EDUB502 Методика на обучението по … (Човек и свят)
Анотация:
Методиката на обучение по... („Човек и свят“) е интегративен теоретико-приложен курс, с базисна, формираща роля, по отношение професионалната подготовка на студентите като бъдещи начални учители по предметите „Родинознание“ и „Човекът и обществото“. Целите на курса са отправени към усвояване категориалния апарат на Методиката на обучение по... („Човек и свят“) и координацията му с апарата на други сродни методически и педагогически курсове. Научното знание се усвоява на комплексна теоретична основа, чрез анализ и приложение на нормативната уредба, регламентираща процеса на обучение по предметите „Родинознание“ и „Човекът и обществото“ като цялостен конструкт. Проектират се пътища за изграждане на устойчива мотивация на студентите, посредством подготовката им по формиране на професионално-личностни компетентности за планиране, моделиране и реализиране на съвременен процес на обучение. Акцентът в подготовката се поставя върху прилагане и аргументиране избор на съвременни подходи, форми и методи на обучение, приоритизиращи активността на ученика в ученето, както и последващ контрол и диагностика на резултатите от обучението. По този начин се изгражда педагогическа рефлексия и саморефлексия при студентите, като базис за тяхното развитие и саморазвитие.
Преподавател(и):
доц. Светлана Ангелова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какъв е базисния понятиен апарат на курса по отношение на обект, предмет, субекти, цели;
• какви са взаимоотношенията научно знание – учебно знание – учебно съдържание по предметите „Родинознание“ и „Човекът и обществото“;
• какви са спецификите на прилагането на Компетентностния подход, приложим в обучението по тези предмети;
• какви са методите на обучение – общодидактически и частнодидактически;
• какво е активно учене и как се насърчава активността на ученика в ученето;
• какви дидактически средства за обучение, в това число и дигитални се използват в обучението;
• какви форми на организация на процес на обучение са приложими в процеса на обучение;
• как се създава ефективна учебна среда;
• как се планира процес на обучение;
• кои са основните типове модели на методически разработки за реализиране на процеса на обучение и как се изготвят.
2) могат:
• да анализират и прилагат актуални нормативни документи в съответния контекст и дейности;
• да създават и прилагат Компетентностен модел на целите на обучение;
• да планират и реализират съвременен процес на обучение по предметите „Родинознание“ и „Човекът и обществото“, изучавани в началното училище, като: анализират съвременни методически проблеми и предлагат техните практически решения; моделират ефективна учебна среда, с акцент върху активността на ученика в ученето; синтезират чрез методическо моделиране процес на обучение; прилагат педагогическа рефлексия върху актуалните предизвикателства пред обучението; развиват се личностно и професионално, в контекста на съвременните изисквания към началния учител.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и умения по общонаучни, педагогически и методически дисциплини, изучавани в предходните курсове в рамките на програмната схема на Бакалавърска програма „Начална училищна педагогика и чужд език“.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в курса „Методика на обучението по... (Човек и свят)“ – обект, предмет, субекти, цел, основни задачи. (Рефлексия на педагогически и методически знания и умения. Скрининг на интереси, потребности и мотиви – самопознанието като функция на съзнанието).
- Нормативно осигуряване на обучението по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“ в началното училище. Компетентностен модел на целите: макро- и микроравнище.
- Компетентностен модел на целите – микроравнище.
- Учебно съдържание по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“ – учебник, учебни ресурси.
- Компетентностният подход в обучението по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“. Мотивация за учене.
- Форми на оранизация на обучението по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“.
- Методи на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“ – общодидактически методи. Дидактически средства на обучение.
- Методи на обучението по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“ – частнодидактически методи.
- Методи на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“. Текущо оценяване – семинар.
- Контрол и оценяване на обучението по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“. Текущо оценяване – решаване на казус
- Планиране на процес на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“. Модели на методически разработки на процес на обучение по „Родинознание“ и „Човекът и обществото“.
- Типове модели на методически разработки на класно-урочни форми.
- Типове модели на други форми на организация на процес на обучение.
- Текущо оценяване – защита на портфолио.
- Финално оценяване – тест и дискусия.
Литература по темите:
1. Ангелова, С. Учебно помагало по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. 2022, София: изд. „Атласи“.
2. Ангелова, С. Книга за учителя по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за 1 клас. 2022, София: изд. „Атласи“.
3. Ангелова, С. Образование за устойчиво развитие в началното училище: нормативно осигуряване - В: С. Ангелова (съст.) Сборник от Международна научно-практическа конференция „Образованието: класичност и модерност“, 27-28.10. 2023 г. ВТУ - Филиал Враца, Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий", 2023, 72-79.
4. Ангелова, С. Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „дете – общество – природа“. Авангард принт, 2020, 250 с.
5. Ангелова, С. Приобщаващо образование в дискурса „обща подкрепа на личностното развитие на ученика: върху примера на Еко-системната теория. В: М. Михова (съст.), "Педагогическото образование - традиции и съвременност" - Сборник с доклади от ІХ Международна конференция, 18.11.2022 г. ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", 2022, 128-137. Велико Търново: Ай анд Би
6. Ангелова, С. Дигитално учене и неформално образование в свързаността си за изграждане на приобщаваща учебна среда. Pedagogika-Pedagogy, 94 (9), 2022.
7. Ангелова, С. Интерактивните методи в подкрепа на деца с обучителни трудности – Academic Journal „Psychology research“, 2015, 18 (2), с. 201-206.
8. Ангелова, С. Моделът „Учене чрез проучване“ по природни науки в началното училище в дискурса „развитие на личността на ученика“ В: М.Замфиров (ред.), Сб. с доклади от Четвърта научно-практическа конференция с международно участие, УИ "Св. Климент Охридски", 2023, 45-59.
9. Ангелова, С. Свързаността „формално – неформално образование“ в перспективата на устойчивото развитие като сфера на дори практики. В: С. Николаева (ред.). Сборник с изследователски материали, конферентни доклади и добри практики "Алтернативни и иновативни подходи и практики за свързано формално и неформално образование (пара-формално) образование", 2021, УИ "Св. Климент Охридски", 9-23.
10. Ангелова, С. Аспектите на релацията „цел – средство – резултат“ в обучението на бъдещите учители Сб. „Международна научна конференция Педагогическото образование – традиции и съвременност“, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Ред. Р. Христова – Коцева, Велико Търново: „I & B“, 2015, с. 1-8. [CD]. ISBN: 978-7281-01-9
11. Гюрова, В. Божилова, В., Вълканова, В., Дерменджиева, Г. Интерактивността в учебния процес (или за рибаря, рибките и риболова). София: Агенция Европрес, 2006.
12. Костова – Чавдарова, С., Делибалтова, В., Господинов. Б. (2018). Педагогика. София: Унив. изд. „Св. Кл. Охридски”.
13. Рашева – Мерджанова, Я. (2007). Науките за духа в училище. Екстрем.
14. Рашева – Мерджанова, Я. (2015). Синеретическо направление в българската педагогика – от систематиката до спецификата. Pedagogy, 87 (5), 661-677.
15. Рашева – Мерджанова, Я. (2017). Синергетическа философия. Синергично образование. Синергетическа естествена педагогика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.