LAWD101 Конституционализъм и парламентаризъм в България
Анотация:
Курсът запознава докторантите с основни понятия като конституционализъм и парламентаризъм. Разглежда се произхода на конституционализма и парламентаризма и проявленията му в България. За целта се разглежда началото им в България – конституционният дебат в Учредителното събрание и в последствие проявлението или потискането на тези принципи при действието на Търновската конституция. Предмет на анализ са и двете изменения на Търновската конституция именно в светлината на конституционализма и парламентаризма. Българската история ни предоставя възможност да проследим във времето на тоталитарната държава как при наличието на конституция и парламент в държавата ни няма нито конституционализъм, нито парламентаризъм. Предмет на проследяване в тази насока са конституциите от 1947 г. и 1971 г. и практиката на парламентите от този период от време. Възстановяването на конституционализма и парламентаризма след 1989 г., както и добрите и лоши практики са в полето на този курс. Прави се преглед на парламентарната практика от 7-то ВНС до днес, както и на практиката на Конституционния съд. Докторантите се запознават и с изворовия материал за историята на държавата ни и прилагането на правните норми. Дисциплината има за цел да формира знания за развитието на конституционализма и парламентаризма, основните принципи и изисквания за да приемем наличието им или не.
Преподавател(и):
проф. Екатерина Михайлова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса докторанти:
1) знаят:
• основните институти, според които се приема, че са налице конституционализъм и парламентаризъм.
• основните етапи и характерните особености на развитието на конституционализма и парламентаризма в България.
• парламентарната и конституционна практика за наличието или не на конституционализъм и парламентаризъм в България.
2) могат:
• да правят връзка между отделни конституционно заложени правни институти и парламентарната и конституционна практика, отнасяща се до държавното управление.
• да правят изводи за основни конституционни институти, да ги анализират и да достигат до изводи.
• самостоятелно да установяват общи основни идеи и принципи на редица институти на конституционното право.
• да извършват сравнителни анализи на правни институти в зависимост от конституционната и парламентарна практика.
Предварителни изисквания:
Докторантите да имат знания и/или умения:
• Конституционната история на България.
• Обща информация за световна и европейска конституционна теория и история.
• Обща юридическа терминология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Баламезов, Ст., Конституционно право, Ч. І, ІІ, С., 1993.
• Близнашки, Г., Принципи на парламентарното управление, С., 1997.
• Близнашки, Г., Парламентарно право, 2017.
• Владикин Л., Организация на демократичната държава. С., 1992.
• Владикин, Л., Общо учение за държавата, С., 1992.
• Гергинов, Ал. Парламентаризмът и поемането на властта. С., 1907.
• Гешева, Й., Държавната институция Велико народно събрание 1879-1911г., С., 2001.
• Друмева, Ем., Конституционно право, С., 2018.
• Караджов, Д., Парламентарният режим при еднокамарната система, с оглед на конституционно-парламентарната практика в България. С., 1929.
• Киров, П., Конституиране на представителното управление в България, С., С, 2015.
• Манолова, М., Парламентаризмът в България, 1879-1894, С., 1989.
• Манолова, М., Парламентарното управление в България 1894-1912 г., С., 2000.
• Методиев, В., Стоянов, Л., Българските конституции и конституционни проекти, С., 2003.
• Методиев, В., Стоянов, Л. (съст). Българските държавни институции (1879—1986). Енциклопедичен справочник. С.,1987.
• Михайлова, Ек., Парламентаризъм и правова държава в България, С.,2012.
• Михайлова, Е., Тоталитарната държава и право в България 1944-1989, С.2016.
• Правилници за организация и дейността на Народното събрание,
• Практика на Конституционния съд на Р България.
• Стенографски дневници на Народното събрание
• Интернет страниците на НС, МС, Президент, КС и др.
Средства за оценяване:
• Дискусия
• Самостоятелна разработка по зададена тема