BATB606D Competitiveness of the Tourist Product

Annotation:

Целта на курса е студентите да придобият знания, умения и навици да анализират конкурентната среда и познавайки успешните туристически практики на туризма в ЕС да са подготвени теоретично да управляват ефективно всяка туристическа фирма. Курсът цели и да запознае студентите с основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт в хотелиерството, ресторантьорството, балнео, Спа и Уелнес центровете и туроператорските и турагентски фирми.

В курса са включени основните теми от теорията за конкурентоспособност и успешните практики на туризма в ЕС.

изясняват се основни теминологични понятия, свързани с конкурентоспособността и конкурентните предимства на туристическия продукт;

характеризират се детайлно основните източници за осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма източниците на конкурентно предимство;

специално внимание се обръща на оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт, възникването и реализацията на идеята за оценка на конкурентоспособността;

анализират се критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;

разглеждат се методите за оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт;

характеризира се туристическия продукт - структура и типология и жизнения цикъл на туристическия продукт - хотелиерски, ресторантьорски, туроператорски и турагентски;

в ретроспективен план се анализира развитието на туризма в България и състоянието на конкурентоспособност и се очертават основните конкурентни предимства на българския туристически продукт;

извършва се SWOT анализ на европейския туризъм и анализ на конкурентоспособността на българския туристически продукт;

очертават се насоките за повишаване качеството и конкурентоспособността на българския туристически продукт;

Крайната цел на курса е студентите да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.

прочети още
Tourism (in Bulgarian) Distance Learning

Lecturers:

Prof. Manol Ribov, PhD
Assoc. Prof. Milena Karailieva, PhD

Course Description:

Competencies:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

същността и значението на конкурентоспособността на туристическата дейност за развитието на туризма;

източниците на конкурентно предимство за туристическия продукт;

начините за осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма;

критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;

методите за оценка на конкурентоспособността;

жизнения цикъл на туристическия продукт;

основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт в хотелиерството, ресторантьорството, балнео, Спа и Уелнес центровете и туроператорските и турагентски фирми;

2) могат:

да анализират развитието на туризма в България и конкурентните предимства на българския туристически продукт;

да познават детайлно аспектите на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт;

да характеризират възможностите за осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма и източниците на конкурентно предимство за туристическия продукт;

да извършват оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт по всички възможни критерии и показатели, познавайки добре методологията и инструментариума;

да правят сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми;

да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.


Prerequisites:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Да познават основните понятия и дефиниции в сферата на туризма, същността и значението на туроператорския продукт



Types:
Distance

Types of Courses:
Lecture

Language of teaching:
Bulgarian

Topics:

  1. 1.Значение на конкуренто-способността на туристическата дейност за развитието на туризма. 2.Същност и съдържание на конкурентоспособността на туристическия продукт - терминологичен и понятиен апарат. 3.Конкурентно предимство на туристическия продукт - експликация и терминологични уточнения. 4.Осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма. Източници на конкурентно предимство 5.Оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт. Възникване и реализация на идеята за оценка на конкурентоспособността. 6.Критерии и показатели за конкурентоспособност на туристическия продукт. 7.Методи за оценка на конкуренто-способността на туристическия продукт. 8.Туристически продукт - структура и типология. Жизнен цикъл на туристическия продукт. Анализ на конку-рентоспособността.
  2. 9.Конкурентоспособност на хотелиерския продукт. Анализ и оценка. 10.Конкурентоспособност на ресторантьорския продукт. Анализ и оценка. 11.Конкурентоспособност на туроператорския и турагентския продукт. Анализ и оценка. 12.Конкурентоспособност на балнео, Спа и Уелнес туристически продукт. Анализ и оценка. 13.Сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми. 14.Анализ на състоянието на конкурентоспособност на българския туристически продукт. 15.SWOT анализ на европейския туризъм. Анализ на конкурентоспособ-ността на българския тур. продукт.
  3. Оценка на конкурентоспособност по показатели 1.Показател за суперструктурата 2.Показател за номенклатурата и асортимента 3.Показател за качество 4.Показател за цената 5.Показател за формата на обслужване 6.Показател за работния режим 7.Показател за времето за обслужване 8.Показател за средата на обслужване 9.Показател за външния вид и отношението на обслужващия персонал 10.Показател за туристическата инфраструктура 12.Показател за екологичност

Bibliography:

Рибов, М., "Конкуренция и конкурентоспособност на туристическия продукт",С. 2000

Рибов, М., "Управление на конкурентоспособността в туризма", Изд. "Тракия-М", С. 2003

Стамов, Н., Й. Алексиева, "Хотелиерство", Пловдив, 1999

Тончев, Цв. "Технология на допълнителните дейности в туризма", Изд. "Тилиа" 2000

Хаджиниколов, Хр., "Ресторантьорство и хотелиерство", С. 1996

Assessment:

ТЕСТ 50%

ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%