PMCB403 Власт и медии
Анотация:
Медиите са значими бизнес предприятия, формират общественото мнение и са регулирани от властите. Отношенията власт – медии са определящи за демократичността на една държава и общество. Затова целта на курса е да запознае студентите с тези отношения в различните политически режими.
Курсът се състои от 30 академични часа, които представляват различни форми на учебна натовареност:
• Лекции – 20 часа.
• Семинари – 10 часа.
Преподавател(и):
гл. ас. Тодор Панайотов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават отношенията власт – медии като основа на тяхното академично образование
2) могат:
• Да анализират основните видове медии и да разбират ролята на властите при тяхната регулация
Предварителни изисквания:
Студентите да имат начални знания в областта на медиите и видовете власт
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Основни понятия
- Въведение. Основни понятия
- Възникване на електронните медии и властта
- Тоталитарната власт и медиите
- Медиите и демокрацията
- Цензурата върху медиите в България
- Глобализация и медии
- Свободата на словото и медиите
- Интернет и медии
- Пари и медии
- Медийна манипулация
- Властта на медиите
- Властта и регулацията на медиите
- Властта и медийната индустрия
- Медиите и битките за властта
Литература по темите:
1. Алфандари, Елиезер. Медиите и властта. София: Тилиа, Академично издателство проф. Марин Дринов, 2000.
2. Инджов, Иво. Медиите – между свободата, политиката и бизнеса. София: Институт за модерна политика, 2011.
3. Кастелс, Мануел. Информационната епоха: Икономика, общество и култура.
Том 1 и 2. София: ЛиК , 2004-2006.
4. Кийн, Джон. Медиите и демокрацията. София: ЛиК ,1999.
5. Крачунова, Дария. Тоталитаризмът – Власт и пропаганда. София: Вулкан 4, 1999.
6. Михайлов, Владимир. Медиязнание. София: Изток-Запад, 2009.
7. Панайотов, Тодор. Български издатели и журналисти. София: ПАН, 2013.
8. Стоянов, Росен. Комуникационна демокрация. София: НБУ, 2016.
9. Филева, Петранка. Глобализация и медии. София: Военно издателство, 2003.
10. Чомски, Ноам. Медиите под контрол. София: Агата, 1994.
Средства за оценяване:
Формирането на оценката е комплексно. От една страна се проверяват теоретичните познания и подготовка на студентите чрез курсова работа. От друга – активността и качеството на участие в семинари.