BATB510D Хотелиерство и ресторантьорство - I част
Анотация:
Курсът запознава студентите с развитието и тенденциите в съвременното хотелиерство. Управлението на хотелските обекти във времето на глобалните промени в туристическата индустрия като цяло изискват нови познания и умения от хотелските мениджъри. Целта на курса е да се получат основни знания за хотелиерството като част от съвременния туристически бизнес и да се запознаят студентите със същността и значението на хотелиерството. Курсът представя накратко същността на хотелиерството (възникване, кратка история, развитие, тенденции и др.), изисквания към персонала в туризма, управление на персонала (процес, стилове на управление, оценка, мотивация и др.), стандарти за управление на качеството и др.
Заедно с анализиране на съвременните тенденции и проблеми в световния хотелиерски мениджмънт, се акцентира върху по-конкретните и важни за практиката теми, свързани с: основните позиции и задължения на заеманите административни и др. длъжности в съвременния туристически обект; дейността в основните блокове в съвременния хотелски комплекс; основните и допълнителните услуги в хотела; основните звена и дирекции в хотелския комплекс; правила за работа, обучение, квалификация и изисквания към видовете персонал; категоризиране на туристическите обекти, изисквания и стандарти и др.
Преподавател(и):
доц. Теодора Ризова д-р
гл. ас. Виолета Донева-Янкулова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
основните термини и понятия в хотелиерството и ресторантьорството
специфика на работата в хотелиерството и ресторантьорството
същността и значението на категоризацията в хотелиерството
същността на работата в приемния и др. блокове в хотела
да познават изискванията за работа с клиентите в хотела и ресторанта
2) могат:
да познават видовете средства за настаняване и тяхната специфика, изисквания и стандарти
да подготвят посрещане и изпращане на гостите в хотела
да се представят добре при изготвяне на оферта, меню, сценарий
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Базови познания по основи на туризма
Базови познания по икономика
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на хотелиерството (възникване, кратка история и развитие). Особености на хотелиерското обслужване. Тенденции в развитието на хотелиерската индустрия.Значение на хотелиерството в системата на туризма. Хотелиерски продукт - същност, структура и видове. Съвременни тенденции и проблеми в световния хотелиерски мениджмънт (казуси от практиката). Световни хотелиерски вериги. Съвременни форми на инвестиране в хотелиерството: франчайзинг, лизинг, тайм шеър и договори за управление (казуси от практиката).
- Категоризацията в хотелиерството Видове заведения за пребиваване. Наредба за категоризация на туристическите обекти в РБългария. Хотелиерска суперструктура - специфични особености. Хотелиерско търсене и хотелиерско предлагане - особености, сегментиране и тенденции. Цени, резервации и продажби. Организационно-управленски структури.в хотелиерството. Видове и начин на функциониране
- Управление на персонала (процес, стилове на управление, оценка, мотивация и др.). Категории персонал - длъжностни характеристики. Технология на обслужване в хотелиерството. Изисквания към персонала в туризма. Основни позиции и задължения на заеманите административни и др. длъжности в съвременния туристически обект. Основни звена в организационната структура на съвременния хотелски комплекс.
- Видове блокове - основни функции и характеристики. Приемен блок - основни функции и организация на работата в приемния блок. Рецепция. Основни професии в приемния блок (казуси от практиката). Видове хотелски стаи и апартаменти. Критерии при обзавеждане и оборудване на хотелски стаи. Балнео и SPA център в хотелския комплекс. Външна инфраструктура на хотелския комплекс.
- Нормативни изисквания и съвременни тенденции при проектирането, обзавеждането и проектирането на хотелските стаи. Архитектурно-строителни части на хотелската сграда.
- Изисквания и нормативи. Управление на качеството в туризма. Системи за фирмено управление на качеството в туризма.Стандарти за управление на качеството и др. (казуси от практиката).
Литература по темите:
Монографии, учебници, книги:
1. Дъбева, Т., "Хотелиерство и ресторантьорство" - част първа "Хотелиерство"- изд. на ИУ, Варна, 1998 г.
2. Кадиева, Сн., "Технология на обслужването в хотела", изд. "Варна принт" , Варна, 2001 г.
3. Нешков, М., Дъбева, Т., Милева, М.,Ракаджийска, С., Маринов, с., Казанджиева, В., Въведение в туризма, УИ, Варна, 2001
4. Хаджиниколов, Хр., "Ресторантьорство и хотелиерство", УИ "Стопанство", С., 1997 г.
5. Рибов М. "Конкуренция и конкурентноспособност на туристическия продукт", УИ "Стопанство", С., 1997 г.
6. Атанасова, Л., Маркетингови комуникации в туризма и услугите, изд. Ирита, Казанлък, 2001
7. Доганов, Д., "Маркетинг в туризма", изд. "Принцепс", София, 2000 г.
8. Алексиева, С. "История между сезоните - книга за БХРА- 10 години по- късно."( том първи), изд. ПР Туризъм Консулт, С., 2003 г.
9. Алексиева, С. "История между сезоните - книга за БХРА- 10 години по- късно."( том втори), изд. ПР Туризъм Консулт, С., 2004 г.
10. Ракаджийска, Св., Маринов, Ст., "Туристически пазари", ИК "Стено", Варна, 2005 г.
11. Рибов, М., Конкурентно предимство в туризма, изд. "Нова звезда", С., 2005
12. Рибов, М. и колектив, Организационни структури в туризма, Изд. "Нова звезда", С., 2005
13. Кадиева, Сн., Рафаилова, Г., "Грижа за клиента", изд. "Наука и икономика" - Икономически университет Варна, 2006 г.
14. Михайлов, М., "Стратегическо управление на туризма", изд. НБУ, София, 2006 г.
15. Маринов, Ст., "Маркетингово управление на конкурентноспособността на туристическа дестинация", изд. "Славена" - Варна, 2006 г.
16. Сб. "Българският туризъм - управление и ефективност", изд. "Славена", Варна, 2005 г.
17. Сб. "Конкурентоспособност на туристическите дестинации в Югоизточна Европа", изд. "Славена", Варна, 2006 г.
18. Сб. Българският туризъм - приоритети за развитие, изд. "Славена", Варна, 2007
19. Сб. "Основи на гостоприемството" (Хотелиерство. Ресторантьорство. Екскурзоводство), Изд. International University, С., 2007 г.
20. Кръстева, А., Петков, П., Банкети, приеми, кетъринг, изд. "Наука и икономика", Варна, 2007
21. Нешков, М., "Икономика на туристическата фирма", изд. НБУ, С., 2008 г.
22. Рибов, М., и колектив, Туризмът в ерата на качеството, изд. "Тракия М", С., 2008
23. Тодориев, В., "Хотелиерски операции", изд."Матком", С., 2008
24. Наредба за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения
25. Сб. "Туризмът и устойчивото развитие на обществото", ИУ-Варна, Варна, 2009
26. Сб. "Предизвикателства през туризма през XXI век (том1 и том 2), изд. Авангард Прима, С., 2011
27. Сб. "Туризмът - предизвикателства в условията на икономическа криза" изд., НБУ, София, 2011г.
Специализирани списания:
HoReMag (архив)
Happy Weekend (архив)
"Туризъм и отдих"(архив)
"Одисей" (архив)
"Черга"
"Хотели"
"Травел Мегазин"
Интернет източници:
http://www.mi.government.bg/bg/themes-c240.html
www.wold-tourism.org
www.wttc.org
www.ih-ra.org
www.hotelsmag.com
www.bhra-bg.org
www.horemag.bg
http://thexperts.bg/
Средства за оценяване: