HACD958 Cultural Transformational Forces after World War II
Annotation:
Курсът е диалогичен и проблематизира основни програмни, институционални и конкретни художествени тенденции в българския културен живот от годините на социализма.

Lecturers:
Prof. Boyan Manchev, PhD
Course Description:
Competencies:
Докторантите придобиват задълбочени знания върху цялостния културен процес след Втората световна война.
Придобиват умения за конкретен специфичен анализ на художествени текстове, произведения на изобразителните изкуства, "казионни" и "експериментални" театрални постановки и кинотворби.
Prerequisites:
няма
Types:
Full-time Programmes
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- 1. Характер на българското общество през втората половина на ХХ век.
- 2. "Соцреалистическа" и "корективна" култура.
- 3. Естетически и пластически търения на българския художествен елит 60-те - 80-те години на ХХ век.
- 4. Политика на културните и художествените институции в годините на социализма.
- 5. Българската художествена култура 1987-2011 г.
Bibliography:
• Аврамов, Д. Диалог между две изкуства. С., 1991.
• Аврамов, Д. Летопис на едно драматично десетилетие. Българското изкуство между 1955-1965. С., 1994.
• България в сферата на съветските интереси (българо-руски научни дискусии). С., 1998.
• България и Русия през ХХ век. Българо-руски научни дискусии. С., 2000.
• Дойнов, Пл. Българският соцреализъм 19561 1968, 1989. Норма и криза в литературата на НРБ. ИИБМ, Сиела, 2011.
• Еленков, И. Културният фронт. ИИБМ, Сиела, 2008.
• Калинова, Е. Българската култура и политическият императив (1944-1989). Парадигма, 2011.
• Калинова, Е., Баева, И. Българските преходи 1934-2005. С., 2005.
• Маринчевска Н., Българско анимационно кино 1915-1995. С., 2001.
• НРБ от началото до края. (под общата редакция на Ивайло Знеполски). ИИБМ, Сиела, 2011.
• Попов, Ч. Тоталитарното изкуство. Идеология, организация, практика. С., 2002.
• Попов, Ч. Постмодернизмът и българското изкуство от 80-те – 90-те години на ХХ век. С., „Български художник“, 2009.
• Славов, Ат. Българската литература на размразяването.С., 1994.
• Стефанов, В. Народният театър 1944-1974. В: 100 години Народен театър. С., 2004.
• Стефанов, С., Попов, Ч. Българското изкуство през 90-те години между традициите и иновациите. Сборник статии. С., 2003.
• Тодоров, Цв. Дълг и наслада. С., 2003.
• Тодоров, Цв. На предела. С., 1994.
• Тодоров, Цв. Памет за злото, изкушение на доброто. С., 2002.
• Тодоров, Цв. Новият световен безпорядък. Размисли на един европеец. С., 2002.
• Топенчаров, Вл. Бесове на моето време. С., 1993.
• Христова, Н. Политика на “психотерапията”. Щрихи към художествения живот в България в началото на 50-те години. В: Лица на времето, т. 2, 1997, 99-129.
• Христова, Н. “Социалистический реализм” и драма болгарского творца (середина 40х – середина 50-х годов). Bulgarian historical review, 1998, 1-2, 152-179.
• Христова, Н. Власт и интелигенция. Българският скандал “Солженицин” 1970-1974. С., 2000.
• Христова, Н. Специфика на българското “дисидентство”. Власт и интелигенция 1956-1989”. Пловдив, 2005.
• Христова, Н. Промени в българския културен живот и менталните нагласи на художествения елит 1987-1989 г. В: България и Русия – между признателността и прагматизма. Университетско издателство на СУ „Св. Кл. Охридски”, 2009, 156-168.
• Христова, Н. Интелектуалната почтеност като бунтарство: вестник “Народна култура” 1986-1989 г. – В: Толерантният националист. Парадигма, 2009, 317-342.
• Янакиев, Ал. Синема BG. 100 години филмов процес. Личности, филми, кина. С., 2003.
Assessment:
Семинари-разговори по предварително зададена тема.