TEAB110 Основи на театралното действие I част

Анотация:

Курсът е част от обучението на студентите през поредица от курсове на Титуляра на випуска, които са включени в програмата на първите три семестъра и имат за цел да запознаят студентите с обхвата, спецификата и основните проблеми на научното направление на програма “Театър”, да въведат основните понятия за това направление през принципите, разгледани в различни театрални методологии, базирани върху системата на Станиславски и надграждането й от Лий Старсбърг, Михаил Чехов, Йежи Гротовски, Питър Брук.

прочети още

Преподавател(и):

доц. Снежина Петрова  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните понятия от Системата на К.С.Станиславски, свързани с провеждане на физическо действие.

• Терминология и практическа разработка на движения от конкретни танцови комбинации от класически и съвременен екзерсис.

2) могат:

• Да приложат Елементи от Системата на К.С.Станиславски в разработката на етюд по зададена тема;

• Да проведат органично сценично действие по Метода на физическите действия;

• Да работят в режима на „Аз, в предлаганите обстоятелства”;

• Да разработят кратка сценична форма – етюд.


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Какво е действие? – определение, примери Видове действия – физическо действие, словесно действие и мисловно действие.
  2. Етапи/елементи на действието: Предложени обстоятелства – ситуация / сбор от обстоятелства/ Видове обстоятелства: обстоятелства на противодействието, обстоятелства на действието, неутрални обстоятелства/несъзнавано; непрекъснатата лента на вътрешните виждания. „АЗ“ в предлаганите обстоятелства;
  3. Преценка на обстоятелствата – резултатът от преценката оформя действието
  4. Отношение – определение, динамика на отношението
  5. Цел, задача, приспособление – разделяне на голямото искане – цел, на дробни действия – сценическа задача;
  6. Раздробено до крайност действие, което преминава от съдържание на действието в негова форма – приспособление; съзнателни и несъзнателни приспособления;
  7. Формулиране на задача; разлика между задача и действие;
  8. Общуване
  9. Метод на физическите действия
  10. Сценичен етюд
  11. Импровизация
  12. Финална презентация

Литература по темите:

1. К.Мирски, „Избрано”, издание на НБУ;

2. Б.Алперс, „Театральные очерки”, два тома, изд.”Искусство”, 1977г.;

3. Г.Кристи, „Воспитание актера школы Станиславского”, изд.”Искусство”, 1978г.;

4. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над себе си. I част.”, София: Наука и изкуство, 1981.

5. М.Чехов, „За техниката на актьора“, сп.ГЕСТУС, бр. 9/10 от 1990г.

6. Р. Николова, „Актьорският тренинг през ХХ век“,ISNB 978-954-9870-34-3