BUTB400D Business Planning and Forecasting in Tourism

Annotation:

Целта на курса е да разкрие особеностите на цялостния процес на прогнозиране и планиране на фирмено равнище от разработването на бизнес плана до неговото изпълнение, като акцентът се поставя върху фирмите, работещи в сферата на туризма.

прочети още
Tourism (in Bulgarian) Distance Learning

Lecturers:

Asst. Prof. Margarita Misheva, PhD

Course Description:

Competencies:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• същността и значението на прогнозирането и бизнес планирането;

• съвременни концепции и модели за прогнозиране и планиране на фирмено равнище, свързани със стратегическото, тактическото и оперативното бизнес планиране;

• да формулират визия, мисия, цели и стратегия на туристическата фирма.

2) могат да:

• прилагат съвременни модели и инструменти за анализ на фирмата и фирменото обкръжение;

• разработват стратегия на фирма, работеща в областта на туризма;

• разработват бизнес план на туристическа фирма;

• осъществят контрол при разработването и изпълнението на плана.


Prerequisites:
• Въведение в туризма;

• Въведение в икономиката;

• Икономика на туризма;

• Маркетинг;

• Финанси;



Types:
Distance

Types of Courses:
Lecture

Language of teaching:
Bulgarian

Topics:

  1. Консултация I 1. Същност и значение на прогнозирането и планирането. Видове прогнози и планове. Обективни предпоставки за планиране. Принципи и подходи за планиране. 2. Методи за прогнозиране и планиране. 3. Стратегическо мислене. Предмет и особености на стратегическото фирмено планиране в туризма. Единство и различие между стратегическото, тактическото и оперативното планиране в туристическата фирма. 4. Модели за стратегическо планиране в туристическите фирми. Стратегически ориентирани организации. 5. Анализ на фирменото обкръжение. Инструменти: PEST анализ, модел на петте конкурентни сили на М. Портър, конкурентен анализ и др. Анализ и оценка на вътрешната среда на фирмата – етапи и подходи.
  2. Консултация II 6. Стратегически анализ на фирмата. Инструменти: SWOT анализ, модел на жизнения цикъл, модел „продукт – пазар”, матрица на Бостънската консултантска група, матрица на Дженерал Електрик, матрицата на Литъл, моделът 7S, модел за комплексен анализ PIMS. 7. Същност и формулиране на фирмените визия и мисия. 8. Формулиране на цели на фирмата. Видове фирмени стратегии. Конкурентни фирмени стратегии. 9. Бизнес план – същност, видове, необходимост за неговото разработване. 10. Съдържание и обхват на бизнес планирането в туризма. Необходима информация за съставянето на бизнес плана.
  3. Консултация III 11. Разработване на бизнес план в туризма. Прогноза за продажбите. Маркетингов план. 12. Финансов план. Разработване на проект за приходите и разходите, проект за паричен поток и проект на счетоводния баланс. 13. Оценка и контрол на бизнес плана. Система за контрол - същност, класификация и характеристика.

Bibliography:

Славова, И., Бизнес планиране, Сиела, С., 2004

• Славова И., Планиране и прогнозиране, НБУ, С., 2009

• Бароу, П., Най-добрите бизнес планове. Подготовка и представяне, Класика и стил, С., 2002

• Тодоров, К., Бизнес стратегия на малката фирма, НБУ, С., 2008

• Владимирова, К., Прогнозиране и планиране. Стратегическо планиране развитието на икономическите системи, УИ „Стопанство”, С., 2009

• Костова, А., Бизнес план и инвестиции,НБУ, С., 2002

• Илиев, Й., Нейкова, П., Маринова, Ю., Организация на малкото предприятие, НБУ, С., 2008

• Стратегически визии: Ефективно управление за икономически, организационни и социални трансформации (иновации - институции - бизнес): Научно-?практическа конференция, НБУ, С., 2016

• Бизнесът – позитивната сила на обществото. Сборник от юбилейна международна научно-практическа конференция. НБУ,С., 2014

• Костова, А., Икономика за мениджъри, НБУ, С., 2005

• Ракарова, С., Икономика за мениджъри, НБУ, С., 2008

• Ракарова, С., Еленкова, А., Пътеводител по икономика за мениджъри, НБУ, С., 2013

• Нешков, М., Казанджиева, В., Икономика на туристическата фирма, НБУ, С., 2007

• Стойчев, И., Ценова политика, НБУ, С., 2010

• Каракашева, Л., Пласментна политика, НБУ, С., 2007

• Димова, Н., Дистрибуционна политика, НБУ, С., 2011

• Каракашева, Л., Боева, Б., Стойчев, И., Менчева, Л., Маркетинг и реклама на малката фирма. Лилия Каракашева, НБУ, С., 2002

• Маринова, Н, Международен маркетинг, НБУ, С., 2017

• Данаилов, Д., Маркетингов и финансов анализ на фирмената дейност, НБУ, С., 2003

• Инджова, Цв., Управление на маркетинга, НБУ, С., 2009

• Александрова, М., Калчев, Е., Финанси на предприятието, НБУ, С., 2013

• Михайлов, М., Стратегическо управление на туризма, Трето допълнено и преработено издание. НБУ, С., 2015

• Доралийски, А., Стратегически мениджмънт, НБУ, С., 2011

• Михайлов, М., Устойчиво развитие на туризма,НБУ,С., 2013

• Касърова, В., Башева, Сн., Ангелов, С., Практикум по бизнес оценяване, НБУ, С., 2004

Assessment:

ТЕСТ 50 %

ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50 %