TEAB110 Основи на театралното действие I част
Анотация:
Курсът е част от обучението на студентите през поредица от курсове на Титуляра на випуска, които са включени в програмата на първите три семестъра и имат за цел да запознаят студентите с обхвата, спецификата и основните проблеми на научното направление на програма “Театър”, да въведат основните понятия за това направление през принципите, разгледани в различни театрални методологии, базирани върху системата на Станиславски и надграждането й от Лий Старсбърг, Михаил Чехов, Йежи Гротовски, Питър Брук.
Преподавател(и):
доц. Снежина Петрова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните понятия от Системата на К.С.Станиславски, свързани с провеждане на физическо действие.
• Терминология и практическа разработка на движения от конкретни танцови комбинации от класически и съвременен екзерсис.
2) могат:
• Да приложат Елементи от Системата на К.С.Станиславски в разработката на етюд по зададена тема;
• Да проведат органично сценично действие по Метода на физическите действия;
• Да работят в режима на „Аз, в предлаганите обстоятелства”;
• Да разработят кратка сценична форма – етюд.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Какво е действие? – определение, примери Видове действия – физическо действие, словесно действие и мисловно действие.
- Етапи/елементи на действието: Предложени обстоятелства – ситуация / сбор от обстоятелства/ Видове обстоятелства: обстоятелства на противодействието, обстоятелства на действието, неутрални обстоятелства/несъзнавано; непрекъснатата лента на вътрешните виждания. „АЗ“ в предлаганите обстоятелства;
- Преценка на обстоятелствата – резултатът от преценката оформя действието
- Отношение – определение, динамика на отношението
- Цел, задача, приспособление – разделяне на голямото искане – цел, на дробни действия – сценическа задача;
- Раздробено до крайност действие, което преминава от съдържание на действието в негова форма – приспособление; съзнателни и несъзнателни приспособления;
- Формулиране на задача; разлика между задача и действие;
- Общуване
- Метод на физическите действия
- Сценичен етюд
- Импровизация
- Финална презентация
Литература по темите:
1. К.Мирски, „Избрано”, издание на НБУ;
2. Б.Алперс, „Театральные очерки”, два тома, изд.”Искусство”, 1977г.;
3. Г.Кристи, „Воспитание актера школы Станиславского”, изд.”Искусство”, 1978г.;
4. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над себе си. I част.”, София: Наука и изкуство, 1981.
5. М.Чехов, „За техниката на актьора“, сп.ГЕСТУС, бр. 9/10 от 1990г.
6. Р. Николова, „Актьорският тренинг през ХХ век“,ISNB 978-954-9870-34-3