MBAM798D Инструменти за финансиране и развитие на туристическия бизнес

Анотация:

Магистърският курс "Инструменти за финансиране и развитие на туристическия бизнес" акцентира върху съвременните инструменти за финансиране и развитие на туристическия дбизнес. Ударението е поставено върху лизинга и франчайзинга.Изясняват се теоретичните и практическите аспекти на франчайзинга като съвременен модел за управление на туристическия бизнес. Представят се примери за успешно разработени франчайзингови системи в туризма, най-вече в областта на хотелиерството и ресторантьорството. Отделено е място и на договорите за управление и таймшеърът в хотелиерството.

прочети още
Мениджмънт на туристическия бизнес - ДО

Преподавател(и):

доц. Ренета Димитрова  д-р
гл. ас. Маргарита Мишева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Спецификата и възможностите, които преодоставят различните инструменти за развитие на туристическия бизнес;

• Видовете лизинг и неговото икономическо значение за развитието на стопанските единици, работещи в областта на туризма.

• Същността и особеностите на франчайзинговия модел за управление на туристически фирми – места за настаняване, заведения за хранене и развлечения, туристически агенции и др.

• Предимствата, които предлага франчайзинговият модел.

2) могат да:

• разграничават етапите на лизинговите операции.

• разработват франчайзинога система, приложима в сферата на туристическия бизнес.

• да сключват франчайзингови договори.
Предварителни изисквания:
Основни знания по макро и микро икономика.

Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в тематиката – външни и вътрешни източници за развитие и финансиране на туристическия бизнес. Същност и особености на лизинга. Видове лизинг. Икономическо значение на лизинга. Предимства и недостатъци на лизинга. Основни участници на лизинговите пазари. Етапи на лизинговите операции. Правна характеристика и правно регулиране на лизинга. Примери за приложение на лизинга в туризма.
  2. Същност на франчайзинга. Видове франчайзинг. Икономическо значение и предимства на франчайзинга за туристическия бизнес Франчайзинговият договор в туризма. Разработване на франчайзингова система. Франчайзингът в ресторантьорството. Франчайзинг в хотелиерството. Примери.

Литература по темите:

• Димитрова, Р., Мишева, М., Лекционен курс по „Специфични източници за развитие на туристическия бизнес”

• Пиперкова, Л. Франчайзинг, лизинг, факторинг, Делова седмица, София, 1995

• Дъбева, Т., Луканова, Г., Франчайзинг в хителиерството и ресторантьорството, Наука и икономика, Варна, 2014

• Стратегически визии: Ефективно управление за икономически, организационни и социални трансформации (иновации - институции - бизнес): Научно-?практическа конференция, НБУ, С., 2016

• Бизнесът – позитивната сила на обществото. Сборник от юбилейна международна научно-практическа конференция. НБУ,С., 2014

• Костова, А., Икономика за мениджъри, НБУ, С., 2005