BATB518D Практика: Анализ и оценка на конкурентоспособността в туризма
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА ПРАКТИКАТА:
Целта е студентите да придобият знания, умения и навици да анализират конкурентната среда и познавайки успешните туристически практики на туризма в ЕС да са подготвени теоретично да управляват ефективно всяка туристическа фирма. Практиката цели и да запознае студентите с основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туризма.
ЦЕЛ И ЗАДАЧИ: Целта и задачите, свързани с оценката на конкурентоспособността се отнасят до предприемането на действия за нейното повишаване чрез внасянето на промени в предлагания туристически продукт на даден оценяван обект. В случая за конкурент се избира базов образец с установени позиции на даден пазар за определено време при продажбата на туристически продукт, чието предназначение съответства на оценявания продукт – еталон по отношение на определен брой показатели. Оценката на конкурентоспособността се заражда под формата на проучване на хотели, ресторанти и др. туристически обекти по време на посещение. Основният метод за събиране на данни е прякото наблюдение. Тя се използва като метод за проучване на туристически обекти. При извършването на наблюдения описанието се среща по-често от оценката. Сравняват се данни и факти от туризма в два или повече обекта предимно чрез описание и по-рядко се използват сравнителният анализ и разкриването на причините за констатираните разлики. Оценката на обектите е изцяло резултат от индивидуални инициативи.
Преподавател(и):
доц. Милена Караилиева д-р
гл. ас. Маргарита Мишева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
• изясняват се основни теминологични понятия, свързани с конкурентоспособността и конкурентните предимства на туристическия продукт;
• характеризират се детайлно основните източници за осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма източниците на конкурентно предимство;
• специално внимание се обръща на оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт, възникването и реализацията на идеята за оценка на конкурентоспособността;
• анализират се критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;
• разглеждат се методите за оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт;
• характеризира се туристическия продукт – структура и типология и жизнения цикъл на туристическия продукт – хотелиерски, ресторантьорски, туроператорски и турагентски;
• в ретроспективен план се анализира развитието на туризма в България и състоянието на конкурентоспособност и се очертават основните конкурентни предимства на българския туристически продукт;
• извършва се SWOT анализ на европейския туризъм и анализ на конкурентоспособността на българския туристически продукт;
• очертават се насоките за повишаване качеството и конкурентоспособността на българския туристически продукт;
Крайната цел на курса е студентите да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.
Предварителни изисквания:
МЕТОДИ НА ИЗМЕРВАНЕ НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА
Оценката, която трябва да се направи е чрез регистрационния метод – наблюдение на избрани обекти по определен признак (структурата на продукта, видове, групи, подгрупи) от групата на обективни методи за конкурентоспособността – определяне на качествени и количествени показатели по пътя на регистрацията на евентуалните несъответствия.
Задачите, които се поставят в областта на конкурентоспособността, могат да се решат успешно само на основата на количественото изразяване на показателите за конкурентоспособност. Това е възможно обаче да стане, само ако се прилагат комплексният и комбинираните методи за оценка на конкурентоспособността на продукта. Чрез тези методи е необходимо да се усъвършенства планирането, контролът и стимулирането. В плана трябва да намерят място количествените показатели за конкурентоспособност на продукта, като по тези показатели се контролира изпълнението на плана и на тази основа се извършва стимулирането на персонала.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1.Значение на конкуренто-способността на туристическата дейност за развитието на туризма. 2.Същност и съдържание на конкурентоспособността на туристическия продукт – терминологичен и понятиен апарат. 3.Конкурентно предимство на туристическия продукт – експликация и терминологични уточнения. 4 Осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма. Източници на конкурентно предимство 5.Оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт. Възникване и реализация на идеята за оценка на конкурентоспособността. 6.Критерии и показатели за конкурентоспособност на туристическия продукт. 7.Методи за оценка на конкуренто-способността на туристическия продукт. 8 Туристически продукт – структура и типология. Жизнен цикъл на туристическия продукт. Анализ на конку-рентоспособността. 9.Конкурентоспособност на хотелиерския продукт. Анализ и оценка. 10.Конкурентоспособност на ресторантьорския продукт. Анализ и оценка. 11.Конкурентоспособност на туроператорския и турагентския продукт. Анализ и оценка. 12.Конкурентоспособност на балнео, Спа и Уелнес туристически продукт. Анализ и оценка. 13.Сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми. 14.Анализ на състоянието на конкурентоспособност на българския туристически продукт. 15.SWOT анализ на европейския туризъм. Анализ на конкурентоспособността на българския тур. продукт.
- Оценка на конкурентоспособност по показатели 1.Показател за суперструктурата 2.Показател за номенклатурата и асортимента 3.Показател за качество 4.Показател за цената 5.Показател за формата на обслужване 6.Показател за работния режим 7.Показател за времето за обслужване 8.Показател за средата на обслужване 9.Показател за външния вид и отношението на обслужващия персонал 10.Показател за туристическата инфраструктура 12.Показател за екологичност
Литература по темите:
Рибов, М. „Конкурентни предимства в туризма“ С. Тракия 2011
Рибов, М. „Туризма в ерата на качеството“ С., Тракия М 2003
Рибов, М. „Управление на конкурентоспособността в туризма“ С. Тракия М, 2003