:
• да прилагат на практика различни модели и инструменти за оценка на факторите, влияещи върху пазарните резултати на фирмата;
• да вземат управленски решения, основаващи се на анализ и оценка на количествените измерения на търсенето, производството, разходите и различните пазарни структури;
• да решават реални икономически проблеми, с които се сблъсква управлението на бизнеса.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Микроикономика
• Макроикономика
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- теоретичен обзор на курса 1 Въведение в управленската икономика 2 Икономика, функционални науки от сферата на управлението, иконометрия – основа за ефективно управление 3 Методи на поведение на фирмата 4 Анализ на търсенето 5 Оценка и прогнозиране на търсенето 6 Анализ на производството и оценка на производствената функция 7 Анализ на разходите и оценка на функцията на разходите 8 Печалба на фирмата 9 Пазарна структура и ценообразуване 10 Практика на ценообразуването 11 Икономическа роля на държавата
- обсъждане на зададените проекти
Литература по темите:
Основна литература:
С. Ракарова, Икономика за мениджъри, НБУ, 2008.
Ракарова, С. и А. Еленкова. 2013. Пътеводител по икономика за мениджъри. С: Издателство на НБУ
Christopher R. Thomas and William Shughart (eds.). 2013. The Oxford Handbook of Managerial Economics. Oxford University Press.
Managerial Economics, Dominic Salvatore, Harcourt Inc.,2001
Управленческая экномика, К.К. Сио, Инфра-М, 2000
Допълнителна литература
J. R. Davis, Semoon Cang, Principles of Managerial Economics, Prentice-Hall, 1986
М. Портър, Конкурентни предимства на нациите, изд. Класика и стил, 2004
Средства за оценяване: