EDUB504 Методика на обучението по…(Човек и природа)
Анотация:
Методиката на обучение по... („Човек и природа“) е интегративен теоретико-приложен курс, с базисна, формираща роля, по отношение професионалната подготовка на студентите като бъдещи начални учители по предметите „Родинознание“ и „Човекът и природата“. Целите на курса са отправени към усвояване категориалния апарат на Методиката на обучение по... („Човек и природа“) и координацията му с апарата на други сродни частнодидактически и педагогически курсове. Научното знание се усвоява на комплексна теоретична основа, чрез анализ и приложение на нормативната уредба, регламентираща прехода „научно знание – учебно знание – учебно съдържание“ в процеса на обучение по предметите „Родинознание“ и „Човекът и природата“. Проектират се механизми за изграждане на устойчива мотивация на студентите – бъдещи начални учители, посредством подготовката им по формиране на професионално-личностни компетентности за планиране, моделиране и реализиране на съвременен процес на обучение.

Преподавател(и):
доц. Светлана Ангелова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• кои са основните понятия, заложени в курса;
• какви са взаимоотношенията „научно знание – учебно знание – учебно съдържание“ по предметите „Родинознание“ и „Човекът и природата“;
• какви са спецификите при планиране процеса на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и природата“;
• кои са основните типове модели на методически разработки за реализиране на процеса на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и природата“.
2) могат:
• да анализират и прилагат актуални нормативни документи, като формулират прецизно цели на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и природата“;
• да създават модели на методически разработки за планиране на обучение по предметите „Родинознание“ и „Човекът и природата“.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения за:
• Студентите да са усвоили знания и умения по общонаучни и педагогически дисциплини, изучавани в предходните курсове в рамките на програмната схема на Бакалавърска програма „Начална училищна педагогика и чужд език“, в частност по отношение на подходи, форми, методи на обучение; цели – резултати от обучението и др.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в курса „Методика на обучението по... (Човек и природа)“ – обект, предмет, субекти, цели, основни задачи.
- Нормативна регулация на обучението по „Родинознание“ и „Човекът и природата“ в началното училище.
- Нормативна регулация на обучението по „Родинознание“ и „Човекът и природата“ в началното училище. Текущо оценяване: практическа разработка
- Област на компетентност „Вещества, тела и организми“
- Област на компетентност “Природни явления и процеси“
- Област на компетентност „Човекът и здравословният начин на живот"
- Област на компетентност „Наблюдения, експерименти и изследване“.
- Теоретични основи на методиката на обучение по „Човек и природа“ – 1 част
- Теоретични основи на методиката на обучение по „Човек и природа“ – 2 част Лекция
- Текущо оценяване: решаване на казус
- Практико-приложни аспекти на методиката на обучение по „Човек и природа“ – 1 част
- Практико-приложни аспекти на методиката на обучение по „Човек и природа“ – 2 част
- Моделиране на процеса на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и природата“
- Финално оценяване – изготвяне и защита на портфолио
- Курсът „Методика на обучението по... (Човек и природа)“. Финално оценяване: дискусия върху проблематиката в курса.
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
А. ОСНОВНА
• Ангелова, С. (2024). STEM образование за изграждане на природонаучна грамотност на учениците в начален етап. Сборник "Четвърта национална конференция STEM образование и иновации", 13-14. 09. 2024 г., 56-61.
• Ангелова, С. (2024). За конструктивизма в обучението по „Човекът и природата“ и „Човекът и обществото“ или „Как ученикът да усвоява знание за употреба?“. Сборник „Образованието: класичност и модерност“ (под печат)
• Ангелова, С. (2022). Учебно помагало по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. София: изд. „Атласи“.
• Ангелова, С. (2022). Книга за учителя по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. София: изд. „Атласи“.
• Ангелова, С. (2024). От знания към умения и компетентности чрез активно учене: върху примера на междупредметна интеграция в началното училище В: Б. Здравкова и кол. (ред). Сборник „Актуални политики и практики в образованието“, ВТУ, Педагогически колеж – Плевен, 256-264.
