CINB508 Кино и музика

Анотация:

Почти век музиката е неразделна част от кинопроцеса. Но употребата й в киното датира от самото му раждане в края на ХІХ в. Музиката като елемент от киносинтеза е изключително важна и функцията й варира от елементарно стимулиране на емоции, до инструмент за предаване на сложни смисли в диалектично единство с образа и звуковия фон. Затова за всеки, който изучава кино – независимо дали като бъдещ творец или като ценител – следва да познава възможностите на музикалния елемент. За тази цел курсът предлага едно вълнуващо пътуване из музикалния ландшафт както диахронично – в исторически план, така и синхронично в различните съвременни жанрове на филмовото изкуство. Изследват се различните видове музика и връзката й останалите елементи като драматургия, монтаж, актьорско присъствие и мизансцен, и останалите немузикални шумове.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

ас. Слава Янакиева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• различните принципи на употреба на музиката в киното.

• работата на най-известните композитори в киното и работата им с големите режисьори от последните десетилетия

2) могат:

• да оценяват мястото на музиката в една филмова творба и смислите, които предава конкретната й употреба

• да мислят музиката в сложната картина на общия звук и да черпят от богатия исторически опит в киното


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Да имат обща ориентация в историята на звука и музиката в киното

• Да познават базисни начини на прилагане на музиката в киното.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Музиката в киното. Началото. История на музиката и навлизането на звука в киното. Музиката в нямото кино. Композирането на музика за конкретно произведение. Музиката при зрелия Д. У. Грифит и в немския експресионизъм. С. Айзенщайн и музиката.
  2. Музиката в киното - Привличане на професионални композитори и тяхната специализация в киноиндустрията. Ерих Корнголд, Морис Жобер, Макс Стайнер. Музика и специални звукови ефекти. Кинг Конг (1933)
  3. Музиката в киното на 40-те и 50-те години на ХХ в. Композиторите на Алфред Хичкок: Миклош Рожа, Франц Уоксман, Дмитрий Тьомкин, Бърнард Хърман. Джазът в киното: Алекс Норт (Трамвай желание, 1951); Майлс Дейвис (Асансьор за ешафода, 1958); Дюк Елингтън (Анатомия на едно убийство, 1959)
  4. Музиката в киното на 50-те и 60-те години на ХХ в. Енио Мориконе, Джон Бари, Хенри Манчини. "Закуска в Tiffany's", 1961; "За шепа долари" 1967; "Доктор Но" 1967.Рок-музиката в киното: A Hard Day’s Night (1964)
  5. Музика и звук в киното на италианския неореализъм І част Нино Рота, Алесандро Чиконини, Карло Рустичели, Ренцо Роселини.
  6. Музика и звук в киното на италианския неореализъм ІІ част Прожекция на един цял или части от филми, засегнати в лекционната част. "Пътят" 1956; "Франческо, Божият шут" 1950, "Крадци на велосипеди" 1949, "Рикота" 1963.
  7. Френска Нова вълна. І част. Приемственост и иновации. Антоан Дуамел, Жорж Делерю и др.
  8. Френска Нова вълна. І част. Прожекция на един цял или части от филми, засегнати в лекционната част. "Лудият Пиеро" 1969; "Хирошима, моя любов" 1959; "Жул и Жим" 1962.
  9. Музика и звук при Ингмар Бергман. Лекция и прожекция на части от филми. Дискусионен анализ. "Персона" 1966, "Шепот и вик" 1972.
  10. Поп-музиката и новите субкултурни феномени в киното на 60-те и 70-те години на ХХ в. Лекция и прожекция на части от филми. Психаделика в киното. Кен Ръсел и музикалните му филми. "Томи" 1975; "Листомания" 1975; "Малер" 1974.
  11. Музиката във филмите на Андрей Тарковски. Лекция и прожекция на части от филми с дискусия и опит за анализ на употребата на класическа и етно музика в работите на автора. "Соларис" 1975, "Огледалото" 1976, "Жертвоприношение" 1986.
  12. Robert Altman(1925-2006) - композитор на шумове, гласове и музика. Разширяване на границите. Лекция и прожекция на части от филми. "Маккейб и мисис Милър" 1971;"Нашвил" 1975;"Госфорд парк" 2001
  13. Електронната музика навлиза в киното. Употреба на траутониум, теремин, ранни синтезатори. Алфред Хичкок. Електронната музика и фантастиката. "Забранената планета" 1956; "2001 Космическа Одисея" 1968; "Тичащият по острието" 1982.
  14. Теренс Малик и диалектиката на гласа зад кадър и визуалния език. Развитие. "Пустош" 1973; "Райски дни" 1978; "Тънка червена линия" 1998; "Дървото на живота" 2011. Лекция и прожекция.
  15. Тандемът Кшищоф Кешловски и Збигнев Прайснер. "Двойственият живот на Вероника" 1991; "Три цвята" 1993-1994. Лекция и прожекция.

