SOCB002 Четене и разбиране на социологически текстове
Анотация:
Курсът си поставя няколко цели: на основата на ключови статии на петима класици в областта на социологията да представи на студентите техники за специализирано четене и работа с научни текстове; да подпомогне осмислянето на ключови понятия и реконструирането на авторови тези; да подпомогне с практически упражнения и работа по групи процеса по формулиране на хипотези относно смисъла на съдържателни взаимовръзки в текстовете и по интерпретиране на отделни пасажи.
Преподавател(и):
доц. Теодора Карамелска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1)знаят:
- Познават разнородни стилистики на социологически анализ;
- Боравят с основни социологически понятия, познавайки специфичните контексти на употребата им.
2) могат:
- Да реконструират смисъла, влаган в авторовите тези в научни текстове;
- Да тълкуват самостоятелно ключови пасажи в тях.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Шютц, Алфред. 1999. „Чужденецът”, в: Чужденецът. Избрани студии. София: „Лик”.
Зимел, Георг. 1998. „Големият град и духовният живот”. В: Социологически проблеми, 1-2.
Дюркем, Е. 1994. „Какво е това социален факт”. В: Избрано, София: „Критика и хуманизъм”
Вебер, Макс. 2001. „Основни социологически понятия”. В: Генезис на западния рационализъм. София: „Критика и хуманизъм”.
Гофман, Ървинг. 1999. „Въведение” и „Изпълнение на роли”. В: Изобретяването на Аз-а във всекидневието. София: „Петър Берон”.
Фотев, Г. (1993/2002). История на социологията. Том 1, 2. София: Университетско издателство „Св. Кл. Охридски”, ИК „Труд”.
Средства за оценяване:
Писмени работи и реферати.