CELB603 Практика по Зоология на гръбначните животни
Анотация:
Курсът е практически ориентиран за студенти по биология и свързани области, които искат да придобият по-задълбочено разбиране на анатомията, физиологията и поведението на гръбначните животни. По време на този курс студентите ще се потопят по-дълбоко в анатомията и физиологията на различни групи гръбначни животни, включително риби, земноводни, птици, влечуги и бозайници. Курсът ще се съсредоточи върху разбирането на сложните взаимовръзки между структурите на организма и техните функции, както и ролята на тези структури при различните видове поведение и адаптации.
Преподавател(и):
гл. ас. Кирил Кирилов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
След завършване на курса "Практика по зоология на гръбначните животни", студентите трябва да придобият следните компетенции:
Задълбочени познания по анатомия, физиология и поведение на гръбначните животни: Студентите ще придобият подробно разбиране на структурата и функцията на различни системи в гръбначните животни, както и как тези системи допринасят за тяхното оцеляване и възпроизвеждане.
Чрез изследване на сложни биологични процеси и адаптации, студентите ще подобрят способността си да анализират информация, да правят заключения и да формулират хипотези.
Студентите ще имат възможност да представят своите открития и констатации както писмено, така и устно, подобрявайки своите умения за комуникация.
придобият представа за ролята на гръбначните животни в техните екосистеми и еволюционното развитие на характеристиките им, насърчавайки по-широкото разбиране на биологията.
Професионални умения: Участието в практически дейности и научни изследвания ще помогне на студентите да развият ценни професионални умения, като работа в екип, организация и внимание към детайла.
Предварителни изисквания:
Изкаран курс зоология на гръбначни животни
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Дисекция на гръбначни животни: Студентите могат да участват в дисекция на различни гръбначни животни, като риба, жаба, птица и бозайник. Това упражнение ще им позволи да визуализират и разберат анатомията на тези организми от първа ръка, като същевременно оценяват връзките между структурите и техните функции.
- Наблюдение на животинско поведение: Като част от това упражнение студентите могат да наблюдават и записват поведението на живи гръбначни животни в контролирана среда, като например аквариум или терариум. Това може да включва изучаване на модели на хранене, чифтосване или реакции към стимули. Анализирайки своите наблюдения, учениците ще придобият представа за сензорните способности, когнитивните процеси и социалните структури на тези видове.
- Експерименти с физиологични показатели: Студентите могат да проектират и изпълнят експерименти за измерване на основни физиологични показатели, като телесна температура, сърдечна честота и нива на кислород, в различни видове гръбначни животни. Това ще им помогне да разберат как тези показатели варират сред видовете и как те корелират с фактори на околната среда или физиологични състояния.
- Сравняване на адаптации: Чрез сравняване на анатомичните и физиологичните характеристики на различни видове гръбначни животни, живеещи в подобни среди, учениците могат да изследват еволюционните адаптации, които позволяват на тези организми да оцелеят и да процъфтяват. Например, те биха могли да проучат разликите във формата на тялото, крайниците или защитните структури между водни и сухоземни гръбначни животни.
- Изследвания на местообитанието: Като част от това упражнение студентите могат да изследват естествените местообитания на различни видове гръбначни животни, като документират тяхната среда, диетата и взаимодействията с други видове. Това ще им даде представа за екологичните ниши, които тези организми заемат, и факторите, които влияят върху тяхното разпространение и изобилие.
- Проект за независими изследвания: студентите да проектират и проведат свой собствен изследователски проект, свързан с тема по техен избор в зоологията на гръбначните животни. Това може да включва провеждане на експеримент, събиране на данни в полето или анализ на съществуващи научни статии. Студентите ще представят своите открития в презентация или писмен доклад, демонстрирайки способността си да провеждат независимо изследване и да комуникират своите констатации ефективно.
Литература по темите:
Хъксли, Дж. (1970). Върху гръбначните животни. Лондон: Оксфорд Юнивърсити Прес.
Томас, R.C., & Уелтън, М.J. (2018). Зоология на гръбначните животни (7th ed.). Ню Йорк: W.W. Norton & Company.
Hernandez, J.A. & Olsen, D.E. (2017). Принципи на сравнителна анатомия на гръбначните животни (4th ed.). Филаделфия: Elsevier.
Heil, R.L. (2017). Физиология на гръбначните животни (7th ed.). Ню Йорк: McGraw-Hill Education.
Райт, Р. (2017). Животно поведение: Еволюционна перспектива (4th ed.). Белмон, Калифорния: Wadsworth Cengage Learning.
Gray, J.E. & Marshall, M.J. (2017). Гръбначните животни: Филогенетична и таксономична структура (3rd ed.). Ню Йорк: Springer Science & Business Media.
Периодични издания:
Журнал по зоология, ISSN 0952-8359
Произведения на Кралското общество B: Биологични науки, ISSN 1474-919X
Функционална екология, ISSN 0269-9931