BATB603D Управление на туризма
Анотация:
Курсът обхваща теоретико-методологичните и практико-приложни аспекти на управление на системата на туризма. Тя е разгледана като съвкупност от структуро-определящи компоненти – туристически ресурси, продукти и пазари. Целта на дисциплината е да бъдат приложени принципите и методите на теорията на управление към специфичните за туризма обекти и дейности. Фазите на процеса на управление – планиране, организиране, координиране и контрол са насочени към създаването и реализацията на туристическия продукт, финансирането и човешките ресурси в туризма. Разгледани са особеностите на нивата на управление на туризма – национално, регионално и локално, както и аспектите на управление – стопанско, институционално и локално. За целта ще бъдат разгледани и дефинирани основните понятия и дефиниции, свързани със структурата и процеса на стратегическо управление на туризма. Крайната цел е студентите да са в състояние да прилагат получените общотеоретични и специализирани знания при осъществяването на туристически управленски дейности.
Преподавател(и):
доц. Михаил Михайлов д-р
доц. Милена Караилиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните понятия и дефиниции в управлението на туристическото предприятие; структурата и процеса на стратегическо управление на туризма; система на стратегическо управление на туризма, субекти и обекти на управление;
• аспекти на управление, видове и нива на управление на туризма; фазите и функциите на управление на туризма. Фази (общи функции) на управление на туризма. Функция планиране, организиране, координация и контрол; функционални направления на управление на туризма – маркетинг, производство, финанси.
• институционалните структури и субекти на управление на туризма; бизнес управлението на туризма;
• туризмът като обект на стратегическо управление; специфичните характеристики и структуроопределящи компоненти на туризма; параметрите на управленското решение; видовете стратегически решения; управление на устойчивото развитие на туризма; основни насоки на управлението на устойчивото развитие на туризма; стратегии за устойчиво развитие на туризма
2) могат:
• да анализират структурата и процеса на стратегическо управление на туризма; система на стратегическо управление на туризма, субекти и обекти на управление;
• да анализират аспектите на управление, видовете и нивата на управление на туризма; конкретните класификационни критерии; функционалните направления на управление на туризма – маркетинг, производство, финанси; психологическия климат на туристическата група в дестинацията;
• да познават видовете стратегически цели - общосистемни цели, подсистемни цели, производствено-икономически, продуктово-пазарни, ресурсни, технически и технологически цели
• да прилагат получените общотеоретични и специализирани знания при и осъществяването на туристически управленски дейности.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да познават основните понятия и дефиниции в сферата на туризма
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1.Система на управление на туризма: структура на управление на туризма; аспекти, видове и нива на управление; фази и функции 2.Стратегическо управление на туризма: подходи и методология на стратегическото управление на туризма; структура на стратегическото управление на туризма; процес на стратегическо управление на туризма 3.Правна рамка и субекти на управление на туризма: нормативна база на туризма; институционални структури в туризма; стопански субекти на управление в туризма 4.Туризмът като обект на стратегическо управление: специфични характеристики и структуроопределящи компоненти; туристически ресурси; туристически дейности и продукти 5.Анализ на средата на функциониране и развитие на туризма: методология и инструментариум на анализа; видове среди и техники за анализ; анализ на туризма в България
- 6.Целева ориентация на стратегиите:визия, мисия и цели на стратегическото управление на туризма; типология на стратегиите; стратегическо планиране в туризма 7.Национална туристическа политика: стратегически промени и реакции на средата; направления и обхват; стратегическо управление на туризма на регионално и локално 8.Реализация на стратегиите в туризма: технология на стратегическото управление; принципи, модели и схеми; мотивация, етика и бизнес-култура 9.Стратегически контрол: мониторинг и оценка на контрола в туризма; контрол на стратегиите в туризма 10.Функционални стратегии в туризма: маркетингова стратегия в туризма; продуктови стратегии; стратегически подходи в управлението на финансите и човешките ресурси
- Практическата задача (по избор) Задание №1: "Управление на хотелиерска фирма” Задание №2: "Управление на ресторантьорска фирма” Задание №3: "Управление на туроператорска фирма” Задание №4: "Управление на туристическа агенция”
Литература по темите:
Михайлов, Михаил, «Стратегическо управление на туризма», изд. НБУ, С, 2005
Караилиева, М. "Човешкият капитал в туризма", изд. НБУ, 2018
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%