MBAM015D Организационно поведение

Анотация:

• Организационното поведение (ОП) се представя като постоянно развиваща се

интердисциплинарна област на познанието.

• Разглеждат се основните измерения на ОП, като студентите се запознават с водещите концепции на мениджмънта, поведенческите науки и тяхното приложение в организацията и нейното развитие.

• Систематизация на понятия, категории и инструментариум за въздействие - чрез конкретни подходи, тактики и организационни практики.

прочети още
Бизнес комуникации - ДО

Преподавател(и):

доц. Димитър Панайотов  д-р
доц. Кирил Радев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Значението и необходимостта от акумулирането на ефективни модели за организационно поведение и управление.

2) могат:

• Да диагностицират реални ситуации в организацията с прилагането на съответен инструментариум за въздействие.


Предварителни изисквания:
• Студентите да имат знания и/или умения:

По основните параметри на организационното поведение като интердисциплинарна област на модерното познание за управлението на организациите.



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Увод в организационното поведение (ОП). Същност на ОП като научна област и академична дисциплина. Етапи в историческото развитие на ОП. Основни измерения (аспекти) на ОП
  2. Проекции на ценностите и културата върху моделите на поведение. Културна стимулация и управленски стимули. Принципни различия в концептуалния модел на управление.
  3. Личностен базис и организационно поведение. Външни и вътрешни детерминанти
  4. Междуличностни отношения и комуникация. Същност на комуникационния въпрос. Бариери в общуването. Ефекти на междуличностните отношения. Типове събеседници и тактики на поведение.
  5. Интуицията и невербалните сигнали. Трите "кита" на интуицията. Как да разкодираме невербалните сигнали? Интуицията при водене на преговори и сключване на сделки
  6. Мотивацията - същност, основни модели и теории. Какво означава да мотивираме в организацията? Система за стимулиране и базисни правила на мотивацията.
  7. Имидж и организационна култура. Измерения на имиджа в ОП. Персонален, политически и фирмен имидж - измерения. Елементи и функции на организационната култура.
  8. Управление на груповите процеси в организациите. Мениджърски роли, статус и стил. Мениджърски профили. Закони на управленското изкуство.
  9. Организационни конфликти и управлението на стреса. Разновидности на организационния конфликт. Систематизация на основните причини за конфликт. Подходи за управление на конфликтните ситуации. Източници на стрес и профилактика в организацията.
  10. Инструментариум за организационно развитие. Подбор и оценка. Консултиране и тренинг. Управление на УЧР, управление на таланти, коучинг.

Литература по темите:

1. Панайотов, Д. Организационно поведение, НБУ, С. 2003, 2006, 2009 електронно издание

2. Паунов, М. Организационно поведение, С., 1997, 2007

3. Смит, Х., Джон Уекли. Психология на организационното поведение, 1992.

4. Лютенс, Фред. Организационное поведение: Пер. с англ. 7-го изд.- М. 1999.

5. Cohen A., S., Fink, H. Gadon and R. Wilitsg. Effective Behaviour in Organizations, IRWIN, Homewood, III, 1988.

6. Davis K., Organisational Behaviour, New York, MakGraw – Hill, 1991

7. Dunettte M., Handbook of Industrial and Organisational Psychology, Chicago, Rand McNally, 1996.

8. Хофстеде Х. Култури и организации, С., 2001.

Средства за оценяване:

Изисквания: Активност на студентите по време на занятията и изпълнение на всички поставени задачи и курсови работи по всяка една тема от курса; Представяне на курсовите задачи в заключителни семинари. Максимален брой точки от обобщаващия (финален) тест върху целия материал.

Особености на оценяването: Поставят се 3-4 текущи оценки, като всяка една от тях може да бъде формирана на основата на няколко практически задачи.