• Ангелова, С. (2023). STEM образованието в подкрепа на личностното развитие на учениците в началното училище В: М. Крумова (ред). Сборник "Трета национална конференция STEM образование и иновации", 13-15. 04. 2023 г., 78-87.
• Ангелова, С. (2022). За предизвикателството „формиране на ключови компетентности чрез природонаучно образование на учениците в началното училище“. Педагогически алманах, 2, 201-209.
• Ангелова, С. (2021). Един съвременен отговор на въпроса „Какво свързва проектно-базираното обучение и формирането на ключови компетентности по природни науки като част от STEM/STEAM– образованието на ученика в началното училище?“ В: Христова - Коцева и кол. (ред). Образованието: класичност и модерност, 140 години педагогическо образование във Враца. Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“ Велико Търново. УИ „Св. св. Кирил и Методий”, Велико Търново, 95-103.
• Ангелова, С. (2021). Мотивиращата практико-приложна подготовка на стажант-учителя и преподаването на природни науки в началното училище – съдържателни параметри и взаимозависимости В: Сб. Научно-практическа конференция с международно участие „Наставничеството: класичност и модерност“, Ред. Р. Христова – Коцева, Е. Тополска, С. Ангелова, ВТУ – Филиал Враца, 31. 10. 2020 г. В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“, 101-111.
• Ангелова, С. (2020). Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „дете – общество – природа“. Авангард принт.
• Ангелова, С., Петрова, В., Маринов, Ц. (2019). Природонаучното образование в началното училище – компетентностна перспeктива. Научно-практическа конференция „Актуални политики и практики в образованието“, 17-18 април, 2019 г. Плевен. Ред. Б. Здравкова и др., ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Педагогически колеж, 102-109.
• Ангелова, С. (2016) Моделирането като изследователска задача в аспекта качество на обучението по дисциплината „Училищен курс Човек – природа“ Сб. „Международна научна конференция Педагогическото образование – традиции и съвременност, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Ред. Р. Христова – Коцева. В. Търново: I & B, 2016, с. 1-6 [CD]
• Ангелова, С. (2016) Качеството на природонаучната подготовка на бъдещи начални учители през призмата на SWOT-анализа Academic Journal „Management and Education”, XII (3), 78-84.
• Ангелова, С. Аспектите на релацията „цел – средство – резултат“ в обучението на бъдещите учители. (2015). Сб. „Международна научна конференция Педагогическото образование – традиции и съвременност“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Ред. Р. Христова – Коцева, Велико Търново: „I & B“, 1-8. [CD].
• Гюрова, В. Божилова, В., Вълканова, В., Дерменджиева, Г. Интерактивността в учебния процес (или за рибаря, рибките и риболова). София: Агенция Европрес, 2006.
• Костова – Чавдарова, С., Делибалтова, В., Господинов. Б. (2018). Педагогика. София: Унив. изд. „Св. Кл. Охридски”.
• Мирчева, И. Обучението по STEM – основни характеристики и някои проблеми. В: Образование и изкуства: Традиции и перспективи. София: Университетско издателство „СУ „Св. Кл. Охридски“, , 2020, стр.:576-583
• Рашева – Мерджанова, Я. Науките за духа в училище. 2007, Екстрем.
• Рашева – Мерджанова, Я. Синеретическо направление в българската педагогика – от систематиката до спецификата. Pedagogy, 2015, 87 (5), 661-677.
• Рашева – Мерджанова, Я. Синергетическа философия. Синергично образование. Синергетическа естествена педагогика. 2017, София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
• Тошев, Б. (2017). За успешното образование. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, 26 (1), 7-16.
• Тошев, Б. (2012). Природните науки в науката за образованието. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, 21(1), 1-17.