Литература по темите:

• Bowles, Stephen. E. “Caberet and Nashville: The Musical as Social Comment.” The Journal of Popular Culture, vol. XII, no. 3, 1978, pp. 550–56. Wiley Online Library, https://doi.org/10.1111/j.0022-3840.1978.1203_550.x.

• Buhler, James, et al., editors. Music and Cinema. Hanover, NH : University Press of New England, 2000.

• Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen: Second Edition. Translated by Claudia Gorbman, Columbia University Press, 2019, p. 296 Pages.

• Diers, Michael. “Against the Beat.: Music, Dance and the Image in Michelangelo Antonioni’s Blow-Up.” Emerging Bodies, edited by Gabriele Klein and Sandra Noeth, Transcript Verlag, 2011, pp. 163–80. JSTOR, https://www.jstor.org/stable/j.ctv1wxt9q.15.

• Dyer, Richard. Nino Rota : Music, Film, and Feeling. New York : Palgrave Macmillan on behalf of the British Film Institute, 2010.

• Godsall, Jonathan. “Music by Zbigniew Preisner? Fictional Composers and Compositions in the Kieślowski Collaborations.” Contemporary Film Music: Investigating Cinema Narratives and Composition, edited by Lindsay Coleman and Joakim Tillman, Palgrave Macmillan UK, 2017, pp. 63–86. Springer Link, https://doi.org/10.1057/978-1-137-57375-9_5.

• Lewis, Kevin. “Robert Altman: The Sound Crew’s Best Companion.” CineMontage, 1 May 2007, https://cinemontage.org/robert-altman/.

• Marks, Martin Miller. Music and the Silent Film: Contexts and Case Studies, 1895-1924. Oxford University Press, 1997.

• McMahon, Orlene Denice. Listening to the French New Wave: The Film Music and Composers of Postwar French Art Cinema. New edition, Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2014.

• Mera, Miguel, et al. The Routledge Companion to Screen Music and Sound. Routledge, 2019.

• Mera, Miguel, and David Burnand, editors. European Film Music. Aldershot, Hampshire, England ; Burlington, VT : Ashgate, 2006.

• Palmer, Christopher. The Composer in Hollywood. London ; New York : Marion Boyars ; New York : Distributed in the United States and in Canada by Rizzoli International Publications, 1990.

• Pua, Phoebe and others. Compositions of Crisis: Sound and Silence in the Films of Bergman and Tarkovsky. 2014. Google Scholar, https://openresearch-repository.anu.edu.au/handle/1885/11794.

• Sisto, Antonella C. Film Sound in Italy. Palgrave Macmillan US, 2014. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.1057/9781137387714.

• Sullivan, Jack. Hitchcock’s Music. Yale University Press, 2006.

• Terrence Malick: Sonic Style. Routledge, 2019. www.taylorfrancis.com, https://doi.org/10.4324/9780429027888.

• Wierzbicki, James. Music, Sound and Filmmakers : Sonic Style in Cinema. Routledge, 2012. www.taylorfrancis.com, https://doi.org/10.4324/9780203343098.

• Wierzbicki, James Eugene. Film Music : A History. New York : Routledge, 2009.

• ---. Music, Sound and Filmmakers: Sonic Style in Cinema. Routledge, 2012.

• Zoroufy, Luke. “Music Tells The Story In Birdman.” Medium, 20 Dec. 2017.

• Кононенко, Наталия Геннадьевна. Андрей Тарковский: звучащий мир фильма. Прогресс-Традиция, 2011.

Препоръчителни и включени филми:

8½. Directed by Federico Fellini, Cineriz, Francinex, 1963.

A Hard Day’s Night. Directed by Richard Lester, Walter Shenson Films, Proscenium Films, 1964.

A Perfect Couple. Directed by Robert Altman, Lion’s Gate Films, 1981.

A Streetcar Named Desire. Directed by Elia Kazan, Charles K. Feldman Group, Warner Bros., 1951.

Alexis Zorbas. Directed by Michael Cacoyannis, Twentieth Century Fox, 1964.

Altman, Robert. Short Cuts / Кратки пътища. Fine Line Features, Spelling Films International, Avenue Pictures, 1993.

Anatomy of a Murder. Directed by Otto Preminger, Otto Preminger Films, 1959.

Ascenseur Pour l’échafaud. Directed by Louis Malle, Nouvelles Éditions de Films (NEF), 1958.

Bergman, Ingmar. Det Sjunde Inseglet / Седмият печат. Svensk Filmindustri (SF) et al., 1957.

Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance). Directed by Alejandro G. Iñárritu, New Regency Productions, M Productions, Grisbi Productions, Le, 2014.

Blom, August. Verdens Undergang / Краят на света. Nordisk Film, 1916.

Blue Velvet. Directed by David Lynch, De Laurentiis Entertainment Group (DEG), 1986.

Breakfast at Tiffany’s. Directed by Blake Edwards, Jurow-Shepherd, 1961.

Bronenosets Potemkin. Directed by Sergei Eisenstein, Mosfilm, 1925.

Bullitt. Directed by Peter Yates, Solar Productions, 1968.

C’era Una Volta Il West. Directed by Sergio Leone, Rafran Cinematografica, San Marco, Paramount Pictures, 1969.

Death of a Salesman. Directed by Laslo Benedek, Stanley Kramer Productions, 1952.

Det Sjunde Inseglet / Седмият Печат. Directed by Ingmar Bergman, Svensk Filmindustri (SF) et al., 1957. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0050976/.

Dial M for Murder. Directed by Alfred Hitchcock, Warner Bros., 1954.

Dirty Harry. Directed by Don Siegel and Clint Eastwood, The Malpaso Company, 1971.

Double Indemnity. Directed by Billy Wilder, Paramount Pictures, 1944.

Dr. No. Directed by Terence Young, Eon Productions, 1962.

Easy Rider. Directed by Dennis Hopper, Pando Company Inc., Raybert Productions, 1969.

Fratello Sole, Sorella Luna. Directed by Franco Zeffirelli, Euro International Films, Vic Films Productions, 1972.

From Russia with Love. Directed by Terence Young, Eon Productions, 1964.

Goldfinger. Directed by Guy Hamilton, Eon Productions, 1965.

Help! Directed by Richard Lester, Walter Shenson Films, Subafilms, 1965.

Hiroshima Mon Amour / Хирошима, моя любов. Directed by Alain Resnais, Cocinor et al., 1959. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0052893/.

Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo. Directed by Sergio Leone, Produzioni Europee Associate (PEA), Arturo González Producciones Cinematográficas, Constantin Film, 1967.

Il Casanova Di Federico Fellini. Directed by Federico Fellini, Produzioni Europee Associate (PEA), 1977.

Il Conformista. Directed by Bernardo Bertolucci, Mars Film, Marianne Productions, Maran Film, 1971.

Il Gattopardo. Directed by Luchino Visconti, Titanus, Société Nouvelle Pathé Cinéma, Société Générale de Cinématographie (S.G.C.), 1963.

Jules et Jim. Directed by François Truffaut, Les Films du Carrosse, Sédif Productions, 1962.

King Kong. Directed by Merian C. Cooper and Ernest B. Schoedsack, RKO Radio Pictures, 1933.

Kubrick, Stanley. 2001: A Space Odyssey / 2001: Космическа Одисея. Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) et al., 1968.

L’Atalante. Directed by Jean Vigo, Argui-Film, Gaumont-Franco Film-Aubert (G.F.F.A), 1947.

La Dolce Vita. Directed by Federico Fellini, Riama Film, Gray-Film, Société Nouvelle Pathé Cinéma, 1961.

La Nuit Américaine. Directed by François Truffaut, Les Films du Carrosse, PECF, Produzione Intercontinentale Cinematografica (PIC), 1973.

La Strada. Directed by Federico Fellini, Ponti-De Laurentiis Cinematografica, 1956.

Le Mépris. Directed by Jean-Luc Godard, Rome Paris Films, Les Films Concordia, Compagnia Cinematografica Champion, 1964.

