EDUB105 Дизайн мислене за насърчаване на мотивацията и образователните постижения в начален курс
Анотация:
Курсът има за цел да представи дизайн мисленето като възможност за педагогически иновации в начален образователен етап. Обучаемите ще имат възможност да се запознаят с основните принципи и форми на прилагане на дизайни мисленето в работата с ученици, който дава една нова перспектива върху организирането и провеждане на проектнобазирано обучение в класната стая и реализиране на напрактика на компетентностния подход в образователна среда. Курсът основно разглежда методологията, известна още като Дизайн за промяна, която е разпространена в над 50 държави по света и се фокусира върху използването на дизайн мислене с ученици.

Преподавател(и):
гл. ас. Лъчезар Африканов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основни понятия и принципи на дизайн мисленето;
• основни начини за прилагане на дизайн мисленето в образователна среда и по-специално начален етап;
2) могат:
• да прилагат инструменти и процеси от дизайн мисленето в педагогическата си дейност в начален етап;
• да насърчават учениците към активно включване и участие.
Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат общи познания за образователната система и основните характеристики на образователните организации в нея.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Предизвикателства и тенденции в развитието на педагогическите подходи в начален етап
- Проектното учене в начален етап
- Същност и произход на дизайн мисленето и прилагане на дизайн мисленето в образователна и обучителна среда
- Същност и ползи от прилагане на методологията Дизайн за промяна в начален етап – част 1
- Същност и ползи от прилагане на методологията Дизайн за промяна в начален етап – част 2
- Същност и основни приложения на „Карта на горещите точки“
- Същност и основни приложения на „Емпатична карта“ – част 1
- Същност и основни приложения на „Емпатична карта“ – част 2
- Същност и основни приложения на „Интервю със заинтересовани страни“ – част 1
- Същност и основни приложения на „Интервю със заинтересовани страни“ – част 2
- Същност и основни приложения на „Макетни визуализации на решението“ – част 1
- Същност и основни приложения на „Макетни визуализации на решението“ – част 2
- Същност и основни приложения на „План за действие по реализиране на решението“
- Представяне на резултатите от процес на дизайн мислене – част 1
- Представяне на резултатите от процес на дизайн мислене – част 2
Литература по темите:
• DFCWORLD.org, Design Thinking Guide, https://dtg.dfcworld.org/
• Ideo.org, The Field Guide to Human-Centred Design, electronic publication, 2015
• Ideo.org, Design Thinking for Educators, 2nd edition, electronic publication, 2012
• Scharmer, O. The Essentials of Theory U: Core Principles and Applications, Berrett-Koehler Publishers, 2018