• Angelova, S. (2018) Inquiry-based Science Learning for Scientific Literacy Development in Primary School Children Advanced Science: Сб. статей V Международная научно-практическая конференция. Пенза, 2018. Ред. Г. Гуляев, Пенза: МЦНС „Наука и Просвещение“, 2018, 196-198
• Angelova, S. (2017) 21st Century Bulgarian Children and Their Necessity of Inovative Education Сб. статей XVI Международной научно-практической конференции “World science – Problem and Innovation”, Ред. Г. Гуляев, Москва: МЦНС „Наука и Просвещение“, 3, 169-173
• ЗАКОН за предучилищното и училищното образование, достъпен на: https://www.mon.bg
• МОН, „STEM ЦЕНТРОВЕ И ИНОВАЦИИ В ОБРАЗОВАНИЕТО“: https://stem1.bg/
• МОН, Национален STEM център: https://stem.mon.bg/
• Наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план, достъпна на: https://www.mon.bg
• НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, достъпна на: https://www.mon.bg
• УЧЕБНА ПРОГРАМА ПО ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА ЗА 3 КЛАС от учебната 2024/2025 г., достъпна на: https://www.mon.bg
• УЧЕБНА ПРОГРАМА ПО ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА ЗА 4 КЛАС от учебната 2024/2025 г., достъпна на: https://www.mon.bg
• Учебна програма по предмета „Родинознание“, 1 клас за учебната 2024/2025 г., достъпна на: https://www.mon.bg
• Учебна програма по предмета „Родинознание“, 2 клас за учебната 2024/2025 г., достъпна на: https://www.mon.bg
• НАРЕДБА № 10 от 19.12.2017 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала, достъпна на: https://www.mon.bg
• НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, достъпна на: https://www.mon.bg
• НАРЕДБА № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, достъпна на: https://www.mon.bg
• НАРЕДБА за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител" , в сила от учебната 2017/2018 година, достъпна на: https://www.mon.bg
• НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, в сила от 2.08.2019 г., достъпна на: https://www.mon.bg
• УЧЕБНИЦИ И УЧЕБНИ ПОМАГАЛА: https://www.e-prosveta.bg; https://klett.bg/; https://www.bititechnika.com/
Б. ДОПЪЛНИТЕЛНА
• Ангелова, С.(2021). Професионално-компетентностният профил на стажант-учителя по природни науки в началното училище: интердисциплинна и контекстуална перспективи. В: „Наставничеството: класичност и модерност“, Сборник от научно-практическа конференция с международно участие – ВТУ, Филиал Враца, 30.10.2020 г., 2021, 78-105.
• Ангелова, С., Георгиева, С., Христова, К. (2020). Неформалното образование за формиране на компетентности по природни науки при деца в начална училищна възраст В: Научно-практическа конференция "Актуални политики и практики в образованието. Компетентностният подход в образователния процес". Е. Бузов ред., Педагогически колеж, Плевен, 82-89.
• Ангелова, С. Модерната ИКТ среда – контекст за формиране на ключови компетентности по природни науки. (2014). Сб. Докторантски изследвания в отговор на съвременните предизвикателства пред педагогическата теория и практика. Сборник научни доклади, Докторантски научен семинар. Ред. Р. Пейчева-Форсайт, Р. Божанкова, София: Силует, 30-36
• Кирилов, С., Георгиева, Н. (2009). Интерактивни методи, техники и подходи в образованието за устойчиво развитие. УПРАВЛЕНИЕ И УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ, 1 (22), 314-317.
• Мирчева, И. (2014). Природонаучни компетенции в детската градина/ началното училище – екологична култура и устойчиво развитие на децата/ учениците, Модулно институционално образование на учениците в началното училище, издателство:МОН, 74-88.
• Тополска, Е., Ангелова, С. (2019). Концепти за професионално-практическата подготовка на стажант – учители / Е. Тополска - Педагогика, 2019, 91 (7), с. 963-982.Образованието за развитие в българската среда – възможности и необходимост. Oсновни принципи и успешни практики в България: https://devedu.eu/wp-content/uploads/bg_policy_paper_dear_in_bulgaria_2012.pdf
• Angelova, S. (2021). Development of student teachers’ satisfaction with e-learning science courses. Applications of Mathematics in Engineering and Economics (AMEE’20), 2021, AIP Conf. Proc. 2333, 050011-1–050011-9; https://doi.org/10.1063/5.0042071 Published by AIP Publishing
• Angelova, S. (2018). Do Future Primary Science Teachers Feel Confident to Transform Scientific Ecological Knowledge into School Knowledge? А Case Study in Bulgaria. International Journal of Science and Research (IJSR), 2018, 7 (6), 1272-1277.