CASB408 Сценарият - от замисъла до реализацията
Анотация:
АНОТАЦИЯ НА КУРСА
Този драматургичен курс надгражда водения досега въвеждащ курс по кинодраматургия, като се концентрира преди всичко върху проблемите на сценарната структура.
Курсът запознава студентите с особеностите на американската сценарна парадигма, използвана най-често в американското кино и с някои практически механизми за изграждане на история с “ желязна “ структура, като създава базови умения за анализ на драматургичната конструкция и практическото й приложение при писане на сценарий.
Преподавател(и):
доц. Правда Кирова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• особеностите на сценарната работа.
2) могат:
• да изграждат завършен сценарий, както и да екранизират литературни произведения.
Предварителни изисквания:
• основни сценарни знания и умения
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Сценаристът – творец и занаятчия. Етапи в сценарната работа. Логлайн, аутлайн, синопсис, трийтмънт.
- Автор и разказвач. Разказвачът в литературата и в киното. Автор и герой. Авторът във филма.
- Гледната точка и наратива. Гледната точка като идентификация, като език и като логика на възприятието. Кадърът и гледната точка.
- Елементи на наратива. Структура и среда. Структура и характер. Структура и жанр.
- Принципи на изграждане на наратива. Особеното драматургическо събитие. Ситуация, такт, сцена, секвенция, акт.
- Сцената – функции, типове, континюитет, преходи, обрати. Анализ и разработка на сцената.
- Три-актната структура. Построяване на Акт1.
- Разработване на подсюжета. Обективна и субективна драма.
- Построяване на Акт2 и Акт3.
- Тема – тезис – символ, метафора, архетип. Намиране на мита и архетипите.
- Изграждане на три-фасетния характер; мотивация, конфликт и арка на трансформацията.
- Главни и второстепенни характери – категории.
- Среда – реквизит, костюми, цвят, осветление
- Реч. Диалог. Звук. Музика.
- Сцепление на елементите. Пренаписване на сценария. Пичинг.
Литература по темите:
Найденова В. – “Съвременният киносвят”, ВСУ, 2000
Крумов К. – “Поетика на киното”, София, Агата-А, 2000
Семерджиев С. – ”Кратка история на световната сценаристика”, С., 1994
Syd Field : The Screenwriter’s Workbook
Syd Field : Screenplay
Robert McKee : Story
Eugene Vale : The Technique of Screen & Television Writing
Linda Seger : Making a Good Script Great
William Miller: Screenwriting for Narrative Film & TV
Michael Hauge : Writing Screenplays that Sell