BUTB204 Управление на допълнителните услуги в туризма
Анотация:
Курсът обхваща проблемите, свързани с управлението на допълнителните услуги в туризма и по-конкретно организацията и менажирането на различните видове развлечения като цел на посещение от страна на туристите. Подробно се разглежда пазарът на развлекателни услуги в най-посещаваните туристически дестинации в света и интегрирането им в комплексния туристически продукт. Целта на курса е студентите да придобият теоретични знания относно структурата и спецификата на допълнителните услуги в туризма и практически опит при тяхното управление.
Преподавател(и):
доц. Ирена Емилова д-р
Аделина Стоянова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) ще знаят:
• Видовете развлечения в туризма;
• Спецификата на развлекателната индустрия;
• Пазарът на развлекателни услуги;
• Световните дестинации, предлагащи развлечения;
• Различните концепции, свързани с менажирането на допълнителните услуги в туризма;
2) ще могат:
• Да организират туристически пътувания с развлекателна цел;
• Да проектират продуктите на развлекателната индустрия в туризма
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Въведение в туризма;
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Тема 1: Туристическа услуга – основни понятия и квалификация. Особености на туристическата услуга.
- Тема 2: Същност и видове на допълнителните услуги в туризма.
- Тема 3: Същност и съдържание на развлеченията за целите на туризма.
- Тема 4: Класификация на развлеченията в туризма. Видове развлечения като цел на туристически пътувания.
- Тема 5: Туристическите развлечения като цел на посещение от туристите по водещи туристически дестинации.
- Тема 6: Потребност от туристически развлечения. Диверсификация на туристическите пакети с развлекателна цел.
- Тема 7: Търсене на туристически развлечения. Туристите като потребители на развлеченията в туризма. Профил. Туристическо поведение.
- Тема 8: Предлагане на туристически развлечения. Предприятия от развлекателната индустрия. Доставчици на услуги.
- Тема 9: Функции на мениджмънта и особености му в обслужаването и туризма.
- Тема 10: Организация на обслужването в туризма.
- Тема 11: Организация на развлеченията в туризма. Концерти. Изложби. Филмови прожекции. Вариетета и спектакли.
- Тема 12: Управление на атракциите. Същност и съдържание на туристическите атракции.
- Тема 13: Туристически дестинации, свързани с развлекателната индустрия – Италия, Франция, САЩ, Холандия, Тайланд, о-в Макао.
- Тема 14: Управление на развлеченията в градския туризъм /комбиниране на бизнес с развлекателен туризъм/.
- Тема 15: Управление на развлеченията в зимния (ски) туризъм /комбиниране на спортен с развлекателен туризъм/.
- Тема 16: Управление на развлеченията във ваканционните селища /клубен туризъм с развлекателна цел/.
- Тема 17: Управление на развлеченията при водни екстремни спортове /комбиниране на морски и развлекателен туризъм/.
- Тема 18: Тенденции в развитието на допълнителните услуги в туризма
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
• Божков, А., Изобразително изкуство: видове и жанрове, Наука и изкуство, С. 1999
• Дечева, В., Между идеологиите и хедонизма : Театърът в началото на новия век: Ч. 2., Black Flamingo Publishing, 2014
• Емилова, И., Въведение в туризма, НБУ, С., 2016
• Ополченов, И., Управление качеством в сфере услуг. Учебник. – М.: Советский спорт,
• 2008
• Ильина, Е.Н., Туроперейтинг. Стратегия обслуживания. Учебник.–М.: Ф и С, 2008..
• Недков, С., Музей и музеология, 2002
• Николов, Н., Празниците на българите с легенди и предания, С., 2004
• Рибов, М., Емилова И., колектив, Туризмът в ерата на развлекателната индустрия, Тракия М, С., 2008
• Стамов, С., Специализирани видове туризъм, Кота, 2006
• Чудновский А.Д., Жукова М.А., Сенин В.С., Управление индустрией туризма: учебное
• пособие. – М.: КНОРУС, 2007
• Списания Хоремаг
• Andersson, ?. E.; Andersson, D. E., The economics of experiences, the arts and entertainment., CABI Publishing, 2006
• Diamond, J. & E. Diamond. The world of fashion. (2nd ed.), N.Y., Fairchild, 1997
• Goel, V. & P. Pirolli. The structure of Design Problem Spaces. Cognitive Science, 16, 1992
• Howard Hughes, Art, entertainment and tourism, Heinemann Press, 2008
• Kandampully, J., Mok, C., Service Quality Management in Hospitality, Tourism, and Leisure, Psychology Press, 2001
• Moss, S., The Entertainment Industry: An Introduction, CABI Publishing, 2009
• Moss, S., Walmsley, B., Entertainment Management: Towards Best Practice, CABI Publishing, 2014
• Prideaux, B., Moscardo, G., Laws, E., Managing Tourism and Hospitality Services: Theory and International Applications, CABI,2006
• Ritchie, J. R. Brent, Lugosi, Peter, Morgan, Michael, The Tourism and Leisure Experience : Consumer and Managerial Perspectives, Channel ViewPublications, 2010
• Silberberg, T., Cultural tourism and business: opportunities for museum and heritage sites, Tourism management, 5/1995
• Vinet, М., Entertainment Industry: The Business of Music, Books, Movies, TV, Radio, Internet, Video Games, Theater, Fashion, Sports, Art, Merchandising, Copyright, Trademarks & Contracts, 2005
Средства за оценяване:
1. Текущи оценки – 40 %, формирана от тест
2. Практически задачи – 30 % от текущата оценка
3. Устен изпит – 30% защита на практическата задача
4. Финален изпит - същите изисквания, както при текущото оценяване.
Система на оценяване:
Тест с отворени и затворени въпроси
Скала: 50% - 60% верни отговора – Среден 3
60% - 70% верни отговора – Добър 4
70% - 80% – Мн. Добьр 5
90% -100% – Отличен 6
Практическа задача – по предварително утвърдена тема
Устен изпит - защита на практическата задача пред аудиторията