BULB596 Увод в методиката на обучението по български език и литература

Анотация:

В теоретичната си част курсът представя лингвистични, литературоведски, педагогически и методически проблеми, отнасящи се до обучението по двукомпонентния училищен предмет Български език и литература. Практическите занимания се отнасят до подготовката на студентите за участие в реалния образователен процес в училище.

Целта е студентите:

- Да придобият знания за методиката на обучението по български език и литература като приложна педагогическа дисциплина и за мястото ѝ сред останалите науки;

- Да се запознаят с основни нормативни документи, управляващи обучението по български език и по литература;

- Да формират умения за работа в контекста на съвременните компетентностни рамки, интеркултурни и интерактивни взаимодействия, да познават актуалните акценти в образователния дизайн на предмета български език и литература и да формират умения за прилагането му в практиката;

- Да развият умения за критически анализ, изследване и решаване на методически проблеми.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

доц. Огняна Георгиева-Тенева  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) Знаят:

- да обвързват образователната дейност и методическата проблематика с нормативната база, която управлява обучението по български език и литература;

- да избират подходящи методически подходи в образователната си дейност по предмета български език и литература;

- да намират подходящи информационни източници за новостите в науките, които се отнасят до обучението по български език и литература;

- как да усъвършенстват педагогическата си компетентност.

2) Могат:

- да управляват качеството на образователния процес;

- да избират подходящи модели на преподаване и учене;

- да предлагат адекватни оценителски подходи към постиженията на учениците.


Предварителни изисквания:
Познания по:

- съвременен български език

- българска литература

- антична литература

- западноевропесйка литература

- руска класическа литература

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Курсът Увод в методиката на обучението по БЕЛ: предмет и задачи
  2. Предметът български език и литература (БЕЛ) в средното училище
  3. Обучението по БЕЛ в историческа перспектива
  4. Нормативни документи, управляващи съвременното обучение по БЕЛ
  5. Учебната програма и учебникът по български език и по литература: анализ на компонентите им
  6. Компетентностният подход в обучението по БЕЛ. Социокултурни, езикови, литературни и комуникативноречеви компетентности
  7. Структура и съдържание на държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка по БЕЛ: знания, умения, отношения
  8. Активни и интерактивни методи на обучение по БЕЛ
  9. Системата на обучение по БЕЛ в прогимназиалния и в гимназиалния етап
  10. Концепции за оценяване. Национално външно оценяване. ДЗИ по БЕЛ. Програми за международно оценяване
  11. Четене на методически статии (оценяване на критическата рецепция на студента)
  12. Ученикът в конструктивистка перспектива
  13. Взаимодействие и конкуренция между институционалните и извънинституционалните образователни практики.
  14. Учителят по БЕЛ: професионален профил, продължаваща квалификация, изследователска дейност
  15. Обучението по БЕЛ в българските училища в чужбина

Литература по темите:

Георгиева-Тенева, О. (2015). Дискусията в урока по литратура. // Педагогика, № 7.

Димчев, К. (2011). Основи на обучението по български език. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Падешка, М. (2005). Урокът в контекста на комуникативно ориентираното обучение по български език. – В: Комуникативната компетентност в съвременния научен дискурс. Сборник в чест на 70-годишнината на проф. К. Димчев. София: Булвест 2000.

Петров, А. (2012). Проблеми на комуникативно ориентираното обучение по български език. София: Булвест 2000.

Стойчева, М. (2006): Европейска езикова политика. София: УИ „Св. Кл. Охридски“.

Темпъл, Ч., К. Мередит, Дж. Стийл (2001). Как учим: изложение на основните принципи. София: ЕТО, 2001.

Educational Values and cognitive Instruction (2010). Implications for Reform (Ed by Loma Idol, Beau Fly Jones), Routledge, 2010.

Richardson, V. (2003). Constructivist Pedagogy. Teachers College Record. Vol. 105, № 9, XII, 2003.

Savignon, S. (2002). Communicative Curriculum Design for the 21st Century. English Teaching Forum, Washington, USA,Volume 40, № 1.

Widdowson, H.G. (2003). „Expert beyond experience“: Notes on the appropriate use of theory in practice. In: Mediating between theory and practice in the context of different learning cultures and languages. European Centre for Modern Languages, Graz, Concil of Europe Publishing, 2003.

Constructivist Learning Design:

http://www.prainbow.com/cld/cldp.html

http://www.ingilish.com/constructivist-model.htm

http://www.artsined.com/teachingart/Pedag/Dewey.html

http://www.ckoko.bg/images/stories/PISA_Analizi.pdf

Документи

ЗАКОН за предучилищното и училищното образование

https://www.mon.bg

НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (oбн., ДВ, бр. 61 от 2.08.2019 г., в сила от 2.08.2019 г.) https://www.mon.bg/bg/59

НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците https://www.mon.bg/bg/59

НАРЕДБА за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител" https://www.mon.bg/bg/59

НАРЕДБА № 7 от 11. 08. 2016 г. за профилираната подготовка (публ. 11.09.2016 г.) https://www.mon.bg/bg/59

НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците https://www.mon.bg/bg/59

Наредба № 6 от 11 август 2016 г. за усвояването на българския книжовен език. https://www.mon.bg/bg/59

НАРЕДБА № 6 от 30.11.2015 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала https://www.mon.bg/bg/59

НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка

https://www.mon.bg/bg/59

Наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план https://www.mon.bg/bg/59

Обща европейска езикова рамка. Варна: Relaxa, 2001.

Учебни програми по български език – 5.-12. клас https://www.mon.bg/bg/28

Учебни програми по литература – 5.-12. клас https://www.mon.bg/bg/28