MBAM877D Реинжинеринг и конкурентно предимство в туризма
Анотация:
Целта на курса „Реинженеринг и конкурентно предимство в туризма” е насочен към създаване на познания за основните компетенции в областта на реинженеринга в туризма. За целта ще бъдат разгледани и дефинирани основните понятия и дефиниции, свързани с организационната ефективност и преструктуриране на основните процеси на всички равнища - организации, функционални направления, дейности и процеси. Студентите ще бъдат запознати с процесите на реконструиране в туристическия сектор – хотелиерство, ресторантьорство и посредническа дейност с цел оптимизиране на обслужването.

Преподавател(и):
доц. Милена Караилиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• предпоставки за възникване на реинженеринга на процесите в туризма;
• изисквания на реинженеринга;
• модели и механизми за преструктуриране на отделните фази на цикъла на управление на туристическия продукт;
• методи на реинжеренеринга;
• резултати от реинженеринга;
• анализ и избор на процес за реорганизация и реконструиране;
• създаване на реинженеринг организация;
• проектиране на реинженеринг процеса;
• внедряване на реинженеринг промените.
2) могат:
• да познават същността, обхвата и съвременните възгледи на реинженеринга в туризма;
• да познават изискванията, методите и предпоставките за внедряване на реинженеринг промени;
• да анализират процесите в туристическата фирма;
• да мотивират избора на критичен процес за реконструиране;
• да създават реинженеринг организация в турристическата фирма – хотелиерска, ресторантьорска или туроператорска
• да определят потребностите от внедряване на радикални промени;
• да могат да препроектират основните процеси;
• да са в състояние да внедрят промените в резултат на реинженеринга;
• да прилагат получените общотеоретични и тясноспециализирани знания при осъществяването на управленски дейности в туризма.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения: в областта на конкурентоспособността.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1 Въведение в реинженеринга на процесите в туризма - терминологични уточнения. 2 Същност, обхват и съвременни възгледи на реинженеринга в туризма. 3 Реинженеринг концепцията в туризма . 4 Предпоставки, обуславящи необходимостта от реинженеринг на организацията на работата или процесите в туристическата фирма. 5 Дейности по реинженеринг на процесите в туризма. Проектиране и анализ на организационните структури, работните места и процесите в туристическата дейност. 6 Изисквания, методология и технология на реинженеринг на процесите в туризма. Източници на конкурентно предимство. 7 Информационни технологии и конкурентно предимство 8 Човешки капитал и конкуренто предимство 9 Качество и конкуренто предимство 10 Фирмен имидж и конкурентно предимство 11 Иновации и конкурентно предимство 12 Разработване и внедряване на реинженеринг проект в туризма. 13 Реинженерингово проектиране на хотелиерската дейност. 14 Реинженерингово проектиране на ресторантьорската дейност. 15 Реинженерингово проектиране на посредническата дейност в туризма.
- Задание: Разработване на проект за реинженеринг в туризма (по избор процес или продукт) Варианти: 1 Практическо задание: Разработване на проект за реинженеринг на хотелиерската дейност 2 Практическо задание: Разработване на проект за реинженеринг на ресторантьорската дейност 3 Практическо задание: Разработване на проект за реинженеринг на туроператорската дейност 4 Практическо задание: Разработване на проект за реинженеринг на турагентската дейност ПЛАН: Въведение Обща характеристика на туристическата фирма Анализ на конкурентоспособността на туристическата фирма Анализ, обосновка и избор на потенциален процес за реинженеринг Избор за методология и инструментариум за реконструиране на критичния процес Разработване на проект за реинженеринг Внедряване на проекта Анализ на резултатите – изводи и препоръки Заключение
Литература по темите:
Караилиева, М. «Реинженерингът в хотелиерството», Изд. «Херон», 2004
Рибов, М. и колектив М. Караилиева, С. Милева, П. Димитров, Йоанна Попниколова и др. «Туризъм без граници – реинженеринг и управление на риска в туризма», изд. «Нова Звезда» С., 2004