OOLI441 Латински език, В1.2

Анотация:

Курсът се състои от 90 академични часа и е едносеместриален. Включва практически занятия. Предполага различни форми на учебна работа: фронтална работа на преподавателя с цялата група; работа по двойки и в малки групи, самостоятелна работа, като при нужда може да бъде адаптиран за работа в електронна среда от разстояние при запазване на така описаните форми. Основната дейност в курса е работата с текст, който илюстрира посочените в тематичния план граматика и културно-исторически теми.

Основната цел на курса е успешното овладяване на изучавания чужд език на ниво, съответстващо на ниво B1.2 според общоприетите нива за владеене на език от препоръчителната единна рамка на Съвета на Европа и достигане до ниво за преминаване в курс за ниво B2. Тази цел предполага: развиване на лингвистичната компетенция на обучаваните с оглед спецификата на работата с древен език и успешното обвързване на изучаваното в курса с познатите на обучаваните чужди езици и с родния език; развиване на социокултурната компетенция на обучаваните с оглед спецификата на работата с древни текстове, акцент върху диахронната комуникация с авторите на тези текстове.

прочети още
Общообразователни курсове по чужд език

Преподавател(и):

преп. Магдалена Божкова  
 Димитър Драгнев  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят: частите на речта в латинския език, склонението на имената, включително по-особени и по-рядко срещани форми; спрежението на глагола от сегашната, миналата и причастната основа от глаголите в I, II, III, IV спрежение и отглаголните имена, включително по-особени и по-рядко срещани форми; най-важните функции на падежите и основните синтактични конструкции;

нови (спрямо ниво B1.1) около 600 най-често срещани думи в латинския език;

реалии и латински сентенции, свързани с изучаваните теми, включително такива, свързани с историята на българските земи.

2) могат: да използват латинско-български речник; латински тълковен речник или друг неспециализиран речник на латинския език; да разпознават точно формите на имената (падежите), както и формите на глагола от сегашната, миналата и причастната основа; да се ориентират добре в синтактичната структура на елементарни (прости) изречения на латински, в основните синтактични конструкции и в някои типове сложни изречения; да комуникират на елементарно ниво с преподавателя на латински, само в контекста на учебната работа; да работят с несложни оригинални текстове на латински език (проза).
Предварителни изисквания:
Успешно завършен курс за ниво B1.1 или съответстващи на това ниво знания.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Латински

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Преговор на морфологията на имената.
  2. Преговор на морфологията на глагола.
  3. Преговор на синтаксиса на простото изречение.
  4. Преговор на синтаксиса на сложното изречение.
  5. Гай Юлий Цезар, части от „Записки за галската война“ (Цезар като държавник, пълководец и автор, съдържание) – първа част.
  6. Гай Юлий Цезар, части от „Записки за галската война“ (Цезар като държавник, пълководец и автор, съдържание) – втора част.
  7. Марк Тулий Цицерон, част от Първа реч срещу Катилина или части от философски трактат по избор (Цицерон като държавник, оратор, философ) – първа част.
  8. Марк Тулий Цицерон, част от Първа реч срещу Катилина или части от философски трактат по избор (Цицерон като държавник, оратор, философ) – втора част.
  9. Римски поети от класическата епоха – Вергилий, Овидий, Хораций – първа част.
  10. Римски поети от класическата епоха – Вергилий, Овидий, Хораций – втора част.
  11. Примери от средновековния латински език.
  12. Примери от средновековния латински език. Латински извори за българската история.
  13. Примери от ренесансовия и по-късния латински език.
  14. Примери от ренесансовия и по-късния латински език. Латинският език като език на науката.
  15. Преговор на наученото през семестъра.

Литература по темите:

Oerberg H. Lingua Latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana. Edizioni Accademia Vivarium Novum, 2020.

Гандева, Р. и кол. Латинска граматика. София: Наука и изкуство, 1975.

Войнов М., Ал. Милев, Латинско-български речник. София: Планета 3, 1999.

Средства за оценяване:

Текущ контрол – писмени задачи/домашна работа (50%) и участие (50%).

Финален изпит – устен изпит (50%) и граматичен анализ на текст (50%).