ADMB631 Управление на проекти

Анотация:

Курсът се състои от 30 часа, като целта е да се представи управлението на проекти в прагматичен план. Вниманието е насочено върху теоретико-методологическите характеристики на структурния подход за управление на проекти и неговите практически измерения. Представят се основните техники и инструменти за управление на проектните цели, като фокуса е върху логическите връзки и зависимости между тях.

Цели на учебната дисциплина:

? да даде ядро знания за съществените отличителни черти на управлението на проекти в сравнение с другите управленски подходи;

? да представи техниките и инструментите за управлението на проектните цели;

прочети още
Публичен мениджмънт и регионално развитие

Преподавател(и):

проф. Кристиян Хаджиев  д-р
гл. ас. Ваня Банкова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

? съществените отличителни черти на управлението на проекти в сравнение с другите управленски подходи;

? съдържанието на проектните цели и управленските процеси, чрез които могат да се постигнат тези цели;

? проблемите по управление на промените чрез проекти;

2) могат:

? Да обосновават връзката между мисията на организацията и потребността от проекти;

? Да анализират проблемите по определяне на фирмената стратегия и избора на адекватни проекти за нейната реализация;


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

- Стопанско управление



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Проекти и тяхното управление. Управление на промените чрез проекти. Същност на проектите. Потребност от проекти. Дефиниция на проект. Сравнение на проекти и операции.
  2. Структурен подход за управление на проекти. Предназначение на проекта. Контекст и принципи за неговото управление. Цели на проекта, управленски процеси за постигане на целите, нива на проекта. Жизнен цикъл на проекта.
  3. Проектите като средство за реализиране на фирмената стратегия. Основни елементи на планирането – йерархия на планирането. Нива на планиране. Основни принципи за избор на проекти. Целеви обхват на планирането.
  4. Проекти и участници. Модел “собственик – изпълнител на проекта”. Други участници – поддържащи организации. Промени в организацията изпълнител. Някои проблеми на въвеждането на управление чрез проекти.
  5. Управление на обхвата. Предназначение, принципи и процеси. Структура на работните пакети (WBS). План на контролните точки.
  6. Първа текуща оценка - презентация
  7. Управление на организацията. Предназначение, принципи и процеси. Подготовка на договори. Определяне на ролите и отговорностите. Типове проектна организация. Матрица за разпределяне на роли и отговорности.
  8. Управление на времето Планиране на времето – методи за планиране и оптимизиране на времето (CPM/PERT). Мрежово представяне на проекта. Правила за построяване на мрежов модел. Критичен път. Определяне на резервите от време за некритичните дейности.
  9. Управление на разходите Оценка на разходите. Типове оценка на разходите и връзка с нивата от структурата на работните пакети. Структуриране на разходите. Контролен куб на разходите. Някои подходи за оценка на разходите – стъпкови, експоненциални, параметрични или детайлни.
  10. Управление на качеството. Проектна среда и качество. Постигане на качеството. Осигуряване на качеството на продукта и на управленските процеси. Контрол на качеството на продукта и на управленските процеси. Тотално управление на качеството.
  11. Управление на риска. Специфика на риска в проектна среда. Определяне на риска в зависимост от възможностите за контрол. Оценка на риска. Редуциране и контрол на риска.
  12. Ръководители и екипи. Философия на екипа. Нива на екипа. Процес на изграждане на проектния екип. Роля и функции на ръководителя на екипа. Модел на лидерство на Джон Ейдър. Специфика на мотивацията в проектна среда. Критерии за оценка ефективността на екипа.
  13. Международни проекти Същност и основни проблеми на управлението на международни проекти. Влияние на културните различия при международните проекти. Модел на Хофстеде за оценка на влиянието на различните култури.
  14. NextGenEU
  15. Втора текуща оценка - тест

Литература по темите:

1. Хаджиев, Кр., Теория на организацията, НБУ 2011

2. Хаджиев, Кр. „Самоуправляващи се работни екипи (теория и методология)”. Свищов, изд. Стопански свят, 2010

3. Каменов, К., Кр. Хаджиев, Н. Маринова, “Управленският процес и екипната дейност”. София, НБУ, 2005

4. Колинс, Джим, „Пътят към величието”, София, Класика и стил, 2003

5. Пенчев, Р. Управление на проекти, НБУ 2005

6. Хаджиев, Кр., Проектиране на високо съвършени организации. ИК Люрен, 2000

7. Пенчев, Р. Управление на проекти. С., НБУ, 1998

8. Каменов, К., Кр. Хаджиев, Н. Маринова Управленският процес и екипната дейност в управлението. С., НБУ, 2005

9. Боева, Б. Бизнес и управление на проекти. С., Век 22, 1992

10. Благоева, Елена. Ролята на самоуправлението и интеркултурните компетенции за ефективността на проектните екипи - http://ebox.nbu.bg/pa2014/index2.html В: Годишник на департамент "Публична администрация", том 9 "Държавно управление, публични политики и публична администрация". - София: НБУ, (12 стандартни стр., 2013/14 уч. г.);

11. Благоева, Елена. Межкультурныe умения – ключевой фактор коммуникации в международных командах. В: Современныe коммуникации: социально- экономические и культурологические аспекты. У. А. Назарова (научен ред.) , 8-14 с. -УФА: Академия по публична администрация и мениджмънт, (11 стандартни стр., 2013/14 уч. г.);

12. Turner, J. R. The handbook of project-based management. McGraw-Hill Book Company, 1992

13. Бъртън, С., Н. Майкъл Управление на проекти. С., Екслибрис 1992

14. Хофстеде, Х. Култури и организации. Софтуер на ума. Класика и стил, С., 2001

15. Штуб, А. и екип Управление на проекти. Делфин прес, I и II том, 1997

Средства за оценяване: