LOGB521 Фонетика и фонология за логопеди

Анотация:

• Курсът представя традиционните и основни методи и основните теми в областта на фонетиката и фонологията на българския език.

• Курсът има за цел да запознае студентите с неотменната необходимост логопеди да имат задълбочени познания за говорните звукове - познания, по-високи от хората от други професии, чийто обект или средство е речта.

• Да очертае възможните и важни за логопедичната практика противоречия между: 1) норма и вариативност в речевия узус; 2) норма и отклонения поради говорни затруднения.

• Да запознае студентите с основни подходи за определяне на говорното и езиковото развитие на децата.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

гл. ас. Бойка Бъчварова  
доц. Екатерина Тодорова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Фонетиката и фонологията на българския език в необходимата степен за професията им.

• Развитието на речта в и аспекта на вида - говорещите хора, и в аспекта на индивидуалното развитие.

2) могат:

• Да разпознават влиянията и на средата - семейна и социална, и на специфичните затруднения - физиологически и психически, и на писмената реч върху устната реч на децата.

• Да се ориентират чрез практически анализ относно говорното и езиково развитие на деца в различна възраст, а също и на възрастни.

• Да използват академичните познания за устната реч в практическата си работа.


Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. 1. Уводна лекция – защо не може да бъдете логопеди без много добро познаване на фонетиката и фонологията. Какво е фонетика, какво е фонология. Физика и физиология – звук. Звуковете на човешката реч – те са 101. Колко използваме в българския език?
  2. 2. Припомняне – колко и кои са звуковете в българския език. Не ги записваме „едно към едно“, писането и говоренето са различни неща. Класификационни модели на звуковете – как те се отразяват в писането. Как писането влияе на говоренето.
  3. 3. Гласните в българския език – първа част. Наистина ли са шест? Сравнението като основа на всяка класификация. Фонеми и алофони.
  4. 4. Гласните в българския език – втора част. Позициониране. Ударението в думата и сандхи (влиянието на междусловното ударение).
  5. 5. Съгласните в българския език – първа част. Критерии за класификация.
  6. 6. Съгласните в българския език – втора част. Взаимни влияния, водещи до промени. Влияния върху гласните и обратни влияния.
  7. 7. Интонация, ударение, мелодика (и още няколко елемента), които превръщат звуковете в реч.
  8. 8. Интонационни контури в българския език. Мелодика. Що е акцент според всекидневното значение и какво е той всъщност?
  9. 9. Ударението в българския език. Видове ударения.
  10. 10. Редуване на фонеми. Фонемно и алофонно редуване.
  11. 11. Редуване на фонеми. Алтерация.
  12. 12. Текущо оценяване ТО1– тест със затворени и отворени въпроси, присъствен, на хартия!
  13. 13. Обобщение на изводите за разликата между произвеждане на говорни звукове и произвеждане на реч – речевите изяви, видове (от гледна точка на общуването).
  14. 14. Обсъждане на самостоятелната работа за ТО2
  15. 15. Работата с деца vs работата с възрастни. Работата със затруднени vs работата за подобряване на уменията при не-затруднени.

Литература по темите:

Петър Пашов, Христо Първев; Правоговорен и правописен речник на българския език; Изд. УИ „Св. Климент Охридски“, София, 2001

Тодор Бояджиев, Димитър Тилков; Фонетика на българския книжовен език; Изд. Абагар, София, 1999

Димитър Тилков, Тодор Бояджиев; Ударението в българския книжовен език; Изд. Народна просвета, София, 1978

Димитър Тилков; Интонацията в българския език; Изд. Народна просвета, София, 1981

Владимир Жобов; Звуковете в българския език; Изд. Сема РШ, София, 2004

Анастасия Мишева; Интонационна система на българския език; Изд. на БАН, София, 1991

Граматика на съвременния български книжовен език; Том първи – Фонетика; Изд. на БАН, София, 1982

Боримир Кръстев; Популярна реторика; Изд. Наука и изкуство, София, 2005

Боримир Кръстев; Граматика за всички; Изд. Пергамент, София, 2016

Веселина Петрова; Усвояване на звуковете в думите; София, 1995

Данка Щерева; Говорна техника и комуникативно-тренингови модели;

Изд. Веда Словена – ЖГ, София, 2010

Средства за оценяване:

Настолен компютър с аудиоколони и видеопроектор.