EDUB506 Здравно и екологично образование

Анотация:

Курсът „Здравно и екологично образование“ е интегрален, с фокус върху специално-научната и педагогическата подготовка на студентите като бъдещи начални учители. Студентите ще усвоят знания, ще формират умения и отношения, свързани с решаването на съвременни здравни и екологични проблеми. Актуалните взаимоотношения „човек – природа – здраве“, се представят в контекста на прилагане на политиките на здравното и екологичното образование в началното училище, съобразно Държавния образователен стандарт за гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

доц. Светлана Ангелова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• какви са актуалните взаимоотношения „природа – човек – здраве;

• кои са основните понятия, свързани със здравното и екологичното образование;

• какви са европейските и националните политики в областта на екологията и здравето на човека;

• кои са основните събития, свързани с екологичната криза;

• кои са проекциите на здравното и екологичното образование в устойчивото развитие

2) могат:

• да анализират взаимоотношенията „природа – човек – здраве;

• да формират умения за прилагане политиките в областта на здравното и екологичното образование на учениците в началното училище;

• да планират и реализират здравно и екологично образование на учениците в началното училище


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения за:

• основни понятия в педагогиката, които се отнасят до цели на обучение, методи на обучение, форми на организация на процеса на обучение, резултати от обучението;

• различни аспекти в управлението и организацията на взаимоотношенията в образователната среда.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в курса „Здравно и екологично образование“ – съдържателни параметри и взаимозависимости.
  2. Област на компетентност „Психично здраве и личностно развитие“
  3. Област на компетентност „Физическо развитие и дееспособност“
  4. Област на компетентност „Превенция на употребата на психоактивни вещества
  5. Област на компетентност „Сексуално здраве и сексуално преносими инфекции“
  6. Текущо оценяване - курсова работа
  7. Област на компетентност „Лична хигиена“
  8. Област на компетентност „Хранене“
  9. Област на компетентност „Вода, почва, въздух“
  10. Област на компетентност „Енергия и климат“
  11. Област на компетентност „Биологично разнообразие“
  12. Област на компетентност „Общество и околна среда“ текущо оценяване: решаване на казус
  13. Здравно образование – практико-приложни измерения
  14. Екологично образование – практико-приложни измерения
  15. Курсът „Здравно и екологично образование“: финално оценяване –дискусия върху проблематикта в курса.

Литература по темите:

А. ОСНОВНА

• Ангелова, С. (2019). Здравето на детето в образователен дискурс (концептуален модел). Русе: Авангард Принт.

• Ангелова, С. (2020) Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „дете – общество – природа“ Русе: Авангард принт.

• Ангелова, С. (2022). Учебно помагало по Гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. 2022, София: изд. „Атласи“.

• Ангелова, С. (2022). Книга за учителя по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. 2022, София: изд. „Атласи“.

• Ангелова, С. (2023). Моделът „Учене чрез проучване“ по природни науки в началното училище в дискурса „развитие на личността на ученика“ В: М.Замфиров (ред.), Сб. с доклади от Четвърта научно-практическа конференция с международно участие, 2023, УИ "Св. Климент Охридски", 45-59.

• Ангелова, С. (2023). Неформално образование за детско здраве: какви са възможностите? Образование и технологии, 2023, 14, 57-63.

• Ангелова, С. (2023). Образование за устойчиво развитие в началното училище: нормативно осигуряване, В: С. Ангелова (съст.) Сборник от Международна научно-практическа конференция „Образованието: класичност и модерност“, 27-28.10., 2023, Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий", 72-79.

• Ангелова, С. (2021). Базираният на природата, социално-емоционален подход и природонаучното образование на детето в началното училище – една необходима свързаност. В: Папанчева, Р. (ред). "Образование и технологии", 2021, 12 (1), 31-34.

• Ангелова, С.(2021). Професионално-компетентностният профил на стажант-учителя по природни науки в началното училище: интердисциплинна и контекстуална перспективи. В: „Наставничеството: класичност и модерност“, Сборник от научно-практическа конференция с международно участие – ВТУ, Филиал Враца, 30.10.2020 г., 2021, 78-105.

• Ангелова, С. (2020) Модел за изграждане на саморегулативно здравно поведение при деца в предучилищна и начална училищна възраст Педагогика, 92 (3), 398-415.

• Ангелова, С. (2021). Изграждането на саморегулативно здравно поведение при детето в началното училище в интегративното поле на формалното и неформалното образование. В: С. Николаева (ред.) Концептуални и приложни измерения на свързаността между формалното и неформално образование, 2021, София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 67-75.

