MHRB415D Методи за изследване в областта на УЧР
Анотация:
Курсът въвежда студентите в основните принципи и правила за ефективна подготовка, съставяне и провеждане на изследвания в организационна среда за целите на управлението на човешките ресурси. Те получават както теоретична подготовка, така и практически умения за ефективно провеждане на емпирични теренни изследвания за целите на организацията.
Цели на курса:
• Да даде на студентите цялостен поглед върху процеса и особеностите на съставянето и провеждането на емпирични изследвания за целите на управлението на човешките ресурси
• Да обучи студентите да съставят изследователски програми, които ефективно да обслужват организационни и управленски цели
• Да тренира студентите в конструирането и прилагането на изследователски инструменти в мениджърската практика

Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Какви функции имат изследванията в управлението на човешките ресурси
• Какви са видовете изследвания и изследователски стратегии и как да изберат най-подходящите за случая
• Как се съставя изследователска програма
• Какви изследователски методи има и как да подберат най-подходящите
• Как се съставя ефективен въпросник за изследване, структурирано интервю или фокус група
• Количествени и качествени методи за анализ на данни
2) могат:
• Да съставят програма за емпирично теренно изследване
• Да определят обекти на изследване и да формулират изследователски въпроси и цели
• Да определят адекватни източници на информация, целеви групи и извадки
• Да определят най-ефективните изследователски методи
• Да съставят въпросници за анкетиране и интервюиране
• Да формулират коректно отделните въпроси от въпросника
• Да съставят отчетни карти за наблюдение и изследване на документи
• Да анализират получените данни
Предварителни изисквания:
Знания и умения по управление на проекти
Желателен е опит от работа или стаж в корпоративна среда
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Функции на изследването в областта на управлението на човешките ресурси. Какво е изследване? Изследване и мениджмънт. Защо се налага да правим изследвания? Какви и за кого са ползите от едно изследване в организацията? Какво е изследователска магистърска теза? Какво трябва да включва? Как трябва да бъде написана?
- Съставяне на изследователска програма. Елементи на успешното изследване. Мотивация. Подкрепа и насочване. Стил и творчески подход. Личностни качества и същностни характеристики на компетентните изследователи. Отправна точка (Откъде да започнем?).
- Етапи и основни въпроси на изследването. Изследователска етика и политика. Осигуряване на достъп. Политически съображения относно изследователския проблем. Заинтересованите лица в организацията. Етически въпроси. Използване на резултатите от изследването.
- Определяне, формулиране и изясняване на изследователския проблем. Характеристики на добре избрания изследователски проблем. Създаване и уточняване на изследователските идеи. Превръщане на изследователските идеи в изследователски проект. Създаване на проект за изследване.
- Формулиране на целите и задачите на изследването. Критичен преглед на литературата. Работа с литературни източници. Видове източници. Използване на библиотеките и интернет за изясняване на собствения принос в бизнес изследването. Позоваване и цитиране на литературните източници.
- Определяне на източниците на информация и извадките. Нуждаем ли се от представителна извадка? Определяне на извадката по случаен път. Подбиране на извадката. Правила при определяне на извадката. Кой трябва да бъде включен? Колко души?Как ще ги изберем?
- Определяне на изследователските методи. Избор на подход и метод на изследване. Определяне на изследователската стратегия. Типове изследване. Видове подходи (позитивизъм,феноменология, релативизъм, социален конструктивизъм). Как различните подходи разбират описанието, обяснението прогнозирането и контрола в изследователския процес? Нуждата от ясна изследователска стратегия. Комбиниране на подходи. Надеждност на различните подходи.
- Текущо оценяване: Представяне на изследователски статии от студентите
- Видове изследователски методи: интервюиране. Видове интервюта (в зависимост от степента на структурираност). Кога е подходящо използването на интервю? Техники на провеждане (метод на критичните ситуации, метод на поведенческите ситуации, репертоарна решетка, проективни техники, анализ на протоколи, когнитивни карти.) Проблеми, свързани с качеството на данните. Как да се избегнат типичните грешки? Умения за провеждане на интервю. Групово интервю и фокус групи.
- Видове изследователски методи: анкетиране. Техники за създаване на въпросници и анкети. Проектиране на въпросници и анкети. Проблеми, свързани с надеждността и валидността. Провеждане на изследване с въпросници и анкети.
- Видове изследователски методи: наблюдение. Наблюдение – роли на наблюдателя, структурирано наблюдение – събиране и анализ на данните.
- Видове изследователски методи: изследване на документи
- Анализ на качествени данни. Разбиране на качествените данни. Стратегии на качествен анализ. Контент анализ. Аналитични методи за изграждане на теория или потвърждаване на хипотези. Превръщане на качествените данни в количествени.
- Анализ на количествени данни. Подготовка на данните за анализ. Проучване и представяне на данните. Видове количествени данни. Статистически методи за анализ на данните (дескриптивна статистика, измерване на сходство или различие, равнище на значимост и др.) Проучване на взаимовръзки и тенденции. Използване на компютър и софтуер за статистически анализ. Комбиниране на методи – триангулация.
- Съставяне на въпросник . Провеждане на изследване.
Литература по темите:
Основна литература:
Джонев, С. (2015) Качествени методи за изследване в социалните науки. София, Ен Джи Би Консултинг.
Калинов, К. (2010, 2013) Статистически методи в поведенческите и социалните науки. НБУ, София.
Каплан, Р., Сакъзо, Д. (2013) Психологическо тестиране. Принципи, приложения и проблеми (7-мо издание). Изток-запад.
Павлова, В. (2002) Бизнесстатистика. НБУ, София.
Стюарт, Д., Шамдасани, Пр. (2001) Фокус-групи. Теория и практика. София, ИК СЕМА РШ.
Easterby-Smith, M., Lowe, R. & Thorpe, A. (2012) Management Research: An Introduction (4th edition). London, Sage Publications Ltd.
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2012) Research Methods for Business Students (6th edition), Prentice Hall.
Допълнителна литература:
Anderson, V. (2013) Research Methods in Human Resource Management. CIPD Publishing.
Bell, J. (1997) Doing Your Research Project: A guide for First-Time Researchers in Education and Social Science. Buckingham, OU Press.
Bryman, A. & Bell, E (2003) Business Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
Cooper, D. & Schindler, P. (2013) Business Research Methods (12th edition). Irwin McGraw-Hill.
Gash, S. (2000) Effective Literature Searching for Research (second edition). Hampshire, Gower.
Ghauri, P., Gronhaug, K. & Kristianslud, I. (1995) Research Methods in Business Studies. Hemel Hempstead, Prentice Hall.
Gill, J. & Johnson, P. (1997) Research Methods for Managers. London, Sage.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research. New York, Aldine Publishing
Hart, C. (1998) Doing a literature Review: Releasing the Social Science Research Imagination. London, Sage.
Pink, S. (2000) Doing Visual Ethnography. London, Sage.
Punch, K. (1998) Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches. London, Sage.
Remenyi, D., Williams, B., Money, A. & Swartz, E. (1998) Doing Research in Business and Managements: An introduction to Process and Method. London, Sage.
Rose, G. (2001) Visual Methodologies, London Sage.
Sanders, K., Cogin, J. and Bainbridge, H. ed. (2014) Research Methods for Human Resources Management, NY & London, Routledge.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990) Basic Qualitative Research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, Sage.
Williams, M. & May, T. (1996) Introduction to the Philosophy of Social Research. London, UCL Press.