GENB076D Психология на образованието

Анотация:

Курсът по педагогическа психология представя три основни теми: учещи, учене и преподаване. По отношение на учещите студентите ще се запознаят със спецификите в развитието на учениците в различните етапи от тяхното обучение и тяхното многообразие, което поражда изисквания за индивидуален подход. По отношение на ученето се представят теории за ученето и стратегии за учене. Частта преподаване е насочена към центрираните върху ученика подходи към обучението, ефективният урок, създаване на ефективна среда за учене, мотивиране на учениците, оценяване на ученето и на учениците чрез използването на различни методи и техники.

прочети още
Англицистика (Английски език, култура и литература) ДО

Преподавател(и):

доц. Маргарита Станкова  д-р
доц. Надя Колчева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Спецификите в развитието на учениците в различните възрастови етапи

• Многообразието на учениците и какви изисквания за индивидуален подход поражда това

• Теории за ученето и стратегии за учене

• Центрирани върху ученика подходи към обучението

• Елементи на ефективния урок

• Оценяване на ученето и на учениците чрез използването на различни методи и техники

2) могат:

• Да планират ефективен урок

• Да прилагат индивидуален подход към учениците в зависимост от техните потребности

• Да мотивиран учениците

• Да оценяват учениците

• Да дават обратна връзка на учениците в процеса на обучение


Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Педагогическата психология: основа на преподаването
  2. Развитие на човека – концептуални модели и теории за развитието. Биоекологичен модел на развитието
  3. Развитие и задачи на развитието в ранна и средна училищна възраст
  4. Развитие и задачи на развитието в пубертета и ранното юношество
  5. Индивидуални различия в процеса на обучение. Многообразие на учениците
  6. Социално и емоционално учене - дефиниране, модели, съвременни насоки
  7. Подобряване на академичното учене чрез прилагане на социално и емоционално учене
  8. Теории за ученето
  9. Ефективният урок
  10. Мотивиране на учениците да учат
  11. Учащи със специални образователни потребности: Интелектуални нарушения
  12. Учащи със специални образователни потребности: Разстройства от аутистичния спектър
  13. Учащи със специални образователни потребности: Специфични обучителни затруднения
  14. Учащи със специални образователни потребности: Хиперактивност с дефицит на внимание
  15. Оценяване на ученето и на учениците

Литература по темите:

Основна

1. Колчева, Н., Презентации към курса, Мудъл

2. Колчева, Н., Свитък с материали към курс «Педагогическа психология»

3. Славин, Р., Педагогическа психология, Наука и изкуство, С., 2004

Допълнителна

2. Десев, Л. Педагогическа психология, С., Аскони-Издат, 1996.

3. Ников, Ат. Обучение и психично формиране на личността. С., 1994.

4. Ников Ат. Психология на образователния процес. С., 1994.

5. Николов П., Н. Александрова, Л. Кръстев. Педагогическа психология. С., 1994.

6. Рандев, Пл., Ив. Игов, (ред. - съст.) Училищна психология: увод в професията. С., 1989.

7. Янкулова, Й. Модерни аспекти на психологията на образованието. Второ преработено и допълнено издание. С., Пропелер, 2008.

8. Brophy, J. E. (1996). Teaching problem students. N. Y.: Guilford.

9. Hyman, I. A. (1997). School discipline and school violence: A teacher variance approach. Boston: Allyn&Bacon.

10. Shapiro, S, & Cole, L. (1994). Behaviour Change in the classroom: Self-Management Intervention. NY: Guilford.

11. Short, R. H., Stewin, L. L. & Stewart, J. H. (1991). Educational Psychology. Canadian Perspectives. Longman Company, Toronto.

12. Wittrock, M. C. (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd Ed.). N. Y.: Macmillan.

13. Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology (9th Ed.) Allyn & Bacon.