MEDM653D Управление на екипи в медицински и здравни заведения
Анотация:
В настоящия курс се дискутират различни сценарии от практическа гледна точка за управлението на динамичните екипи в зравния сектър. В даден момент от кариерата на всеки лидер или мениджър в здравеопазването се налага да разработи стратегически план – пътна карта за бъдещето на съответния отдел, организация или услуга, която определя конкретните цели и описва, както план за действие за постигането им, така и как да се измери напредъка.
Курсът има за цел да обучи студентите как да разработват стабилен стратегически план, целящ оптимизиране и подобряване на неговата ефективност чрез усвояване на правилните инструменти и методи, както и правилното им прилагане в конкретната здравна/медицинска бизнес среда.
Преподавател(и):
проф. Кристиян Хаджиев д-р
доц. Полина Михова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Как да тълкуват и разбират стратегическите позиции в екипа
• Как да формулират стратегия на база на наличната информация и ресурси,
• Как да осъществяват разработената стратегия – чрез практическите действия, които трябва да бъдат предприети, за да я изпълнят успешно
2) могат:
• да идентифицирате отличителната цел и фокуса на конкретната услуга в здравната/медицинска организация
• да разработват подробен анализ на силните, слабите страни, възможностите и заплахите
• да стимулират екипите чрез базирани на данни и факти методолгии към усъвършенстване на дейността и предоставяните услуги
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Стратегически мениджмънт;
• Организационна култура;
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Eкип и екипна работа. Екипна дейност в сферата на медицината и здравеопазването
- Видове екипи в управлението - същност и разграничения в сферата на медицината и здравеопазването
- Теоретична рамка на функционирането на екипи в реална и виртуална среда в сферата на медицината и здравеопазването
- Стратегическо лидерство в сферата на медицината и здравеопазването
- Екипна организация. Екипна организация в сферата на медицината и здравеопазването
- Ключови компетенции на здравния мениджър
- Седемте разлики между медика и мениджъра
- Изграждане на интердисциплинарни екипа в сферата на медицинските и здравни услуги – цели и перспективи
- Тест
- Управление на времето
- Качеството на медицинските услуги и здравните грижи като резултат от мениджърска компетентност
- Организиране на успеха
- Workshop с представяне на случаи от практиката
Литература по темите:
Основна литература:
1. Управление на виртуални екипи - Теория и методология Автор: Кристиян Хаджиев, ISBN 9786192331603, НБУ, 2021
2. „Психологични подходи в здравния мениджмънт”, П. Балканска, Булвест, 2000
3. Adair, J. How to Grow Leaders: The Seven Key Principles of Effective Leadership Development, Kogan Page. 2005.
4. Avolio B., Examining the ful range of leadership: Looking back to transform forward. In D. Day, St. Zaccaro, S. Halpin. Leader development for trans- forming organizations lawrence Erlbaum associates Inc., 2004, 71-98.
5. Boyatzis, R.E., Cowen, S.S., Kolb, D.A.Innovation in Professional Edu- cation, McBer &Company, 1998.
6. Cook J., Hepworth S., Wall T., Warr P., The experience of work: a com- pendium and review of 249 measures. London: Academic Press Inc., 2004.
7. Mack J., The 6 Timeless Attributes of Success: Winning Principles for Your Business & Personal Development, www.amazon.com/reader, 2009.
Допълнителна литература:
1. Baker DP, Gustafson S, Beaubien JM, et al. Medical Team Training Programs in Health Care. In: Henriksen K, Battles JB, Marks ES, et al., editors. Advances in Patient Safety: From Research to Implementation (Volume 4: Programs, Tools, and Products). Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2005 Feb. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK20580/
2. Weaver SJ, Dy SM, Rosen MATeam-training in healthcare: a narrative synthesis of the literatureBMJ Quality & Safety 2014;23:359-372.