EDUB503 Мениджмънт на класа

Анотация:

В курса "Мениджмънт на класа" бъдещите педагози навлизат в изкуството и науката за създаване и поддържане на благоприятна среда в класната стая. Съвременните класни стаи са по-разнообразни от всякога, както в културно отношение, така и по отношение на учебните потребности.

Учителите не са просто преподаватели; те са посредници, съветници и често основни фигури, които насърчават приобщаването и уважението. В тази дигитална епоха, в която разсейването е повсеместно, създаването на среда, благоприятстваща ученето, е едновременно предизвикателство и необходимост. Този курс отчита сложността на съвременната класна стая, като предоставя на студентите

Курсът разглежда класната стая не само като място за академично израстване, но и за цялостно развитие на всяко дете. Ролята на педагога е да създава и поддържа образователно пространство, което е едновременно безопасно, но и насърчаващо учениците към смели образователни открития.

Посредством дискусии и съвместна изследователска работа, студентите получават възможност да оформят своето разбиране и подход за управление на класната стая на бъдещето.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

гл. ас. Лъчезар Африканов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• същността на управлението на класната стая в преподаването и неговите исторически и съвременни перспективи.

• факторите, влияещи на ученическото поведение, и ролята на позитивното насърчаване (positive reinforcement).

• влиянието на физическата среда върху поведението и процеса на ученето при учениците.

• важността от изграждането на доверие с учениците и ефективната комуникация със заинтересованите страни.

• компоненти на социално-емоционалното учене и неговата интеграция в управлението на класната стая.

2) могат:

• разработват и прилагат стратегии за управление на класната стая.

• адаптивно да планират и променят използваните подходи въз основа на динамиката на класната стая и разнообразните нужди на учениците.

• ясно да комуникират очаквания и да насърчават открит диалог с учениците и родителите.

• проактивно да решават предизвикателства в класната стая и прилагат техники за разрешаване на конфликти.

• рефлектират и усъвършенстват подходите за управление на класната стая, които използват.


Предварителни изисквания:
Студентите се очаква да притежават основни познания в областта на педагогиката, включително общи методи на преподаване и принципи на планиране на уроците. Разбирането на типичните етапи на детското развитие ще обогати допълнително опита им в курса. Запознаването с основните теории за ученето от педагогическата психология може да осигури контекст за динамиката на класа.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение: от мениджмънт към лидерство в класната стая
  2. Моят индивидуален лидерски стил като учител: част 1
  3. Моят индивидуален лидерски стил като учител: част 2
  4. Моите ученици: част 1
  5. Моите ученици: част 2
  6. Моите ученици: част 3
  7. Изграждане на пространство за ефективно учене: част 1
  8. Изграждане на пространство за ефективно учене: част 2
  9. Изграждане на взаимоотношения за ефективно учене: част 1
  10. Изграждане на взаимоотношения за ефективно учене: част 2
  11. Изграждане на взаимоотношения за ефективно учене: част 3
  12. Дизайн на учебно преживяване: част 1
  13. Дизайн на учебно преживяване: част 2
  14. Класни стаи на бъдещето: част 1
  15. Класни стаи на бъдещето: част 2

Литература по темите:

• Николаева, С. Мениджмънт на клас. Учебник. Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“, 2021г.

• Розенберг, М. Общуване без агресия. Издателство „Кръгозор“, 2019г.

• Кон, Ал. Митът за дисциплината. Издателство „Изток-Запад“, 2011г.

• Хехт, Я. Демократичното образование. Издателство „Изток-Запад“, 2013г.

• Робинсън, К и Лу Ароника. Елементът. Как всичко се променя, когато откриете страстта си. Издателство „Рой Комюникейшън“, 2010г.

• Робинсън, К. Креативните училища. Революцията. Издателство „Раабе България“, 2017г.

• Минасян, Г. Естествено учене. Издателство „Национална мрежа на родителите“, 2016г.

• Вихерт, К. Радостта от преподаването. Издателство „Кибеа“, 2021г.

• Иванов, И. Мениджмънт на класа - една нова (стара) тема. Електронен достъп: https://www.ivanpivanov.com/uploads/sources/70_MK-nova-stara-tema.pdf

• Наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител"

• Наредба за приобщаващото образование

• Learning theories in education, https://www.educationcorner.com/learning-theories-in-education/