APLB891 Социални неравенства и толерантност в съвременното общество
Анотация:
Курсът цели да запознае студентите с основни аспекти на социалните неравенства. Обсъждат се главните принципи, на базата на които се конструират и практикуват неравенствата, като пол, класа, раса, възраст, икономически статут. Разясняват се пресечните точки на различни полета на неравенство и се въвеждат категориите за власт, статут, доминантни и подчинени групи. Една от целите на курса е да се развие толерантен подход и конструктивно разбиране към случаите на неравенства у студентите. Предлагат се примери и се обсъждат и разработват казуси от различни етнографски терени и контексти.
Преподавател(и):
гл. ас. Невена Димова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни понятия, теории и казуси от изследванията на социалните неравенства…………………………………………………………………………………..………………………………………………………………..
• …………………………………………………………………………………..
2) могат:
• да ги прилагат при изучаването на съвременни и исторически културни, социални и политически процеси и феномени
• да идентифицират случаи на социални неравенства и да предлагат конструктивна и толерантна перспектива за тяхното осмисляне
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение: основни концепции: доминантни и подчинени групи
- Теории за дискриминацията и предразсъдъците
- Социална стратификация. Раса, етнос, статут, власт
- Икономически неравенства. Класа, каста, прослойка.
- Казус 1: Политики на пазара на труда
- Икономически неравенства. Бедност
- Казус 2: Бездомност
- Казус 3: Дебати за имигрантите в Европа - антиромски и антитурски настроения и политики
- Раса и класа в Латинска Америка; примери от Гватемала
- Неравенства, базирани на възрастта и пола (ейджизъм и сексизъм)……………
- Сексуална идентичност, джендър, насилие
- Казус 4: жените, мъжете, децата и глобализацията на работна ръка
- Казус 5: жените във военните конфликти
- Гей, лесбийски и транссексуални изследвания и проблеми
- Образование и равенство
Литература по темите:
Бурдийо, П. 1997. Социално пространство и символно пространство. В: Практическият разум. София, с. 19-28
Дарендорф, Р. 1998. Модерният социален конфликт. София. ИК "Златорог"
Денкова, Л. и др. Философия на толерантността. София, НБУ, 2002
Тилкиджиев, Н. и др. 1998. Социална стратификация и неравенство. София
Тилкиджиев, Н. 2002. Средна класа и социална стратификация. София. ЛИК
Тилкиджиев,Н., Димов, М. 2003. Статусна основа на демократичната консолидация при посткомунизма, Изток-Запад.
Ханс Петер Блосфелд, Сандра Бухолц, Дирк Хофекер Жизнен път и социални неравенства в светлината на глобализацията, Социологически проблеми,2010, кн. 1-2, 7-32.
Зимел,Г. 2002 Бедният, в: Социология. Изследвания върху формите на обобществяване, Издателство Пик,Велико Търново.
Стоилова, Р. 2001. Неравенства и общностна интеграция. ЛИК.
Стоилова, Р. Два подхода към образователните неравенства, Социологически проблеми 2009, 1-2,188-212.
Суифт, А., Г. Маршъл. 1997. Меритократично равенство на възможностите: икономическа ефективност, социална справедливост или и двете? Социологически проблеми, кн. 3.
Мюнх , Р. 2009 Социологически проблеми, 3-4.
Селени,И. (Съст.) 2002. Бедността при посткомунизма. Изток-Запад.
Ападурай, А. Свободната модерност. Културни измерения на глобализацията. ИК ЛИК
Глобалната жена, Циела, 2004
Women-Nation-State, Introduction by Floya Anthias, New York, St. Martin Press, 1989
A. Maclintock “Family Feuds: Gender, Nationalism and the Family”, Feminist Review 44, 1993
Smith Carol “Race, Class, Gender Ideology in Guatemala” In Women Out of Place, New York, 1996
Susan Gal “Gender in postsocialist transition”, EEPS 8 (2), Spring 1994
Gail Kligman “Political Demography: Banning abortion in Ceausescu’s Romania”, 1995
Chatarjee “Colonialism, Nationalism and Colonial Women: the contest of India”, AE 16(4), 1989