• Ангелова, С. (2018). Здравно-образователната подготовка на студенти педагози през призмата на синергетичния подход. В: Професионалната подготовка на студенти от педагогически специалности. Рецензенти В. Кутева – Цветкова, И. Петкова, Ред. М. Михова, Е. Тополска, Св. Ангелова. В. Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий”, 57-86.

• Ангелова, С. Компетентностно-базирана програма за формиране здравословен стил на живот на учениците от началното училище - Педагогика, 2017, 89 (6), с. 759-771.

• Василева, Р. (2020). Арт практики в контекста на устойчивото развитие. УПРАВЛЕНИЕ И ОБРАЗОВАНИЕ, 16 (3), 83-89.

• Мирчева, И. (2013). Картинните книги – посредник между децата и природата, Традиции и иновации в началното образование, Университетско издателство „Св. Кл. Охридски”, 2013, 131-144.

• Йочева, К. (2017). Целите за устойчиво развитие на ООН. Национална научна конференция "25 години департамент "Право" Нов български университет 14 декември 2016". https://ebox.nbu.bg/dp25/pdf/23.pdf

• Мирчева, И. Отворено обучение. Диференциация в обучението в началното училище. София: ИК "Веда Словена - ЖГ".

• ЗАКОН за предучилищното и училищното образование, достъпен на: https://www.mon.bg

• НАРЕДБА № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование: https://www.mon.bg/regulation/naredba-%e2%84%96-13-ot-21-09-2016-g-za-grazhdanskoto-zdravnoto-ekologichnoto-i-interkulturnoto-obrazovanie/

• МОН, Изпълнителна агенция „Програма за образование“: https://sf.mon.bg/?go=news&p=detail&newsId=1318

• МОН, Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в

• Република България (2021 – 2030): file:///D:/MY_FOLDERS_!!!!/Downloads/21pr013.2pr.pdf

• Качествено образование: https://www.unicef.org/bulgaria/sites/unicef.org.bulgaria/files/2018-07/Quality-education-lp-13-18.pdf

• Учене, насочено към екологичния преход и устойчивото развитие: https://education.ec.europa.eu/bg/focus-topics/green-education/learning-for-the-green-transition

Б. ДОПЪЛНИТЕЛНА

• Ангелова, С. (2018). Толерантността към културните различия като проява на психическо здраве при учениците в началното училище Сб. „Хармония в различията“, Научна конференция „Хармония в различията“. София, 10. 12. 2018. Ред. Ж. Назърска, С. Шапкалова, М. Гарванова, Н. Дебрюне, Д. Стоянова, София: Академично издателство „За буквите – О писменехь“, 476-481.

• Ангелова, С. (2020). Устойчивостта на диадата "култура – природа" в аспектите на психо-физическото детско здраве В: Сборник с доклади "Хармония в различията", 10.12. 2020. В: Ж. Назърска, С. Шапкалова (ред.), Научна конференция "Хармония в различията", 2020. София : За буквите - О писменехь, 525-531.

• Ангелова, С, Йорданова, Б. (2020). Ролята на педагога за здравословното хранене на учениците / Берджухи Йорданова - В Е. Рангелова (ред), "Сборник с научни доклади "Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образование: актуални проблеми, съвременни изследвания, опит". Габрово: Екс-прес, 279-284.

• Angelova, S. Yordanova, B. (2017). The Mental Health of Primary School Pupils in the Focus of the Future Teacher‘s Professional Competencies. – Academic Journal „Psychology research“, 2017, 20 (3), pp. 469-479.

• Йорданова, Б., Ангелова, С. (2018). Актуални принципи, подходи и политики за изучаване на здравето. В: Антология Неформално образование. Ред. В. Гюрова и др., научни консултанти П. Макариев, Е. Василева, М. Златева, рецензенти Е. Еничарова, С. Цветанска, Р. Симеонова, София: УИ „Св. Кл. Охридски“, 291-306.

• Колчева, И. (2021). Нови методи на преподаване по природни науки – „Разбиране по дизайн – разработване на урока отзад напред“. Професионално образование, 23 (4), 399-406

• Nah, J.-Y., Kim, Y.-I., & Kim, H.-S. (2011). The Effects of Systematic Health Education on Health Knowledge and Health Promotion Behavior in Elementary School Students. Journal of the Korean Society of School Health,24(2), 173–180.

• Sormunen, M., Tossavainen, K., Turunen, H. (2013). Parental perceptions of the roles of home and school in health education for elementary school children in Finland, Health Promotion International, 28(2), 244–256.