BULB596 Увод в методиката на обучението по български език и литература
Анотация:
В теоретичната си част курсът представя лингвистични, литературоведски, педагогически и методически проблеми, отнасящи се до обучението по двукомпонентния училищен предмет Български език и литература. Практическите занимания се отнасят до подготовката на студентите за участие в реалния образователен процес в училище.
Целта е студентите:
- Да придобият знания за методиката на обучението по български език и литература като приложна педагогическа дисциплина и за мястото ѝ сред останалите науки;
- Да се запознаят с основни нормативни документи, управляващи обучението по български език и по литература;
- Да формират умения за работа в контекста на съвременните компетентностни рамки, интеркултурни и интерактивни взаимодействия, да познават актуалните акценти в образователния дизайн на предмета български език и литература и да формират умения за прилагането му в практиката;
- Да развият умения за критически анализ, изследване и решаване на методически проблеми.

Преподавател(и):
доц. Огняна Георгиева-Тенева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят:
- да обвързват образователната дейност и методическата проблематика с нормативната база, която управлява обучението по български език и литература;
- да избират подходящи методически подходи в образователната си дейност по предмета български език и литература;
- да намират подходящи информационни източници за новостите в науките, които се отнасят до обучението по български език и литература;
- как да усъвършенстват педагогическата си компетентност.
2) Могат:
- да управляват качеството на образователния процес;
- да избират подходящи модели на преподаване и учене;
- да предлагат адекватни оценителски подходи към постиженията на учениците.
Предварителни изисквания:
Познания по:
- съвременен български език
- българска литература
- антична литература
- западноевропесйка литература
- руска класическа литература
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Курсът Увод в методиката на обучението по БЕЛ: предмет и задачи
- Предметът български език и литература (БЕЛ) в средното училище
- Обучението по БЕЛ в историческа перспектива
- Нормативни документи, управляващи съвременното обучение по БЕЛ
- Учебната програма и учебникът по български език и по литература: анализ на компонентите им
- Компетентностният подход в обучението по БЕЛ. Социокултурни, езикови, литературни и комуникативноречеви компетентности
- Структура и съдържание на държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка по БЕЛ: знания, умения, отношения
- Активни и интерактивни методи на обучение по БЕЛ
- Системата на обучение по БЕЛ в прогимназиалния и в гимназиалния етап
- Концепции за оценяване. Национално външно оценяване. ДЗИ по БЕЛ. Програми за международно оценяване
- Четене на методически статии (оценяване на критическата рецепция на студента)
- Ученикът в конструктивистка перспектива
- Взаимодействие и конкуренция между институционалните и извънинституционалните образователни практики.
- Учителят по БЕЛ: професионален профил, продължаваща квалификация, изследователска дейност
- Обучението по БЕЛ в българските училища в чужбина
Литература по темите:
Георгиева-Тенева, О. (2015). Дискусията в урока по литратура. // Педагогика, № 7.
Димчев, К. (2011). Основи на обучението по български език. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Падешка, М. (2005). Урокът в контекста на комуникативно ориентираното обучение по български език. – В: Комуникативната компетентност в съвременния научен дискурс. Сборник в чест на 70-годишнината на проф. К. Димчев. София: Булвест 2000.
Петров, А. (2012). Проблеми на комуникативно ориентираното обучение по български език. София: Булвест 2000.
Стойчева, М. (2006): Европейска езикова политика. София: УИ „Св. Кл. Охридски“.
Темпъл, Ч., К. Мередит, Дж. Стийл (2001). Как учим: изложение на основните принципи. София: ЕТО, 2001.
Educational Values and cognitive Instruction (2010). Implications for Reform (Ed by Loma Idol, Beau Fly Jones), Routledge, 2010.
Richardson, V. (2003). Constructivist Pedagogy. Teachers College Record. Vol. 105, № 9, XII, 2003.
Savignon, S. (2002). Communicative Curriculum Design for the 21st Century. English Teaching Forum, Washington, USA,Volume 40, № 1.
Widdowson, H.G. (2003). „Expert beyond experience“: Notes on the appropriate use of theory in practice. In: Mediating between theory and practice in the context of different learning cultures and languages. European Centre for Modern Languages, Graz, Concil of Europe Publishing, 2003.
Constructivist Learning Design:
http://www.prainbow.com/cld/cldp.html
http://www.ingilish.com/constructivist-model.htm
http://www.artsined.com/teachingart/Pedag/Dewey.html
http://www.ckoko.bg/images/stories/PISA_Analizi.pdf
Документи
ЗАКОН за предучилищното и училищното образование
https://www.mon.bg
НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (oбн., ДВ, бр. 61 от 2.08.2019 г., в сила от 2.08.2019 г.) https://www.mon.bg/bg/59
НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците https://www.mon.bg/bg/59
НАРЕДБА за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител" https://www.mon.bg/bg/59
НАРЕДБА № 7 от 11. 08. 2016 г. за профилираната подготовка (публ. 11.09.2016 г.) https://www.mon.bg/bg/59
НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците https://www.mon.bg/bg/59
Наредба № 6 от 11 август 2016 г. за усвояването на българския книжовен език. https://www.mon.bg/bg/59
НАРЕДБА № 6 от 30.11.2015 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала https://www.mon.bg/bg/59
НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка
https://www.mon.bg/bg/59
Наредба № 4 от 30 ноември 2015 г. за учебния план https://www.mon.bg/bg/59
Обща европейска езикова рамка. Варна: Relaxa, 2001.
Учебни програми по български език – 5.-12. клас https://www.mon.bg/bg/28
Учебни програми по литература – 5.-12. клас https://www.mon.bg/bg/28