BAEB007D Микроикономика

Анотация:

Дисциплината „Микроикономика” е основополагаща в обучението по икономика, управление и социални науки. Това се дължи, както на широката теоретична основа, която тя предоставя за по-нататъшно обучение в споменатите сфери, така и на инструментите, които тя използва за представяне на пазарните взаимоотношения. По-конкретно, тези инструменти и понятията, които се въвеждат чрез дисциплината, представляват фундамента на бизнес анализирането, маркетинга и стратегическото управление.

Курсът е предназначен за студентите в бакалавърските програми в рамките на департамент „Икономика“ на Нов български университет.

В рамките на тази дисциплина са изложени базисни теоретични постановки за основните пазарни сили и начините, по които те си взаимодействат. Наред с това, се поставя въпроса за постигане на пазарно равновесие и факторите, които влияят върху този процес. Анализират се отделните групи участници в пазарните отношения: 1) потребители и условия за осъществяване на рационален потребителски избор; 2) фирми и производствена функция на фирмата. Анализират се механизмите на вземане на решения в процеса на максимизация на ползите от отделните икономически субекти в условия на различни пазарни структури – съвършена и несъвършена конкуренция. Наред с това, поведението на пазарните участници се анализира и от гледна точка на ролите, които изпълняват на различните пазари в контекста на кръгооборота на стоковите и паричните потоци и обособяването на пазар на крайни блага и на пазар на производствени фактори. Целта на курса е да бъдат представени и обяснени основните концепции в съвременната микроикономическа теория и тяхната роля за разкриване същността на икономическите явления, както и да подготви студентите за изучаване на курса по „Макроикономика“ през следващия семестър от тяхното обучение.

прочети още
Счетоводство и контролинг - ДО

Преподавател(и):

гл. ас. Елена Спасова  д-р
доц. Едуард Маринов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните принципи, концепции и терминология в областта на микроикономическата теория;

• Източниците на информация за микроикономическите процеси и явления

2) могат:

• Да прилагат основните принципи и концепции на микроикономическата теория, както при решаването на теоретични казуси и икономически проблеми, така и при анализа на реални ситуация от съвременния икономически живот;

• Да използват правилно и умело източниците на литературни и статистически данни, необходими за осъществяването на икономически проучвания и анализи;

• Свободно да боравят с богатия концептуален и терминологичен арсенал на микроикономическата теория и да го прилагат активно в обучението си по другите икономически дисциплини, включени в учебната програма.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения в сферата на:

Няма предварителни изисквания.



