CASB936 Киноезикът на игралното кино - сравнителен анализ

Анотация:

• Курсът ще запознае студентите по кино и ТВ режисура с основните компоненти на киноезика на базата на значими кино произведения от целия свят. Сравнителният анализ ще съпоставя филми, в които преобладава визуалния режисьорски дар, ще проследи развитието на този изказ. По същия начин ще се разглеждат и произведения, в които водещото начало е писателската нагласа у режисьора. Трета група от филми ще бъдат съпоставени с оглед актьора като главен носител на емоционалния и смислов заряд. На четвърто място ще се разгледат филми, в които се проявява режисьорът като „композитор” – не като автор на музиката, а като автор на пластическия строй на филма, опрян върху принципите на музикалния строеж.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

проф. Георги Дюлгеров  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните компоненти на киноезика - ДРАМАТУРГИЧНА СТРУКТУРА, РАБОТА С АКТЬОРА, ИЗОБРАЗИТЕЛНО РЕШЕНИЕ, ЗВУКОВА И МУЗИКАЛНА ПАРТИТУРА

2) могат:

• Да прилагат основните компоненти на кино езика в своите практически работи – курсови и дипломни.


Предварителни изисквания:
• Студентите трябва да имат общи познания по история на киното. Да са гледали филмите на класическите кино майстори.

• Желателно е студентите да могат да четат на английски.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. ЧЕТИРИТЕ ДАРБИ НА КИНОРЕЖИСЬОРА - встъпителна лекция
  2. ДВЕ ЛЕКЦИИ ЗА ФЕДЕРИКО ФЕЛИНИ И НЕГОВИЯТ ПРЕХОД ОТ РАЗКАЗВАТЕЛНОТО КЪМ "ЖИВОПИСНОТО" КИНО
  3. ДВЕ ЛЕКЦИИ ЗА ИНГМАР БЕРГМАН. РАБОТА СА АКТЬОРИТЕ (ПРИМЕРИ ОТ "ПЕРСОНА") И РАЗКАЗ В СТИЛА НА ПСИХО-ФИЗИЧЕСКИЯ МОНОЛОГ (ПРИМЕРИ ОТ "ФАНИ И АЛЕКСАНДЪР")
  4. ДВЕ ЛЕКЦИИ ЗА БИЛИ УАЙЛДЪР - ЗА СЪВМЕСТНАТА РАБОТА НА СЦЕНАРИСТА И РЕЖИСЬОРА, ЗАД КАДРОВИЯТ ТЕКСТ, РАБОТА СА АКТЬОРА (ПРИМЕРИ ОТ "БУЛЕВАРДЪТ НА ЗАЛЕЗА" И "САБРИНА")
  5. ЛУКИНО ВИСКОНТИ - ПОДБОР НА АКТЬОРИ, РЕПЕТИЦИИ, ОБЩИ ПЛРАНОВНЕ, АВТЕНТИЧНОСТ НА СРЕДАТА (ПРИМЕРИ ОТ "ГЕПАРДЪТ")
  6. ПИЕР ПАОЛО ПАЗОЛИНИ - Митът в киното, фактура на пространството, силата на натуршчика, АВТЕНТИЧНОСТ НА СРЕДАТА, ГЛЕДНИ ТОЧКИ (ПРИМЕРИ ОТ "ЕВАНГЕЛИЕ ПО МАТЕЯ")
  7. МИКЕЛАНДЖЕЛО АНТОНИОНИ - Художническият аспект на режисьорското дарование. Примери от "Приключението", "Забриски пойнт", "Професия репортер", "Фотоувеличение".
  8. ГЕОРГИ ДАНЕЛИЯ. Актьорският аспект на режисьорското дарование. Трагикомедията като най-пряк път от единия до другия полюс. пРИМЕРИ ОТ "нЕ ТЪГУВАЙ".
  9. ОТАР ЙОСЕЛИАНИ. Филм без интрига. Примери от „Птица безгрижна”
  10. АКИРА КУРОСАВА. Митът в киното. Две лекции. Примери от "Рашамон" и "Седемте самурая"
  11. ФРАНСОА ТРЮФО. Киното за света на киното. Примери от "Америкаснска нощ".
  12. АНДРЕЙ ТАРКОВСКИ. Две лекции. Автентичността на историческия филм. Примери от "Андрей Рубльов". Психо-физическият начин на разказване. Монтаж. Примери от "Огледалото".
  13. КШИШТОФ КИЕШЛОВСКИ. За гледната точка в разказа. Примери от "Кратък филм за любовта". Кино метафора. Примери от "Синьо". Две лекции
  14. ВИМ ВЕНДЕРС. Говорът като музика, киното като стих. Примери от "Небето над Берлин".
  15. ИРЖИ МЕНЦЕЛ. Хуморът в кино разказа. Стилизация на средата. Примери от "Строго охранявани влакове"
  16. АЛФРЕД ХИЧКОК. Две лекции. За киното на очистителния страх. Що е съспенс? Що е "макгъфин"? Примери от "Прозорец към двора" и "Север - северозапад"
  17. ГЛЕБ ПАНФИЛОВ. Два пласта на времето в киноразказа. Режисьорът и актьорът. Примери от "Начало".
  18. МИХАЕЛ ХАНЕКЕ. Музикалният аспект на режисьорското дарование. План-епизодът, светлината. Примери от "Скрито-покрито"
  19. ЛУИС БУНЮЕЛ. Сюрреализмът в киното - изграден от кино образи. Две лекции. Примери от "Виридиана" и "Този неясен обект на желанието".
  20. МИЛОШ ФОРМАН. Киното и музиката. Актьорът, подготомка за ролята. Примери от "Амадеус".
  21. РАНГЕЛ ВЪЛЧАНОВ. Автентичният свят на автора, създаден в съчетание на условен разказ и натурщици. Примери от "Лачените обувки на незнайния воин"
  22. ПЕДРО АЛМОДОВАР. Апология на мелодрамата. Средства за нейното "приземяване". Примери от "Говори с нея".

