BATB606D Competitiveness of the Tourist Product
Annotation:
Целта на курса е студентите да придобият знания, умения и навици да анализират конкурентната среда и познавайки успешните туристически практики на туризма в ЕС да са подготвени теоретично да управляват ефективно всяка туристическа фирма. Курсът цели и да запознае студентите с основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт в хотелиерството, ресторантьорството, балнео, Спа и Уелнес центровете и туроператорските и турагентски фирми.
В курса са включени основните теми от теорията за конкурентоспособност и успешните практики на туризма в ЕС.
изясняват се основни теминологични понятия, свързани с конкурентоспособността и конкурентните предимства на туристическия продукт;
характеризират се детайлно основните източници за осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма източниците на конкурентно предимство;
специално внимание се обръща на оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт, възникването и реализацията на идеята за оценка на конкурентоспособността;
анализират се критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;
разглеждат се методите за оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт;
характеризира се туристическия продукт - структура и типология и жизнения цикъл на туристическия продукт - хотелиерски, ресторантьорски, туроператорски и турагентски;
в ретроспективен план се анализира развитието на туризма в България и състоянието на конкурентоспособност и се очертават основните конкурентни предимства на българския туристически продукт;
извършва се SWOT анализ на европейския туризъм и анализ на конкурентоспособността на българския туристически продукт;
очертават се насоките за повишаване качеството и конкурентоспособността на българския туристически продукт;
Крайната цел на курса е студентите да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.
Lecturers:
Prof. Manol Ribov, PhD
Assoc. Prof. Milena Karailieva, PhD
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
същността и значението на конкурентоспособността на туристическата дейност за развитието на туризма;
източниците на конкурентно предимство за туристическия продукт;
начините за осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма;
критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;
методите за оценка на конкурентоспособността;
жизнения цикъл на туристическия продукт;
основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт в хотелиерството, ресторантьорството, балнео, Спа и Уелнес центровете и туроператорските и турагентски фирми;
2) могат:
да анализират развитието на туризма в България и конкурентните предимства на българския туристически продукт;
да познават детайлно аспектите на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт;
да характеризират възможностите за осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма и източниците на конкурентно предимство за туристическия продукт;
да извършват оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт по всички възможни критерии и показатели, познавайки добре методологията и инструментариума;
да правят сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми;
да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.
Prerequisites:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Да познават основните понятия и дефиниции в сферата на туризма, същността и значението на туроператорския продукт
Types:
Distance
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- 1.Значение на конкуренто-способността на туристическата дейност за развитието на туризма. 2.Същност и съдържание на конкурентоспособността на туристическия продукт - терминологичен и понятиен апарат. 3.Конкурентно предимство на туристическия продукт - експликация и терминологични уточнения. 4.Осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма. Източници на конкурентно предимство 5.Оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт. Възникване и реализация на идеята за оценка на конкурентоспособността. 6.Критерии и показатели за конкурентоспособност на туристическия продукт. 7.Методи за оценка на конкуренто-способността на туристическия продукт. 8.Туристически продукт - структура и типология. Жизнен цикъл на туристическия продукт. Анализ на конку-рентоспособността.
- 9.Конкурентоспособност на хотелиерския продукт. Анализ и оценка. 10.Конкурентоспособност на ресторантьорския продукт. Анализ и оценка. 11.Конкурентоспособност на туроператорския и турагентския продукт. Анализ и оценка. 12.Конкурентоспособност на балнео, Спа и Уелнес туристически продукт. Анализ и оценка. 13.Сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми. 14.Анализ на състоянието на конкурентоспособност на българския туристически продукт. 15.SWOT анализ на европейския туризъм. Анализ на конкурентоспособ-ността на българския тур. продукт.
- Оценка на конкурентоспособност по показатели 1.Показател за суперструктурата 2.Показател за номенклатурата и асортимента 3.Показател за качество 4.Показател за цената 5.Показател за формата на обслужване 6.Показател за работния режим 7.Показател за времето за обслужване 8.Показател за средата на обслужване 9.Показател за външния вид и отношението на обслужващия персонал 10.Показател за туристическата инфраструктура 12.Показател за екологичност
Bibliography:
Рибов, М., "Конкуренция и конкурентоспособност на туристическия продукт",С. 2000
Рибов, М., "Управление на конкурентоспособността в туризма", Изд. "Тракия-М", С. 2003
Стамов, Н., Й. Алексиева, "Хотелиерство", Пловдив, 1999
Тончев, Цв. "Технология на допълнителните дейности в туризма", Изд. "Тилиа" 2000
Хаджиниколов, Хр., "Ресторантьорство и хотелиерство", С. 1996
Assessment:
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%