LOGB521 Фонетика и фонология за логопеди
Анотация:
• Курсът представя традиционните и основни методи и основните теми в областта на фонетиката и фонологията на българския език.
• Курсът има за цел да запознае студентите с неотменната необходимост логопеди да имат задълбочени познания за говорните звукове - познания, по-високи от хората от други професии, чийто обект или средство е речта.
• Да очертае възможните и важни за логопедичната практика противоречия между: 1) норма и вариативност в речевия узус; 2) норма и отклонения поради говорни затруднения.
• Да запознае студентите с основни подходи за определяне на говорното и езиковото развитие на децата.
Преподавател(и):
гл. ас. Бойка Бъчварова
доц. Екатерина Тодорова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Фонетиката и фонологията на българския език в необходимата степен за професията им.
• Развитието на речта в и аспекта на вида - говорещите хора, и в аспекта на индивидуалното развитие.
2) могат:
• Да разпознават влиянията и на средата - семейна и социална, и на специфичните затруднения - физиологически и психически, и на писмената реч върху устната реч на децата.
• Да се ориентират чрез практически анализ относно говорното и езиково развитие на деца в различна възраст, а също и на възрастни.
• Да използват академичните познания за устната реч в практическата си работа.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1. Уводна лекция – защо не може да бъдете логопеди без много добро познаване на фонетиката и фонологията. Какво е фонетика, какво е фонология. Физика и физиология – звук. Звуковете на човешката реч – те са 101. Колко използваме в българския език?
- 2. Припомняне – колко и кои са звуковете в българския език. Не ги записваме „едно към едно“, писането и говоренето са различни неща. Класификационни модели на звуковете – как те се отразяват в писането. Как писането влияе на говоренето.
- 3. Гласните в българския език – първа част. Наистина ли са шест? Сравнението като основа на всяка класификация. Фонеми и алофони.
- 4. Гласните в българския език – втора част. Позициониране. Ударението в думата и сандхи (влиянието на междусловното ударение).
- 5. Съгласните в българския език – първа част. Критерии за класификация.
- 6. Съгласните в българския език – втора част. Взаимни влияния, водещи до промени. Влияния върху гласните и обратни влияния.
- 7. Интонация, ударение, мелодика (и още няколко елемента), които превръщат звуковете в реч.
- 8. Интонационни контури в българския език. Мелодика. Що е акцент според всекидневното значение и какво е той всъщност?
- 9. Ударението в българския език. Видове ударения.
- 10. Редуване на фонеми. Фонемно и алофонно редуване.
- 11. Редуване на фонеми. Алтерация.
- 12. Текущо оценяване ТО1– тест със затворени и отворени въпроси, присъствен, на хартия!
- 13. Обобщение на изводите за разликата между произвеждане на говорни звукове и произвеждане на реч – речевите изяви, видове (от гледна точка на общуването).
- 14. Обсъждане на самостоятелната работа за ТО2
- 15. Работата с деца vs работата с възрастни. Работата със затруднени vs работата за подобряване на уменията при не-затруднени.
Литература по темите:
Петър Пашов, Христо Първев; Правоговорен и правописен речник на българския език; Изд. УИ „Св. Климент Охридски“, София, 2001
Тодор Бояджиев, Димитър Тилков; Фонетика на българския книжовен език; Изд. Абагар, София, 1999
Димитър Тилков, Тодор Бояджиев; Ударението в българския книжовен език; Изд. Народна просвета, София, 1978
Димитър Тилков; Интонацията в българския език; Изд. Народна просвета, София, 1981
Владимир Жобов; Звуковете в българския език; Изд. Сема РШ, София, 2004
Анастасия Мишева; Интонационна система на българския език; Изд. на БАН, София, 1991
Граматика на съвременния български книжовен език; Том първи – Фонетика; Изд. на БАН, София, 1982
Боримир Кръстев; Популярна реторика; Изд. Наука и изкуство, София, 2005
Боримир Кръстев; Граматика за всички; Изд. Пергамент, София, 2016
Веселина Петрова; Усвояване на звуковете в думите; София, 1995
Данка Щерева; Говорна техника и комуникативно-тренингови модели;
Изд. Веда Словена – ЖГ, София, 2010
Средства за оценяване:
Настолен компютър с аудиоколони и видеопроектор.