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в икономическата теория: Микроикономика и макроикономика; Нормативен и позитивен икономически анализ; Правило „при равни други условия”; Командна пазарна система; Чист капитализъм; Пазар. Основни проблеми и принципи в микроикономиката: Алтернативна цена; Граница на производствените възможности; Маржинален анализ; Пазар на крайни блага; Пазар на производствени фактори.
  2. Пазарно търсене и предлагане и техните детерминанти: Закон за предлагането и закон за търсенето. Кривите на търсене и предлагане и причини за тяхното преместване. Ценови и неценови фактори на търсенето и предлагането. Пазарно равновесие и държавна намеса в ценообразуването Еластичност. Видове еластичност
  3. Теория за търсенето и потребителски избор Обща полезност на благата; Пределна полезност на благата; Бюджетно ограничение; Ефект на дохода; Ефект на заместването; Закон за намаляващата пределна полезност. Максимизиране на полезността Закон за равните пределни полезности; Потребителски излишък.
  4. Теория на пазарното предлагане - производство Производствена функция на фирмата. Производството в краткосрочен период. Общ и пределен продукт. Закон за намаляващата пределна възвръщаемост (производителност). Дългосрочен период на производството. Теория на пазарното предлагане– фирмени разходи Производство и разходи. Криви на производствените разходи в краткосрочен период. Постоянни, променливи и общи разходи. Криви на средните разходи. Пределни разходи и тяхната крива. Производствените разходи в дългосрочен период. Икономия и загуба от мащаба и неизменна възвръщаемост. Теория на пазарното предлагане– приходи и печалба Фирмени приходи и видове печалба. Излишък на производителя. Максимизиране на печалбата на фирмата. Минимизиране на загубата на фирмата.
  5. Съвършена конкуренция – концепция и предпоставки: Условия за съществуване на съвършена конкуренция. Търсене от гледна точка на отделната фирма в съвършена конкуренция. Общи приходи, общи разходи и обща печалба на фирмата. Пределни приходи, пределни разходи и пределна печалба. Правило за максимизация на печалбата при съвършена конкуренция. Съвършена конкуренция – условия за максимизиране на печалбата и минимизиране на загубата: Условия за максимизиране на печалбата и за минимизиране на загубата на фирмата в краткосрочен период. Критична и ликвидационна точки на фирмата. Индивидуална и пазарна криви на предлагането в краткосрочен период. Дългосрочно равновесие при съвършена конкуренция.
  6. Несъвършена конкуренция – концепция и предпоставки: Условия за съществуването на несъвършена конкуренция. Видове несъвършена конкуренция. Разлика между съвършена и несъвършена конкуренция. Наклон на кривата на фирменото търсене – изменение в зависимост от фирмената конкуренция на пазара. Чист монопол – крайна форма на несъвършена конкуренция: Чист монопол – определение. Съотношение между пределните приходи и пазарната цена. Определяне на предлаганото количество и цената от монополиста. Сравнение между пазарните механизми на чистия монопол и на съвършената конкуренция. Естествен монопол. Ценова дискриминация и държавна намеса при монопол. Монополистична конкуренция: Краткосрочно и дългосрочно равновесие и проблемът за икономическата ефективност. Причини за наличието на “излишни” производствени мощности. Олигопол и видове олигополни структури: Определение за олигопол. Дуопол – модел на Курно. Пречупена крива на търсенето. Картел – дилемата на затворника и антикартелно законодателство. Лидерство в цените.
  7. Пазар на производствени фактори Търсене и предлагане на производствени фактори. Комплементарни и заменяеми фактори. Показатели при факторните търсене и предлагане. Оптимизиране на разходите за производствени фактори. Еластичност на търсенето и предлагането на ресурси. Пазар на труда Фактори на търсенето на труд. Предлагане на труд – ефект на заместването и ефект на дохода. Фактори на предлагането на труд. Съвършена конкуренция на пазара на труда. Несъвършена конкуренция на трудовия пазар – монополистична експлоатация. Държавна намеса на трудовия пазар. Синдикати. Капиталов пазар и пазар на земя Капиталови блага. Възвръщаемост от капитала.Капиталов пазар. Инвестиции и спестявания, Лихвен процент. Пресмятане на настояща стойност на капиталов актив. Рента и квазирента. Особености на търсенето и предлагането на земя. Определяне на цена на земята.
  8. Пазарни дефекти и държавна намеса в икономиката Общо пазарно равновесие и необходимост от държавна намеса в икономиката. Оптимум по Парето, Ефективност на пазарните структури и пазарни дефекти. Публични блага. Роля на държавата в икономиката.

Литература по темите:

Е. Сотирова, Л. Йотова. Принципи на микроикономиката. НБУ

С. Ракарова. Пътеводител по микроикономика. НБУ

С. Ракарова, Е. Спасова. Икономика. Уводен курс. НБУ

Икономикс, колектив, Изд. “Тракия-М”, С., 1998.

Стоядин Савов, Екатерина Сотирова, Микроикономика, Изд. „Тракия-М“, 1999

С. Фишър, Р. Дорнбуш, Р. Шмалензи, Икономика. Основи на микро- и макроикономиката, Изд. “Отворено общество”, С., 1997.

Атанас Узунов и колектив: „Микроикономика”, ГорексПрес, София, 2003

Георги Манлиев, Микроикономика, Нов български университет, София, 2005

Mankiw, Gregory: “Principles of Microeconomics”, 5th edition, South-Western CENGAGE Learning, 2008

McConnel, Campbell, Stanley Brue, Sean Flynn: “Principles of Microeconomics”, 19th edition, McGraw-Hill

Case, Karl E., Ray C. Fair, Sharon C Oster: “Principles of Microeconomics”, Pearson, 2008

Taylor, John: “Principles of Microeconomics”, Houghton Mifflin Company, 2009

Colander, David: Economics, McGraw-Hill, 2003

Sloman, John: Economics, Sixth edition, Pearson, 2003

Baumol, W., Alan Blinder: Economics: Principles and Policies, 11th edition, Cengage, 2010

Samuelson, Paul, W. Nordhaus: Economics, 19th edition, McGraw-Hill, 2010

Case, K., Fair, R., and Oster, S. (2019) Principles of Economics, 13th edition, Global Edition. Pearson.

Mankiw, G. N. (2020). Principles of Economics. 9th Edition, Cengage Learning

Begg, D., Vernasca, G., Fischer, S., and Dornbusch, R. (2020). Economics. 12th Edition. McGraw-Hill

McConnell, C.R., Brue, S.L., and Flynn S. (2021). Economics. 22nd, McGraw Hill