PHOB413 История на световната фотографията - II част
Анотация:
Курсът „История на световната фотография“ разглежда историята на фотография от предпоставките за изобретяването на медията до настоящето, от първите употреби на камера обскура до съвременни фотографии от XXI век. Лекциите и дискусиите представят множествената и комплексна история на фотографията: като технологично изобретение, художествено средство, средство за социални реформи и културна практика. Курсът покрива значимите фотографски явления, фотографи с важен принос в развитието на медията и отделни снимки, повлияли масовата култура, които ще бъдат представени в своя исторически и идеен контекст. Световната история ще бъде разгледана в обхват отвъд Европа и САЩ, но все пак с пропорционален фокус върху приносите и спецификите на различните национални истории на фотографията.
Преподавател(и):
гл. ас. Лиляна Караджова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще се добият следните познания и умения:
- Познание на историята на фотографията като изкуство и средство за комуникация.
- Познаване на важните явления в развитието на фотографските процеси и техники.
- Познание на въздействието, което фотографията оказва върху световната културата, наука и социални практики.
- Познаване и свободно използване на термини описващи фотографията.
- Умение за работа с подходи характерни за разгледаните периоди.
- Умения за анализ и възпроизвеждане на фотографии.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Фотографията и социална хроника в САЩ.
- Военна фотожурналистика през Втората световна война и фотографска агенция "Магнум".
- Ерата на фотожурналистиката. Списание Life.
- Развитие на портретната фотография през XX век.
- Развитие на актовата фотография през XX век.
- Модната фотография през втората половина на XX век.
- Фотография и нацианални школи: японска фотография.
- Фотографията в България през XX век.
- Концептуални подходи във фотографията. Дюсердорфска школа.
- Алтернативна фотография и деконстриуране на медията.
- Подходи към паезажа и портрета в съвременната фотография.
- Развитие на видео арта и взаимодействия с фотографията.
- Конферанс върху практически разработки.
Литература по темите:
• Базен, А. Онтология на фотографския образ. – Българско фото, 1988, № 7, 33-34
• Барт, Р. Camera Lucida. Записка за фотографията. София: АГАТА-А, 2001
• Бенямин, В., Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост. // Озарения. София: Критика и хуманизъм, 2000, 127-161
• Брук-Бол, П. Джордж Истман и KODAK. София: Лист, 1995
• Гаймер, П., Теории на фотографията. Изд. „Изток-Запад”, С. 2011
• Зонтаг, С., За фотографията. Изд. „Изток-Запад”, С. 2013
• Зонтаг, С., Да гледаш болката на другите. Изд. „Изток-Запад”, С. 2016
• Маклуън, Х. Фотографията – бордей без стени. – Българско фото, 1987, № 2, 33-35
• Мишо, Е. Фотография и описание. В: Разказвайки образа. Ангелов, А.;
Генова, И. (Съст.). София:Фондация Сфрагида, 2003, 172-189
• Сулаж, Фр. Естетика на фотографията. „Загубата и оставащото”, изд. НБУ, С. 2012
• Улрих, В., Теория на неостротата, Изд. „Изток-Запад”, С. 2012
• Флусер, В., За една философия на фотографията. Изд. Хоризонти, Пловдив, 2000
• Фотографията – Цялата история, Изд. Книгомания, София, 2015
• Фотографията на 20. век, Музей “Лудвиг”-Кьолн, ICONS, Taschen GMBH 2001, “АЛИАНС-97” ООД, София, 2002
• Щиглер, Б., Образи на фотографията, Изд. „Изток-Запад”, С. 2012
• Amelunxen, H., Kemp, W. Theorie der Fotografie. Band I-IV, 1839 – 1995, Schirmer und Mosel Verlag, Munchen: 2006
• Arnheim, Rudolf, Art and Visual Perception : A psychology of the creative eye, Berkeley, Calif etc. : Univ. of Calif. Press, c. 1974
• Beaumont, N., The history of photography : From 1839 to the present. New York: Museum of Modern Art, 1982
• Gernsheim, Alison, and Helmut Gernsheim. The History of Photography from the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era. New York: McGraw-Hill, 1969.
• Grundberg, A. Crisis of the Real, New Jersey: Aperture Foundation, 1990
• Jeffrey, J., How to Read a Photograph, New York: Abrams, 2008
• Frizot, Michel, ed. A New History of Photography. Cologne: Köneman, 1998.
• Hamilton, Peter, and Mark Haworth-Booth, eds. Exposures Series. London: Reaktion.
• Heigerman, M., Photography Changes Everything, New York: Aperture Foundation, 2012
• Higgins, J. Why It Does Not Have in Focus, Thames & Hudson, 2014
• Krauss, Rosalind, A Note on Photography and the Simulacral, October, Vol. 31, 1984
• Marien, M. W., 100 Ideas That Changed Photography, London: Laurence King Publ., 2012
• Marien, M. W., Photography: A Cultural History, New York: Laurence King Publ., 2002
• Nickel, Douglas R., History of Photography: the State of Research, Art Bulletin 83.3 (2001): 548–558.
• Scharf, Aaron. Art and Photography. London: Penguin, 1991
• Smith, I., The Short Story of Photography, Laurence King Publishing, London, 2018
• Szarkowski, John. Photography Until Now. New York: Museum of Modern Art, 1989.
• Vitamin Ph: New Perspectives in Photography, Phaidon, London 2006
• Wells, Liz. Photography: A Critical Introduction. 4th ed. Abingdon, VT: Routledge, 2009.
Средства за оценяване: