BATB518D Практика: Анализ и оценка на конкурентоспособността в туризма
Анотация:
Целта на курса е студентите да придобият знания, умения и навици да анализират конкурентната среда и познавайки успешните туристически практики на туризма в ЕС да са подготвени теоретично да управляват ефективно всяка туристическа фирма. Курсът цели и да запознае студентите с основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт в хотелиерството, ресторантьорството, балнео, Спа и Уелнес центровете и туроператорските и турагентски фирми.
Съдържание на дисциплината (анотация и теми)
В курса са включени основните теми от теорията за конкурентоспособност и успешните практики на туризма в ЕС.
изясняват се основни теминологични понятия, свързани с конкурентоспособността и конкурентните предимства на туристическия продукт;
характеризират се детайлно основните източници за осигуряване на конкуренто-способността на туристическата фирма източниците на конкурентно предимство;
специално внимание се обръща на оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт, възникването и реализацията на идеята за оценка на конкурентоспособността;
анализират се критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;
разглеждат се методите за оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт;
характеризира се туристическия продукт - структура и типология и жизнения цикъл на туристическия продукт - хотелиерски, ресторантьорски, туроператорски и турагентски;
в ретроспективен план се анализира развитието на туризма в България и състоянието на конкурентоспособност и се очертават основните конкурентни предимства на българския туристически продукт;
извършва се SWOT анализ на европейския туризъм и анализ на конкурентоспособността на българския туристически продукт;
очертават се насоките за повишаване качеството и конкурентоспособността на българския туристически продукт;
Крайната цел на курса е студентите да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.
Преподавател(и):
доц. Милена Караилиева д-р
гл. ас. Маргарита Мишева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
същността и значението на конкурентоспособността на туристическата дейност за развитието на туризма;
източниците на конкурентно предимство за туристическия продукт;
начините за осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма;
критериите и показателите за конкурентоспособност на туристическия продукт;
методите за оценка на конкурентоспособността;
жизнения цикъл на туристическия продукт;
основните аспекти на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт в хотелиерството, ресторантьорството, балнео, Спа и Уелнес центровете и туроператорските и турагентски фирми;
2) могат:
да анализират развитието на туризма в България и конкурентните предимства на българския туристически продукт;
да познават детайлно аспектите на управлението на конкурентоспособността на туристическия продукт;
да характеризират възможностите за осигуряване на конкурентоспособността на туристическата фирма и източниците на конкурентно предимство за туристическия продукт;
да извършват оценка на конкурентоспособността на туристическия продукт по всички възможни критерии и показатели, познавайки добре методологията и инструментариума;
да правят сравнителен анализ на конкурентоспособността на две и повече туристически фирми;
да прилагат получените общотеоретични и специални знания при и осъществяването на туристически дейности.
Предварителни изисквания:
Основни теоретични познания по курс "Основи на туризма"
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. "Управление на конкурентоспособността в туризма” ,С., “Тракия-М”, 2003, с. 610;
2. "Конкурентно предимство в туризма”, С., “Нова Звезда”, 2005, с.450;
3. "Конкурентни стратегии в туризма”, С., “Тракия-М”, 2005 г., с. 420, (в съавторство)
Средства за оценяване:
Тест 50 %
Практическа разработка 50 %