OOLI441 Латински език, В1.2
Анотация:
Курсът се състои от 90 академични часа и е едносеместриален. Включва практически занятия. Предполага различни форми на учебна работа: фронтална работа на преподавателя с цялата група; работа по двойки и в малки групи, самостоятелна работа, като при нужда може да бъде адаптиран за работа в електронна среда от разстояние при запазване на така описаните форми. Основната дейност в курса е работата с текст, който илюстрира посочените в тематичния план граматика и културно-исторически теми.
Основната цел на курса е успешното овладяване на изучавания чужд език на ниво, съответстващо на ниво B1.2 според общоприетите нива за владеене на език от препоръчителната единна рамка на Съвета на Европа и достигане до ниво за преминаване в курс за ниво B2. Тази цел предполага: развиване на лингвистичната компетенция на обучаваните с оглед спецификата на работата с древен език и успешното обвързване на изучаваното в курса с познатите на обучаваните чужди езици и с родния език; развиване на социокултурната компетенция на обучаваните с оглед спецификата на работата с древни текстове, акцент върху диахронната комуникация с авторите на тези текстове.
Преподавател(и):
преп. Магдалена Божкова
Димитър Драгнев
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: частите на речта в латинския език, склонението на имената, включително по-особени и по-рядко срещани форми; спрежението на глагола от сегашната, миналата и причастната основа от глаголите в I, II, III, IV спрежение и отглаголните имена, включително по-особени и по-рядко срещани форми; най-важните функции на падежите и основните синтактични конструкции;
нови (спрямо ниво B1.1) около 600 най-често срещани думи в латинския език;
реалии и латински сентенции, свързани с изучаваните теми, включително такива, свързани с историята на българските земи.
2) могат: да използват латинско-български речник; латински тълковен речник или друг неспециализиран речник на латинския език; да разпознават точно формите на имената (падежите), както и формите на глагола от сегашната, миналата и причастната основа; да се ориентират добре в синтактичната структура на елементарни (прости) изречения на латински, в основните синтактични конструкции и в някои типове сложни изречения; да комуникират на елементарно ниво с преподавателя на латински, само в контекста на учебната работа; да работят с несложни оригинални текстове на латински език (проза).
Предварителни изисквания:
Успешно завършен курс за ниво B1.1 или съответстващи на това ниво знания.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Латински
Теми, които се разглеждат в курса:
- Преговор на морфологията на имената.
- Преговор на морфологията на глагола.
- Преговор на синтаксиса на простото изречение.
- Преговор на синтаксиса на сложното изречение.
- Гай Юлий Цезар, части от „Записки за галската война“ (Цезар като държавник, пълководец и автор, съдържание) – първа част.
- Гай Юлий Цезар, части от „Записки за галската война“ (Цезар като държавник, пълководец и автор, съдържание) – втора част.
- Марк Тулий Цицерон, част от Първа реч срещу Катилина или части от философски трактат по избор (Цицерон като държавник, оратор, философ) – първа част.
- Марк Тулий Цицерон, част от Първа реч срещу Катилина или части от философски трактат по избор (Цицерон като държавник, оратор, философ) – втора част.
- Римски поети от класическата епоха – Вергилий, Овидий, Хораций – първа част.
- Римски поети от класическата епоха – Вергилий, Овидий, Хораций – втора част.
- Примери от средновековния латински език.
- Примери от средновековния латински език. Латински извори за българската история.
- Примери от ренесансовия и по-късния латински език.
- Примери от ренесансовия и по-късния латински език. Латинският език като език на науката.
- Преговор на наученото през семестъра.
Литература по темите:
Oerberg H. Lingua Latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana. Edizioni Accademia Vivarium Novum, 2020.
Гандева, Р. и кол. Латинска граматика. София: Наука и изкуство, 1975.
Войнов М., Ал. Милев, Латинско-български речник. София: Планета 3, 1999.
Средства за оценяване:
Текущ контрол – писмени задачи/домашна работа (50%) и участие (50%).
Финален изпит – устен изпит (50%) и граматичен анализ на текст (50%).