CASB936 Киноезикът на игралното кино - сравнителен анализ
Анотация:
• Курсът ще запознае студентите по кино и ТВ режисура с основните компоненти на киноезика на базата на значими кино произведения от целия свят. Сравнителният анализ ще съпоставя филми, в които преобладава визуалния режисьорски дар, ще проследи развитието на този изказ. По същия начин ще се разглеждат и произведения, в които водещото начало е писателската нагласа у режисьора. Трета група от филми ще бъдат съпоставени с оглед актьора като главен носител на емоционалния и смислов заряд. На четвърто място ще се разгледат филми, в които се проявява режисьорът като „композитор” – не като автор на музиката, а като автор на пластическия строй на филма, опрян върху принципите на музикалния строеж.
Преподавател(и):
проф. Георги Дюлгеров
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните компоненти на киноезика - ДРАМАТУРГИЧНА СТРУКТУРА, РАБОТА С АКТЬОРА, ИЗОБРАЗИТЕЛНО РЕШЕНИЕ, ЗВУКОВА И МУЗИКАЛНА ПАРТИТУРА
2) могат:
• Да прилагат основните компоненти на кино езика в своите практически работи – курсови и дипломни.
Предварителни изисквания:
• Студентите трябва да имат общи познания по история на киното. Да са гледали филмите на класическите кино майстори.
• Желателно е студентите да могат да четат на английски.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- ЧЕТИРИТЕ ДАРБИ НА КИНОРЕЖИСЬОРА - встъпителна лекция
- ДВЕ ЛЕКЦИИ ЗА ФЕДЕРИКО ФЕЛИНИ И НЕГОВИЯТ ПРЕХОД ОТ РАЗКАЗВАТЕЛНОТО КЪМ "ЖИВОПИСНОТО" КИНО
- ДВЕ ЛЕКЦИИ ЗА ИНГМАР БЕРГМАН. РАБОТА СА АКТЬОРИТЕ (ПРИМЕРИ ОТ "ПЕРСОНА") И РАЗКАЗ В СТИЛА НА ПСИХО-ФИЗИЧЕСКИЯ МОНОЛОГ (ПРИМЕРИ ОТ "ФАНИ И АЛЕКСАНДЪР")
- ДВЕ ЛЕКЦИИ ЗА БИЛИ УАЙЛДЪР - ЗА СЪВМЕСТНАТА РАБОТА НА СЦЕНАРИСТА И РЕЖИСЬОРА, ЗАД КАДРОВИЯТ ТЕКСТ, РАБОТА СА АКТЬОРА (ПРИМЕРИ ОТ "БУЛЕВАРДЪТ НА ЗАЛЕЗА" И "САБРИНА")
- ЛУКИНО ВИСКОНТИ - ПОДБОР НА АКТЬОРИ, РЕПЕТИЦИИ, ОБЩИ ПЛРАНОВНЕ, АВТЕНТИЧНОСТ НА СРЕДАТА (ПРИМЕРИ ОТ "ГЕПАРДЪТ")
- ПИЕР ПАОЛО ПАЗОЛИНИ - Митът в киното, фактура на пространството, силата на натуршчика, АВТЕНТИЧНОСТ НА СРЕДАТА, ГЛЕДНИ ТОЧКИ (ПРИМЕРИ ОТ "ЕВАНГЕЛИЕ ПО МАТЕЯ")
- МИКЕЛАНДЖЕЛО АНТОНИОНИ - Художническият аспект на режисьорското дарование. Примери от "Приключението", "Забриски пойнт", "Професия репортер", "Фотоувеличение".
- ГЕОРГИ ДАНЕЛИЯ. Актьорският аспект на режисьорското дарование. Трагикомедията като най-пряк път от единия до другия полюс. пРИМЕРИ ОТ "нЕ ТЪГУВАЙ".
- ОТАР ЙОСЕЛИАНИ. Филм без интрига. Примери от „Птица безгрижна”
- АКИРА КУРОСАВА. Митът в киното. Две лекции. Примери от "Рашамон" и "Седемте самурая"
- ФРАНСОА ТРЮФО. Киното за света на киното. Примери от "Америкаснска нощ".
- АНДРЕЙ ТАРКОВСКИ. Две лекции. Автентичността на историческия филм. Примери от "Андрей Рубльов". Психо-физическият начин на разказване. Монтаж. Примери от "Огледалото".
- КШИШТОФ КИЕШЛОВСКИ. За гледната точка в разказа. Примери от "Кратък филм за любовта". Кино метафора. Примери от "Синьо". Две лекции
- ВИМ ВЕНДЕРС. Говорът като музика, киното като стих. Примери от "Небето над Берлин".
- ИРЖИ МЕНЦЕЛ. Хуморът в кино разказа. Стилизация на средата. Примери от "Строго охранявани влакове"
- АЛФРЕД ХИЧКОК. Две лекции. За киното на очистителния страх. Що е съспенс? Що е "макгъфин"? Примери от "Прозорец към двора" и "Север - северозапад"
- ГЛЕБ ПАНФИЛОВ. Два пласта на времето в киноразказа. Режисьорът и актьорът. Примери от "Начало".
- МИХАЕЛ ХАНЕКЕ. Музикалният аспект на режисьорското дарование. План-епизодът, светлината. Примери от "Скрито-покрито"
- ЛУИС БУНЮЕЛ. Сюрреализмът в киното - изграден от кино образи. Две лекции. Примери от "Виридиана" и "Този неясен обект на желанието".
- МИЛОШ ФОРМАН. Киното и музиката. Актьорът, подготомка за ролята. Примери от "Амадеус".
- РАНГЕЛ ВЪЛЧАНОВ. Автентичният свят на автора, създаден в съчетание на условен разказ и натурщици. Примери от "Лачените обувки на незнайния воин"
- ПЕДРО АЛМОДОВАР. Апология на мелодрамата. Средства за нейното "приземяване". Примери от "Говори с нея".
Литература по темите:
1. Федерико Фелини, Шарлот Чандлър – “Аз, Фелини”, издателство “Хемус”, 1997
2. Ингмар Бергман – “Латерна магика”, издателство “Хемус”, 1996
3. Федерико Фелини – “Да направиш филм”, издателство “Наука и изкуство”, 1986
4. Федерико Феллини – Статьи, Интервью, Рецензии, Воспоминания – издательство “Искусство”, Москва, 1966
5. Луис Бунюел – “Моят последен дъх”, издателство “Народна култура”, София, 1985
6. Вим Вендерс – “Логиката на образите”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
7. Педро Алмодовар – “Киното на желанията”, разговори с Фредерик Строс, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
8. Андрей Кончаловски, Александър Липков – “Долни истини” и “Извисяваща лъжа”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
9. Мартин Скорсезе – “Моите удоволствия на киноман”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
10. Уди Алън – “Аз пиша чрез филми”, разговори със Стиг Бьоркман, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
11. Райнер Вернер Фасбиндер – “Анархия на фантазията”, текстове и интервюта, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
12. Акира Куросава – “Нещо като автобиография или потта на жабата”, издателство “Наука и изкуство”, 1989
13. Хичкок & Трюфо, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
14. Анджей Вайда „Киното и останалият свят. Двоен Поглед”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
15. Куентин Тарантино, „Аз харесвам насилието в киното”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
16. Кшищоф Зануси, „Време да се мре”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
17. Били Уайлдър, „Аз не правя кино. Аз правя филми”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
18. Жан-Клод Кариер, „Невидимият филм”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
19. Стивън Спилбърг, „Киното е моят порок”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
Средства за оценяване:
Събеседване
Анализ
Практическа разработка