EDUB606 Българска литература за деца
Анотация:
Дисциплината има за цел да представи българската литература за деца в диахронен план. Овладяват се базисни знания за спецификата на литературния образ в творчеството за деца. Литературноисторическият подход към материала се съчетава с културологичния и интерпретативния, което осигурява възможност да се проследят основните естетически процеси и особеностите на поетиката в индивидуалното слово за деца у нас. Акцент се поставя върху ключовите етапи от развитието на българската литература за деца „в себе си“ и в културноисторически контекст. Разглежда се художественото своеобразие в творчеството на автори – класици. Проследяват се както проблеми на национално специфичното, така и на универсалното в българската литература за деца. Проблематизира се жанровото развитие на българската литература за деца. Разглеждат се основни тематични кръгове и възпитателски акценти. СПециален фокус на вниманието е съвременната детска литература.

Преподавател(и):
доц. Огняна Георгиева-Тенева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите, които са завършили курса успешно:
1) Знаят:
- Същността на трите равнища на човешката словесност: мит, фолкор и литература
- Основните периоди в развитието на българската детска литература
- Жанровото развитие на българската детска литература
- Ключови произведения от детската ни лирика и проза
- Знакови периодични издания за деца
- Важни историколитературни и критически изследвания
2) Могат:
- Да анализират и интерпретират художествен текст
- Да прилагат подходящи модели на четене
- Да се ориентират в актуалните процеси и събития, свързани с българската детска литература, и чрез прилагане на естетически критерий да филтрират нейните ценности
Предварителни изисквания:
Умения за четене с разбиране, за анализиране и интерпретиране, за критическо мислене
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Детската словесност в контекста на цялата словесна култура. Критерии за „детскост“. Митът и фолклорът в света на детето. Същност, специфика и функции на детската литература.
- Поява и периодизация на българската детска литература. Литературата за деца през Българското възраждане. Просвещенски идеи. Ценностни приоритети
- Поява и периодизация на българската детска литература. Литературата за деца през Българското възраждане. Просвещенски идеи. Школска литература
- Литературата за деца от Освобождението до края на ХІХ век. Основни тематични кръгове. Възпитателски прагматизъм.
- Развитие на детската поезия и проза до края на Първата световна война. Постигане на художествена идентичност
- Познавателни и художествени особености на българската детска литература в междувоенния период
- Лирическите жанрове в периода между войните
- Кратки белетристични жанрове в междувоенния период: авторизирана приказка, авторска приказка, разказ
- Поява на повестта и романа в българската детска литература: структурни и семантични особености
- Идеологическият нормативизъм в детската литература от периода на НРБ: тематични кръгове, послания, жанрове
- Антинормативизмът в детската литература на НРБ: тематични, идейни и жанрови измерения
- Поетическо новаторство от 1990-те години до днес
- Художественият наратив от посттоталитарния период
- Българската литература за деца в исторически и в актуален план
- Представяне на автор и произведение по избор на студента
Литература по темите:
Георгиева-Тенева, Огняна. Граждански идеи на българската детско-юношеска поезия (1878-1918). София, 2014
Георгиева-Тенева, Огняна. Диалогът деца – възрастни в „Пет приказки“ от Валери Петров. // Литернет << http://liternet.bg/publish4/ogteneva/dialogyt.htm
Славова, Маргарита. За характера и функциите на фантастичното в белетристиката за деца. – В: Поглед към детската литература. Пловдив, 1990.
Енчев, Младен. Балада за Нангияла. София, 2018.
Костадинова, Ана. Сънят на инфантата. Велико Търново, 2017
Стефанов, Петър. Детска литература. От Възраждането до края на Втората световна война. Велико Търново, 2012.
Стефанов, Петър. Българска детска литература. ХХ век. Велико Търново, Абагар, 2012.
Стойчева, Светлана. Литературата за деца – промени в завещаното. София, 2015.
Янев, Симеон. Българска детско-юношеска проза. София, 1979.
Сп. Литературата. Литературата за деца, 2016, кн. 17.