Malick, Terrence. The Tree of Life / Дървото на живота. Fox Searchlight Pictures et al., 2011.

Marker, Chris. La Jetée / Площадка за излитане. Blue-ray, Criterion Collection et al., 1963.

Mary Poppins. Directed by Robert Stevenson, Walt Disney Productions, 1965.

McCabe & Mrs. Miller. Directed by Robert Altman, David Foster Productions, Warner Bros., 1971.

Melody. Directed by Waris Hussein, Hemdale, Sagittarius Productions, Goodtimes Enterprises, 1971.

Metropolis. Directed by Fritz Lang, Universum Film (UFA), 1927.

Midnight Cowboy. Directed by John Schlesinger, Jerome Hellman Productions, Florin Productions, 1969.

Mission: Impossible. 1966.

North by Northwest. Directed by Alfred Hitchcock, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), 1959.

Per Qualche Dollaro in Più. Directed by Sergio Leone, Produzioni Europee Associate (PEA), Arturo González Producciones Cinematográficas, Constantin Film, 1967.

Per Un Pugno Di Dollari. Directed by Sergio Leone, Jolly Film, Constantin Film, Ocean Films, 1967.

Persona. Directed by Ingmar Bergman, American International Pictures (AIP), Aurora, Svensk Filmindustri (SF), 1966.

Pierrot Le Fou. Directed by Jean-Luc Godard, Films Georges de Beauregard, Rome Paris Films, Société Nouvelle de Cinématographie (SNC), 1969.

Psycho. Directed by Alfred Hitchcock, Shamley Productions, 1960.

Rear Window. Directed by Alfred Hitchcock, Alfred J. Hitchcock Productions, 1954.

Resnais, Alain. Je t’aime je t’aime / Обичам те, обичам те. 20th Century Fox et al., 1968.

Roma Città Aperta / Rome, Open City. Directed by Roberto Rossellini, 1945. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0038890/.

Romeo and Juliet. Directed by Franco Zeffirelli, BHE Films, Verona Produzione, Dino de Laurentiis Cinematografica, 1968.

Singin’ in the Rain. Directed by Stanley Donen and Gene Kelly, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), 1952.

Spellbound. Directed by Alfred Hitchcock, Selznick International Pictures, Vanguard Films, 1945.

Tarr, Béla. A torinói ló / Торинският кон. Basis-Film-Verleih GmbH et al., 2011.

The Birds. Directed by Alfred Hitchcock, Alfred J. Hitchcock Productions, 1963.

The Day of the Jackal. Directed by Fred Zinnemann, John Woolf Productions, Warwick Film Productions, Universal Productions France, 1973.

The Godfather Part II. Directed by Francis Ford Coppola, Paramount Pictures, The Coppola Company, American Zoetrope, 1974.

The Godfather. Directed by Francis Ford Coppola, Paramount Pictures, Albert S. Ruddy Productions, Alfran Productions, 1972.

The Ipcress File. Directed by Sidney J. Furie, Lowndes Productions Limited, 1965.

The Magnificent Seven. Directed by John Sturges, The Mirisch Company, Alpha Productions, 1960.

The Man Who Knew Too Much. Directed by Alfred Hitchcock, Paramount Pictures, Filwite Productions, 1956.

The Tree of Life / Дървото На Живота. Directed by Terrence Malick, Fox Searchlight Pictures et al., 2011. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0478304/.

Tommy. Directed by Ken Russell, Robert Stigwood Organisation Ltd., Hemdale, 1975.

Touch of Evil. Directed by Orson Welles, Universal International Pictures (UI), 1958.

Trois Couleurs: Rouge. Directed by Krzysztof Kieslowski, MK2 Productions, France 3 Cinéma, CAB Productions, 1994.

Vertigo / Шемет. Directed by Alfred Hitchcock, Paramount Pictures et al., 1958. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0052357/.

Week End. Directed by Jean-Luc Godard, Comacico, Les Films Copernic, Lira Films, 1968.

Зеркало / Огледалото. Directed by Андрей Тарковский, trigon-film et al., 1975. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0072443/.

Солярис / Соларис. Directed by Андрей Тарковский, Criterion Collection et al., 1972. www.imdb.com, http://www.imdb.com/title/tt0069293/.

Средства за оценяване:

Критериите за написване на курсова работа ще бъдат на разположение в Мудъл.