ADVM330 Комуникации в социалните медии
Анотация:
Целта на курса по Рекламна комуникация в социалните мрежи е да запознае студентите със спецификите, условията и начините за провеждане на ефективна по отношение на постигане на целите и оптимална от гледна точка на ресурси рекламна комуникация в социалните мрежи. Социалните мрежи вече са част от ежедневието на потребителите – за лични и за професионални нужди. Социалните мрежи вече са придобили критична маса от потребители, която маса ги прави подходящи за провеждане на рекламни дейности. Заради персонифицирането в тези мрежи рекламистите могат изключително точно да таргетират своите рекламни послания и да създават механизми за значително ангажиране на потребителите, с което допълват традидиционните рекламни канали. В тази връзка е изключитено важно бъдещите магистри по рекламана комуникация да познават спецификите на този канал и да използват възможностите, които той предоставя за постигане на маркетинговите, комуникационните и рекламните цели.
Курсът започва с въвеждащ преглед на ролята на социалните мрежи в маркетинга и рекламната комуникация. Разглежда се концепцията за earned media (спечелена медия) спрямо own media (комуникационни инструменти на бранда) и paid media (платеното рекламно присъствие). Ще се обсъдят фундаментите на по-голямото доверие, което потребителите имат в earned media в качеството й на независимо представяне и реклама на бранда. Ще бъде разгледана и други специфика на социалните мрежи – вирусния ефект, т.е. “заразяване” от потребител на потребител с рекламното послание на компанията. Подобен вирусен ефект осигурява достигане до широка аудитория, ползвае на earned media и значително оптимизиране на рекламния разход.
След това се прави преглед на целите, които могат да бъдат постигнати в социалните мрежи. Разглеждат се brand awareness (създавне на разпознаваемост) и performance (действи от потребителя) в рамките на интегрирана рекламна комуникация, като акцент се поставя на engagement (ангажиране). Именно този елемент предоставя уникални възможности пред рекламистите.
Естествено продължение е разглеждането на отделните социални мрежи в светлината на различните реклани възможности, които се предоставят. Акцент се поставя на facebook поради голямата пенетрация сред потребителите, както и създадената култура сред потребителите да “консумират” рекламна комуникация във Facebook. Ще бъде разгледан Linkedin като социална мрежа с професионална насоченост, която може да обслужва специфични рекламни цели. Ще бъдат разгледани и други водещи социални мрежи като Pinterest, Twitter, Foursquare, Instagram като инструменти за рекламна комуникация. Ще бъдат разгледани и тенденциите. Ще бъдат разгледани конкретни рекламни кампании, които с реализирани в тези социални мрежи.
Курсът включва и видовете рекламни кампании в социалните мрежи. Студентите ще бъдат запознати и с рекламните формати в социалните мрежи.
Курсът завършва с преглед на начините за измерване на ефективността на рекламната комуникация в социалните мрежи. Ще бъдат разгледани и участниците в процеса на създаване и управление на рекламна комуникация в социалните мрежи.
Дисциплината има за цел да осигури на студентите необходимите знания, подход и владеене на инструментите на създаване, планиране и управление на рекламната комуникация в социалните мрежи.

Преподавател(и):
доц. Жюстин Джадала Мария д-р
Ангел Искрев
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят
• Релевантно от рекламна гледна точка поведение на потребителите в социалните мрежи
• Концепцията earned media и начинът да осигуряват максимално рекламно въздействие чрез нея
• Концепцията за вирусен маркетинг и как се реализира в социалните мрежи
• Видовете рекламна комуникация в социалните мрежи
• Основните социални мрежи и начините за провеждане на рекламна комуникация в тях
• Измерителите на ефективност на рекламната комуникация в социалните мрежи
2) могат
• Да планират рекламна комуникация в социалните мрежи, с цел осигуряване на оптимална реакция и ангажираност на потребителите
• Да участват по-ефективно в подготовката и реализацията на рекламна комуникация в социалните мрежи
Предварителни изисквания:
Няма предварителни изисквания за знания и/или умения на студентите.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Онлайн поведение на потребителите в контекста на социалните мрежи. Маркетинг и рекламни цели, които могат да бъдат постигнат в социалните мрежи.
- Стратегии в социалните мрежи. Социалните мрежи като част от интегрирана маркетинг комуникация
- Собствена, закупена и спечелена медия (Own, Paid,Earned Media) концепцията
- Вирусен ефект в социалните мрежи. Елементи за вирусно съдържание.
- STEPPS модел
- Съдържание за социалните мрежи
- Facebook рекламна комуникация. Потребители във Facebook. Приложения във Facebook
- Другите социални мрежи -youtube, instagram, pinterest, twitter и други
- Другите социални мрежи -youtube, instagram, pinterest, twitter и други
- Бъдещето на рекламата
- Маркетинг на съдържанието - предизвикателства
- Видове кампании - трафик, ангажиране, продажби, лоялност на потребители.
- Специфични видове кампании - кампании със съдържание, създадено от потребителите
- Измерване ефективността на рекламната комуникация в социалните мрежи
- Представяне на практическите задачи от студентите
- Самостоятелна работа
Литература по темите:
Заразително, Джона Бергер, Обсидиан
Директен и дигитален маркетинг на здравия разум, Дрейтън Бърд, Локус
Данни и case studies на IAB Bulgaria за онлайн рекламата в България и Европа
Данни за рекламни комуникации от общодостъпни източници на информация, като: в. Капитал, сп. Мениджър и други, вкл. техни интернет ресурси
Страници на рекламни агенции (секция “portfolio”, “case studies”, “ кампании” - http://www.ddb.com/ddbsofia ; https://next-dc.com/work/ ; http://www.noblegraphics.eu/ ; http://www.all-channels.com/portfolio/ и други
Новият бизнес модел: успехът в революцията на потребителите изисква промяна
Новите правила в маркетинга и в ПР, Дейвид Скот, ROI Communication
Властта на хората - новият маркетинг, Пламен Русев, Е-Академия
11 неизменни закона на Интернет брендинга, Ал Рийс, Лаура Рийс, Класика и стил
В крак с онлайн маркетинга, Джон Рийд, Анхира
Социалният БУМ!, Джефри Гитомър, Изток Запад
Средства за оценяване:
Тест (анализ на рекламна комуникация - избор от няколко опции)
Групов проект (студентите получават задание от реална компания и създават бриф, имат реален дебриф с "клиента", готвят свои презентации, които представят пред "клиента" и преподавателя и получават много детайлна обратна връзка, след което при небходимост надграждат изготвения от тях проект)
Участия в лекции и проекти за самоподготовка