Литература по темите:

1. Федерико Фелини, Шарлот Чандлър – “Аз, Фелини”, издателство “Хемус”, 1997

2. Ингмар Бергман – “Латерна магика”, издателство “Хемус”, 1996

3. Федерико Фелини – “Да направиш филм”, издателство “Наука и изкуство”, 1986

4. Федерико Феллини – Статьи, Интервью, Рецензии, Воспоминания – издательство “Искусство”, Москва, 1966

5. Луис Бунюел – “Моят последен дъх”, издателство “Народна култура”, София, 1985

6. Вим Вендерс – “Логиката на образите”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

7. Педро Алмодовар – “Киното на желанията”, разговори с Фредерик Строс, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

8. Андрей Кончаловски, Александър Липков – “Долни истини” и “Извисяваща лъжа”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

9. Мартин Скорсезе – “Моите удоволствия на киноман”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

10. Уди Алън – “Аз пиша чрез филми”, разговори със Стиг Бьоркман, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

11. Райнер Вернер Фасбиндер – “Анархия на фантазията”, текстове и интервюта, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

12. Акира Куросава – “Нещо като автобиография или потта на жабата”, издателство “Наука и изкуство”, 1989

13. Хичкок & Трюфо, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

14. Анджей Вайда „Киното и останалият свят. Двоен Поглед”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

15. Куентин Тарантино, „Аз харесвам насилието в киното”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

16. Кшищоф Зануси, „Време да се мре”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

17. Били Уайлдър, „Аз не правя кино. Аз правя филми”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

18. Жан-Клод Кариер, „Невидимият филм”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

19. Стивън Спилбърг, „Киното е моят порок”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

Средства за оценяване:

Събеседване

Анализ

Практическа разработка