BCRM203D Он-лайн бизнес комуникация
Анотация:
Курсът "Онлайн бизнес комуникация" има за цел да осигури на студентите дълбоко разбиране и теоретично осмисляне на всички аспекти на комуникацията, които са от съществено значение за успешното функциониране на бизнес организации в онлайн средата. В рамките на курса ще се разгледат различните канали, методи и технологии, които се използват във виртуалното пространство, както и начините, по които те са еволюирали във времето.
Цели на курса:
1. Да развива дълбокото разбиране на студентите относно основните принципи и методи на онлайн бизнес комуникация.
2. Да предостави на студентите обширни познания за еволюцията на комуникационните технологии и техния принос за промяната на начините на комуникация в бизнеса.
3. Да насърчи аналитичното мислене и критичното оценяване на различните канали и методи на комуникация в онлайн средата.
4. Да предостави актуална информация относно новите тенденции в бизнес етикета и комуникацията, свързани с поколенията Зет и Игрек.
5. Да разгледа ролята на социалните мрежи и приложения като Линктин в бизнес комуникацията и как те се използват за постигане на бизнес цели.
6. Да се проучи важността на неформалното общуване чрез онлайн медиите и официалното представяне на бизнес организации в онлайн средата.
Допълнително, курсът ще обхване следните аспекти:
• Анализ на комуникационните модели и теории, които подкрепят разбирането на комуникацията в бизнес контекста и тяхната адаптация в онлайн средата.
• Изследване на възможностите и предизвикателствата, които се свързват с виртуалната комуникация и комуникацията на разстояние.
• Преглед на инструментите и техниките за ефективно управление на онлайн комуникацията в бизнес средата.
• Разглеждане на важността на културната и междуличностна компетентност в онлайн комуникацията и как те влияят върху бизнес взаимодействията.
• Анализ на новите тенденции в дигиталната комуникация и техните последици за бизнес сектора, включително влиянието на изкуствения интелект, автоматизацията и персонализацията.
• Разглеждане на етичните предизвикателства, свързани със социалните мрежи, защитата на данните и онлайн сигурността.
• Изследване на връзката между бизнес комуникацията и устойчивото развитие, включително комуникацията за корпоративна социална отговорност и устойчиви бизнес модели.

Преподавател(и):
доц. Христо Чукурлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще знаят и могат:
• Разбиране на принципите на ефективна онлайн комуникация: Студентите ще разберат основните принципи и стратегии за успешна комуникация в онлайн бизнес среда. Те ще разполагат със знания за избора на подходящи канали и методи на комуникация, както и важността на контекста и целите на комуникацията.
• Умение за използване на различни онлайн комуникационни инструменти: Студентите ще придобият умения за използване на социални мрежи, електронна поща, чат системи, видеоконференции и други онлайн инструменти за бизнес комуникация. Те ще бъдат в състояние да изберат и прилагат най-подходящите инструменти за съобщенията и целите си.
• Аналитично мислене и критично оценяване на комуникационния контекст: Студентите ще развият аналитични умения за разбиране на контекстуалните фактори, които влияят на онлайн комуникацията в бизнес средата. Те ще бъдат в състояние да оценяват ефективността и приложимостта на различни комуникационни подходи и да адаптират своята комуникация според нуждите и целите на бизнеса.
• Разбиране на новите тенденции в бизнес комуникацията: Студентите ще бъдат запознати с актуалните тенденции в бизнес комуникацията, включително въздействието на поколенията Зет и Игрек върху комуникационните предпочитания и стилове. Те ще бъдат информирани за последните развития в областта на социалните мрежи и дигиталните комуникационни технологии.
• Прилагане на бизнес етикет в онлайн среда: Студентите ще разберат важността на бизнес етикета и правилата за професионално поведение в онлайн комуникацията. Те ще разполагат със знания за подходящите комуникационни стилове, тон и поведение в различни ситуации и културни контексти.
• Умение за адаптиране към промяна и иновации: Студентите ще бъдат подготвени за променящата се бизнес среда и ще развият уменията си за адаптиране към нови технологии, иновации и комуникационни практики. Те ще бъдат в състояние да проследяват и разбират как новите технологии и принципи на комуникация променят бизнеса и как да се възползват от тях.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Основни познания в областта на комуникациите: Студентите трябва да разбират основните понятия, модели и теории на комуникацията. Това включва разбиране на процесите на комуникация, взаимодействие между комуникаторите и получателите, и важността на контекста при комуникацията.
• Основни компютърни умения: Студентите трябва да бъдат запознати с основните функционалности на компютъра и операционната система, работа с уеб браузъри, използване на електронна поща и софтуерни приложения. Също така, да имат познания във възможностите и основните функции на социалните мрежи.
• Онлайн опит и лекота в работата с интернет: Знанията и опитът на студентите в работата с интернет и онлайн средата ще бъдат от полза. Това включва уменията за търсене на информация, навигация в онлайн пространството, управление на профили в социални мрежи и основни познания за онлайн сигурност.
