BUTB701D Prices and Pricing of the Tourist Product
Annotation:
Учебната дисциплина “Цени и ценообразуване на туристическия продукт” е предназначена за студентите, обучаващи се в бакалавърска степен и в нейните рамки се придобиват основни знания за цената, като обективна икономическа категория, спецификата на ценообразуването на туристически продукти.
Целта на дисциплината е:
- да даде базови познания на студентите за характеристиките и специфичните особености на пазара и цената, като основни икономически категории;
- да даде базови познания на студентите за разнообразните регулации в условията на пазарна икономика, като акцент се поставя върху сектор туризъм;
- студентите да придобият ключови компетенции за практическото приложение на основните ценови стратегии и политики в дейността на стопанските организации в отрасъл туризъм;
Учебната дисциплина се реализира посредством модулния подход при структуриране на лекционния материал, чрез последователното усвояване на 10 тематични модула. Дисциплината има подчертано практическа насоченост и цели да изгради у студентите най-вече конкретни практически умения и определено отношение към съвременните възможности на ценообразуването и неговото практическо приложение в туристическата индустрия.
Lecturers:
Assist. Prof. Vanya Hadjieva, PhD
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• същността и значението на категориите цена и пазар;
• знаят специфичните характеристики на туристическата индустрия, като част от националната икономика;
• същността, мястото и задачите на ценовата политика в туристическия сектор;
• знаят специфичните характеристики на туристическата индустрия, като част от националната икономика.
2) могат:
• ще могат да анализират и оценяват динамичните промени в пазарната среда и да вземат своевременно адекватни управленски решения за поведението на стопанските субекти от туристическия бранш при вземането на ценови решения;
• да използват и прилагат инструментариума на ценовата политика;
• да анализират и оценяват динамичните промени в пазарната конюнктура и да вземат своевременно адекватни управленски решения за поведението на стопанските субекти от туристическия бранш;
• да прилагат различни техники за ценообразуване в оперативната си работа
Prerequisites:
Студентите да имат знания и/или умения в областта на :
• маркетинг,
• математиката,
• макро-и микроикономикс,
• статистика,
• право,
• мениджмънт, банки и банково дело и др.
Types:
Distance
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- ЦЕНИ и пазари 1.1. Пазари, видове пазари 1.2. Сделки, видове търговски сделки 1.3. Цената, като обективна икономическа категория
- ЦЕНООБРАЗУВАНЕ 2.1. Системата на цените 2.2. Държавно и вътрешно отраслово регулиране на цените 2.3. Ценова политика и стратегия
- ЦЕНООБРАЗУВАНЕ в туризма (туристически продукти) 3.1. Туристически продукт – същност и характеристики 3.2. Маркетинг елементи и инструментариум. Маркетинг микс на туристически продукт 3.3. Ценова политика на туристическа фирма 3.4. Международен туристически пазар 3.5. Специфика на ценообразуването в туризма
Bibliography:
1. Владимирова Йорданка, Цени и ценообразуване, изд-во на УНСС, С.,2010 г.
2. Мичева, Е. Пазари, цени, маркетинг. Първа част, С., 1993г.
3. Елазаров С., Маркова Б., Миленков Х., Организирани пазари (ІІ-ро прераб. и доп. изд-е).-С., ИК “Сиела”, 2004 г.
4. Класова С. Цените – теория и практика. .-С., ИК “Сиела”, 2001 г. и 2004 г.
5. Узунов С. Конюнктура, пазари, цени. .-С., ИК “Сиела”, 1999 г.
6. Стойчев Иван, Ценова политика, ИК на НБУ, С.,
7. Пехливанов Васил, Д. Гривеков, Й. Йорданов, Цени и ценова политика, ИК Галактика, Варна,92 г;
8. М.Нешков, Икономика на туристическата фирма,НБУ,1999г.
Допълнителна литература
1. Буров А. С. Конъюнктура мировых рынков товаров и услуг.ІМосква,”ЭКЗАМЕН”, 2005 г.
2. Люис Г. Печелившото ценообразуване, или ценообразуване водещо до печалба.-С.,”Кабри”,2004
3. Мичева Е. Пазари, цени, маркетинг.Част І: Пазарното ценообразуване–теория и практика.-С., ДФ”Полиграфически комбинат”, 1993 г.
4. Сираков С. Методи за пазарно-ценови проучвания във външната търговия.-С., 1995 г.
5. Цены и ценообразование. ЧастІІ. Практика комерческого ценообразования (под ред. В. Е.Есипова), -Санкт-Петербург, Изд-во “Питер”, 1999 г.
6. Groenewegen, John. About Double Organized Markets: Issues of Competition and Cooperation.1994.
7. Hirshleifer J, Glazer A. Price Theory and Applications (5-th edit), Prentice Hall, NY, 1992.
8. Walgenbach, Paul H. and Hanson, Ernest J. Financial Accounting an introduction. 6-th ed. San Diego. New York Chicago. Austin. Washington, D.C. London. Sydney. Tokyo. Toronto., “HBJ”, 1990.
9. Фридман, Д., Теория на цените, част 1, 2 и 3 /превод от английски/, София.
10. Рибов, М. Туризмът в ерата на качеството, С., 2003г.