GENB084 Журналистика и социална отговорност

Анотация:

Курсът е с хорариум 60 часа, разделени както следва: 20 лекционни, 20 практически занимания и 20 часа презентации. Целта на практическите занимания е да се постигне затвърждаване на теоретичния материал в по-свободна форма като се провокира индивидуалното мислене у студентите.

Лекционната част на курса си поставя за цел да предостави на студентите възможността да изучат основите на социално отговорната журналистиката и методите й за въздействие върху обществото. Преподаването на базовите умения за правилна комуникацията и нейните средства ще помогнат на студентите да изберат правилните пътища, по които позитивните идеи и каузи могат да достигнат до по-голям брой хора.

За целта записалите курса ще получат необходима информация и знания за същината и методите на социално отговорната журналистика и ще придобият знания за правилните комуникативни методи на различни нива на общуване.

прочети още
Социална работа

Преподавател(и):

доц. Екатерина Тодорова  д-р
гл. ас. Соня Драгова  д-р
гл. ас. Ралица Филипова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти притежават:

1) знания:

● за основните принципи и практики на социално отговорната журналистика;

● за презентационни умения; социално влияние; техники за убеждаване

2) умения:

● за намиране на личностни и обществено значими теми и каузи;

● за правилен подход към събиране на информация и етичното й представяне;

● за успешна комуникация и създаване на социално отговорен медиен екип;


Предварителни изисквания:
Добра обща култура и базови комуникационни умения.

Желание за работа в полза на обществото.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Основни функции на журналистиката.
  2. Социалното многообразие и социално отговорната журналистика
  3. Медийно детство – как журналистите отразяват проблемите и правата на децата
  4. Вербални и невербални средства за комуникация
  5. Общуване с различни социални групи, създаване на комуникационни мостове
  6. Онлайн комуникация или общуване „лице в лице“
  7. Езикова компетентност и форми на езикова изява
  8. Правоговор, дикция и артикулационни умения
  9. Етични норми при отразяване на многообразието
  10. Журналистика с човешко лице
  11. Моят свят е моята крепост - представяне на екипна презентация
  12. Да видим невидимите хора - представяне на екипна презентация
  13. Дискусия върху представените казуси и проекти
  14. Социалната роля на журналистиката при кризисни ситуации
  15. Субективна и обективна информация при разследващата журналистика
  16. Социални каузи и отразяването им в медиите.
  17. Как да създадем социално отговорен журналистически (медиен) екип:
  18. Социално отговорно информиране и въздействие на аудиторията
  19. Журналистът като обществен комуникатор
  20. Експресивната фотожурналистиката в подкрепа на социално отговорната журналистика
  21. Роли в екипа и умения за работа в екип
  22. Емпатия или „да влезеш в обувките на другия“
  23. Ефективна комуникация в екипа: Комуникативни умения, комуникационен климат и проблеми
  24. Моята кауза в помощ на обществото- индивидуална презентация
  25. Журналистът като доброволец - индивидуална презентация

Литература по темите:

1. Маст, Клаудия. Азбука на журналистиката. С.: УНСС, 2022

2. Филипова, Ралица. Организационни и професионални модели. Организационни модели – на свободния пазар, на обществената отговорност, авторитарен модел. https://ebox.nbu.bg/godn/view_lesson.php?id=82.

3. Тодорова Е. (2009). Артикулационни нарушения. Ръководство за терапия. С., Изд. на НБУ.

4. Бишъп, Сю.(2003). Пълен наръчник на уменията за общуване с хора. София: Наука и изкуство.

5. Dragova, S. (2010). Relationship between empathy and team effectiveness. Bulgarian Journal of Psychology: Conference Papers of The South-East European Regional Conference of Psychology - Sofia, 2009,1-4, 352 - 363

6. Бъчварова Б., Б. Георгиев, В. Игнатов (2006). Езикова култура. Как да пишем по правилата. С., Изд. на НБУ.

7. Йорданов, Н. (2006). Психология на комуникацията и мълчанието говори….Военно издателство.

8. Албрехт, К. (2006). Социалната интелигентност, Изток-запад.

9. Андреева, Л. (1999). Социално познание и междуличностно взаимодействие.София: Лик.

10. Бишъп, Сю.(2003). Пълен наръчник на уменията за общуване с хора. София: Наука и изкуство.

11. Голман, Д. (2011). Емоционалната интелигентност. Издателство „Изток-Запад“.

12. Михайлов, Владимир. Открита ли е телевизията? Кратка история и теория на телевизионната комуникация, Рой Комюникейшън, София. 2003

13. Харари, Юв. Ноа. Sapiens : кратка история на човечеството. С.: Изток-Запад. 2020

Статии

1. Маклуън, Маршал. Средството е съобщението. В: Годишник на департамент „Масови комуникации“, С.: НБУ, 2004

2. Стойков, Любомир. Медиаморфози на културата. В сп. „Медии и обществени комуникации., Брой 1 / Декември 2008 г.// https://bit.ly/3EfehD5

3. Момчилова, Мария. Изображение и визуална комуникация. Репрезентативни теории за визуалната комуникация. В: Годишник на СУ „Св. Климент Охридски“. ФЖМК. Том 19. С.: УИ „Св. Климент Охридски“, 2012

4. Статии от годишници на департамент „Медии и комуникация“