JRNB007 Legal Monitoring of the Mass Media
Annotation:
Курсът включва в рамките на хорариума 30 часа, разделени както следва: 20 лекционни часа, 4 практически занимания, 6 часа работа в групи. Целта на семинарите е да се постигне затвърждаване на материала от теоретичната част чрез проследяване на практиките на регулаторните органи и на съдилищата в България.
Лекционният курс си поставя за цел да предостави на студентите необходимите знания за историческото и съвременното развитие на медиите - държавната телеграфна агенция, печатните медии, доставчици на медийни услуги, както и да ги запознае с правната уредба на понятия от областта на медийната дейност, като право на личен живот, клевета, дискриминация, нетърпимост и насилие, добри нрави, интелектуална и индустриална собственост, предизборна кампания, реклама, спонсорство, позициониране на продукти, радио- и телевизионен пазар.
Lecturers:
Prof. Rayna Nikolova, DSc
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти притежават:
1) знания:
• за правния статус на медиите;
• за нормативната уредба на редакционното съдържание и търговско слово;
2) умения:
• за откриване на нарушения при осъществяване на медийната дейност;
• за анализ и оценка на медиите.
Prerequisites:
Курсът е предназначен за студенти от областта на масовите комуникации.
Types:
Full-time Programmes
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- Историко-правен анализ на медиите.
- Конституционноправна уредба на медиите.
- Правен статус на Българската телеграфна агенция.
- Правна регулация на печатните медии.
- Доставчици на медийни услуги. Българското национално радио и Българската национална телевизия - обществени доставчици на медийни услуги.
- Търговски доставчици на медийни услуги.
- Правото на личен живот.
- Клеветата.
- Дискриминация, нетърпимост, насилие.
- Добри нрави.
- Интелектуална и индустриална собственост.
- Предизборна кампания.
- Търговско слово. Реклама.
- Спонсорство. Позициониране на продукти. Радио- и телевизионен пазар.
- Надзор
Bibliography:
Райна Николова
Монографии:
Телевизионната програма на обществената телевизия в България – публичноправни аспекти. София: "Сиби", 2004 г.
Възникване и развитие на радиото и телевизията в България – публичноправни аспекти. София: "Сиела", 2006 г.
Административноправно положение на обществените електронни медии в България. Благоевград: Университетско издателство на ЮЗУ “Неофит Рилски”, 2009 г.
Публичноправни проблеми на печатните медии в България. Дружество „Европейско право”, София, 2016 г.
Учебници:
Медийно аудио и аудиовизуално право. София: „Нов български университет”, 2015 г.
Други автори:
Алфандари, Е. Медиите и властта. Журналистиката между свободата на словото и социалната отговорност. С., 2000.
Андреева, Л. Отвъд видимото. (Телевизионни жанрове). С., 1999.
Арабаджиев, А. Медийно право – речник на основните понятия: Свободата на медиите. С., 2005.
Арнолд, Б. П. АБВ на радиото. Център за развитие на медиите. С., 2000.
Василева, М.; Д. Данов (превод от английски език). Продуцентски наръчник. Стандарти и ценности на Би Би Си. С., 2002.
Вачков, Л. Радиоформатът в САЩ. С., 2004.
Величкова, И. Медийно право – речник на основните понятия: Организация на обществените медии. С., 2005.
Гевренова, Н. Медийно право – речник на основните понятия: Трудово право в медиите. С., 2005.
Георгиев, В. Свободата на словото. – Правна мисъл, 1997, № 3 – 4.
Георгиева, М., И. Георгиев. За авторските права при задължително разпространение на телевизионни и радиопрограми. – Съвременно право, 2007, № 1.
Димитров, В. Организация и управление на радиото. С., 1980.
Димитров, В. Радиопрограмата. С., 1992.
Димитров, В. История на радиото в България. Книга първа. С., 1994.
Димитров. В. История на радиото. Книга втора. С., 1994.
Димитров. В. Радио Стара Загора: 60 години. С., 1994.
Димитров, В. България 20 век. Раздел VІІ Журналистиката: Радиото. С., 1999.
Език на медийната регулация. С., 2004.
Занкова, Б. Студии по медийно право – сравнителен анализ и коментар. С., 1997.
Занкова, Б. Медии и конституции – достатъчни ли са законовите гаранции за съществуването на независими и плуралистични медии? - Сп. “Демократически преглед”, кн. 50 (2002).
Занкова, Б. Медии и избори в новата цифрова среда: Политическата свобода и нейните измерения в епохата на технологичната революция. С., 2007.
Иванова, Я. Медийно право – речник на основните понятия: Спонсорство. С., 2005.
Иванова, Я. Медийно право – речник на основните понятия: Реклама. С., 2005.
Кръстев, С. Рекламата. (Понятия. Правила. Примери.) С., 2000.
Къндева, Е. Традиции в законодателната уредба на периодичния печат в България. Сп. “Правна мисъл”, кн. 4/ 1994.
Медиите във Великобритания и САЩ. С., 2000.
Младенов, М. Телевизионна журналистика в термини. С., 1979.
Насилие и медии. С., 1997.
Огнянова, Н. Радиото, НСРТ или отново за европейските изисквания към медийните регулатори. Еврокартотека, година VІІІ, 2001, бр. 2.
Огнянова, Н. Информация и право. Публичноправни избираеми правни дисциплини. Книга 2. С., 1998.
Огнянова, Н. Аудиовизуална политика и законодателство на Европейския съюз. С., 2005.
Огнянова, Н. Финансиране на обществените радио- и телевизионни оператори и на медийните регулатори: норми и практики в Европейския съюз. – Съвременно право, 2005, № 4.
Огнянова, Н. Медийно регулиране: Принципи и съдебна практика. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2007 г.
Панайотова, Е. Достъп до обществена информация. (Общ режим). С., 2003 г.
Пандова, Д. Медийно право – речник на основните понятия: Саморегулация. С., 2005.
Петрова, Т. Телевизионната програма. С., 2002.
Райчева, Л. Творческият процес в телевизията. София, 1991.
Табаков, Т. Медийно право – речник на основните понятия: Данъчно облагане на медиите. С., 2005.
Христов, В. Правото на отговор според Закона за радиото и телевизията. – сп. Правна мисъл, кн. 2/1998.
Чолаков, Р. Електронните медии, властта и правото. Българско медиазнание. С., 1996.
Чолаков, Р. Право на радио- и телевизионните организации в България. С., 2000.
Чолаков, Р. Медийно право – речник на основните понятия: Цензура. С., 2005.
Assessment:
Текущото оценяване се извършва на базата на:
1. присъствие и участие;
2. самостоятелна работа.