• Бизнес разбиране: Понятия и основи на бизнес средата ще помогнат на студентите да разберат контекста, в който се използва онлайн комуникацията в бизнеса. Разбирането на основни понятия като клиенти, партньори, маркетинг, продажби и бизнес цели е от полза.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Скот, Дейвид Миърман, "Новите правила в маркетинга и в ПР", София, 2011
David Meerman Scott The New Rules of PR Creative Commons License 2006
David Meerman Scott The new Rules of Viral Marketing Creative Commons License 2008
Lesikar, Raymond V., Marie E. Flatley, and Kathryn Rentz. Business Communication: Making
Connections in a Digital World, 12th, McGraw-Hill/Irwin, 2010
Томс, Ж. и Г. Белогушева Уебсайтът - мисията задължителна Сиела 2009
Томс, Ж. и Д. Георгиев Успешен Онлайн Маркетинг Сиела 2009
Дейл Карнеги, "Общуването като път към успеха', Колибри, София 2012
Анна Вълканова, Корпоративен брандинг 4.0, Изток-Запад, София 2020
Майсторите на маркетинга разказват, Рой Комюникейшън, 2008
Специализирани сайтове:
BusinessWire www.businesswire.com
PRWeb www.prweb.com
PRNewswire www.prnewswire.com
Market Wire www.marketwire.com
Средства за оценяване:
гл. ас. д-р Христо Василев Чукурлиев
Гл.ас.д-р Христо Чукурлиев е член на секцията по Педагогика в департамент Чужди езици и култури на НБУ. Интересите му са в няколко сфери: модели за управление и приложението им в различни социални и индивидуални дейности; дигитални технологии, процеси на дигитализация и трансформация; история на цивилизациитеи религиите в контекста на еволюцията/революциите на моделите за разбиране и управление на процесите. В аспекта на висшето образование се интересува от трасформацията на формите и методите на преподаване и връзката им с професиите на бъдещето. От 2018 г. е директор Централната университетска администрация на НБУ. От 2010 до 2018 г. е директор на Факултета за дистанционно, електронно и продължаващо обучение. Работи в НБУ от 2002 г. като директор на Магистърски факултет. Член на Настоятелството на НБУ от 04.06.2016 г. Докторската си дисертация защитава през септември 2018 г., а от 1 март 2019 г. е щатен преподавател към Факултета за дистанционно, електронно и надграждащо обучение. Заедно с доц. д-р Венцислав Джамбазов от 2008 г. провежда внедряване на единно електронно обучение в НБУ, усъвършенстване на платформата за електронно обучение MOODLE, обучение на преподаватели за ползването й. От 2010 до 2014 г. внедрява модел за управление на ДФО, който функционира с малки изменения и до днес. Средното си образование е завършил в Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“, а висшето в СУ „Св. Климент Охридски“ със степен магистър по „Българска филология“. Докторската му степен е в професионално направление: 3.7. Администрация и управление и е на тема "Управление на дистанционното обучение във висшето училище: форми, тенденции и перспективи". Участие в научни форуми: 2014 г., 17-15 май, Русенски университет “Ангел Кънчев” – участие в ПЕТА НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ ПО ЕЛЕКТРОННО ОБУЧЕНИЕ ВЪВ ВУ. Съвместен доклад с доц. д-р Венцислав Джамбазов (научен ръководител на докторанта) – Характеристики на електронното обучение през призмата на водещата система с отворен код (MOODLE), стр.170, Сборник с доклади, ИСБН978-954-712-611-4 2014 г., 16-18 юни, Sage Gateshead, UK, 6th International Integrity&Plagiarism Conference 2015 г. 16-18 September, X International GUIDE Conference: Optimazinng Higher Education, University of Applied Sciences Technikum Wien (Vienna, Austria) 2016 г., 11-13, February, 1st International Conference on Educational Theory and Research, Izmir University of Economics – участие с доклад The Global eLearning journal, volume 5, issue 2, 2016, ISSN: 2165-8080(online) – Transitions in Higher Education, “Faculty not factory”, Hristo Chukurliev 2016 г., 2-5 юни, китен, България, участие в ШЕСТА НАЦИОНАЛНА КОНФЕРЕНЦИЯ “ЕЛЕКТРОННОТО ОБУЧЕНИЕ ВЪВ ВУ”, Доклад на конференцията: “Предизвикателства и заплахи пред дистанционното и електронно обучение”, Христо Чукурлиев, стр. 147, Университетско издателство “Св.Климент Охридски”, София 2016, Сборник научни доклади, ISBN 978-954-07-4114-7 2018 г. 6 ноември, Софийски университет "Св.Климент Охридски", учасние в национален форум на тема "Антиплагиатството и академизъм - проблеми и решения" с доклад на тема "Опитът на НБУ при внедряването и използването на система за превенция на плагиатство. 2021 г., 17-22 септември, Юбилейна научно-практическа конференция "Бизнес комуникации, език, литература и култура" участие с доклад и модератор на панел. 2023 г., 27-28 април, Международна научна конференция "Предизвикателствата на миналото, трансформирани в бъдещето", посветена на 145 години от рождението на акад. Михаил Арнаудов и 140 г. от рождението на Димитър Мишайков. Участие с доклад. 2023 г. 27-28 април, участие в Национална научно-практическа конференция "Дигитална трансформация на образованието - проблеми и решения, оценяване и акредитация". 2023 г. 8 юни, участие в заключителна сесия на Конференция EDU-GATE - and last TPM: specially invited guest, Dr. Hristo Chukurliev gave a speech on the topic “The future of e-learning”. https://ecq-bg.com/edu-gate-final-conference-and-last-tpm-in-sofia-bulgaria-08-06-2023/ 2023 г. 11-12 октомври. ERUA Summit 2023 – Why Universities? Reimagining higher education and research. Roskilde University, Denmarк. Участие в конференция. Експертна дейност: Ръководител на ПРОЕКТ BG051PO001-4.3.04 - 0037 „Подобряване на качеството на дистанционното обучение на Центъра за дистанционно и електроннообучение към Нов български университет". Проект осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешкитересурси”, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз.