BCLB682 Педагогика и езиково обучение
Анотация:
Курсът цели да осигури необходимата база от познания в областта на теорията на обучението за развиване на професионалната компетентност на студентите, подготвящи се за учители по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, проектна работа, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н.
Сред целите на курса са:
- изграждане на обща педагогическа култура у студентите: запознаване с основните идеи в теорията на познанието, които движат педагогическата мисъл; изграждане на представа за педагогическите концепции в световен план /диахронен разрез/ и как тези концепции се осъществяват на практика.
- запознаване с развитието на българската педагогическа мисъл и развитието на образователните институции в България, като акцент се поставя върху идеите, фактите и условията, които бележат промени и дават тласък в развитието на българското образование.
- представяне на проекцията на педагогическите теории и концепциите за езикоусвояването в контекста на езиковото обучение (вкл. и проследяване на българската следа в езиковото обучение – сугестопедията).
Преподавател(и):
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
гл. ас. Станислав Богданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават/владеят:
- основните идеи в теорията на познанието и езикоусвояването, както и педагогическите концепции, които в исторически план дават тласък в развитието на училищното дело,
- съвременните тенденции в теорията на образованието и отражението им върху езиково обучение,
- етапите в развитието на българското образование и особеностите на езиковото обучение в българското училище,
- научната терминология в областта на педагогиката.
2) могат:
- да описват и анализират педагогическите концепции и да проследяват тяхното отражение в езиковото обучение;
- да прилагат съвременните стратегии, похвати и методи на обучение (вкл. и езиково обучение) в своята преподавателска практика;
- да контролират и управляват успешно учебния процес;
- да изследват образователните процеси и да се усъвършенстват като педагози на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- по чуждия език на равнище С1 по Европейската езикова рамка
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение. Педагогиката като наука. Теоретични основи на обучението (дидактика) и теория на възпитанието. Връзки на педагогиката с теорията на познанието и концепциите за езикоусвояването.
- Гносеологията (теорията за познанието / как учим) и отражението й върху педагогическата наука.
- Езикоусвояване и педагогика на езика
- Дидактика – предмет и обект. Бинарен характер на обучението (учене и преподаване). Структурен анализ на обучението (модели на обучението; „доброто” училище). Дидактически принципи.
- Теория на възпитанието и развитието на децата в образователна и семейна среда или обучението като социално явление: цели, принципи и методи на възпитанието. Самовъзпитание
- Класици на педагогиката: Коменски и Песталоци. Педагогическите концепции на Русо, Джон Лок, Толстой и Макаренко
- От педагогика на авторитета към педагогика на сътрудничеството: идеи на реформаторската педагогика. Педагогическите концепции на Джон Дюи, Рудолф Щайнер, Мария Монтесори, Селестен Френе и др.
- Исторически корени на българското образование: Охридската и Преславската школа; от килийното училище до идеите на новобългарското просветно движение (педагогическите концепции на Петър Берон и Васил Априлов; създаване на първите учебници). Развитие на съвременното българско училище и алтернативни концепции в българското образование (сугестопедия, интегративни процеси в обучението, иновативни училища и др.).
- Съвременни направления в педагогиката и иновации в образованието (диференциран подход в образованието, кооперативен подход в обучението, приобщаващо образование, дейностно-ориентирано обучение, обучение базирано на опита, развиване на житейски умения и уменията на 21 век, професионално образование, невродидактика, обучение базирано на множеството интелигентности и др.).
- Съвременната европейска образователна политика: Лисабонската стратегия (2000), стратегията „Европа 2020” за създаване на интелигентното общество на знанието и др. Развиване на умения за учене и житейски умения.
- Съвременна педагогика на езика: - компоненти на комуникативната компетентност на чуждия език – Европейска езикова рамка (2001 г. и 2018 г.) - интегриране на знанията за културата на носителите на езика и развиване на междукултурна комуникативна компетентност; - използване на съвременните ИКТ в езиковото обучение.
- Структура на образоването и образователна система в България. Нормативни документи в българското образование.Държавни образователни изисквания и учебни програми. Контрол и оценка на учебните постижения (знания, умения и нагласи).
- Структура и система на езиковото образование в България. Посоки на образователна реформа
- Педагогическа компетентност и педагогическа квалификация. „Добрият" учител по чужд език. Европейски стандарти при подготовката на учителите по чужд език. Педагогическо портфолио и професионално развиване в процеса на работа.
- Обобщение и представяне на реферати
Литература по темите:
Основна
- Андреев, Марин. Процесът на обучението – дидактика. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1996.
- Андреев, Марин. Оценяването в училището. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1995.
- Андреев, Марин. Интегративни тенденции в обучението. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1986.
- Атанасов, Жечо. История на педагогиката и българското образование. София, Веда словена-ЖГ, 1996
- Бижков, Георги. Реформаторска педагогика: история и съвременност. София: УИ, 2001.
- Гюрова, Вяра, Божилова В., Вълканова В., Дерменджиева Г. Интерактивността в учебния процес или за рибаря, рибката и риболова. София: Агенция Европрес, 2006
- Димитрова-Гюзелева, Светлана. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Издателство на НБУ и “Селекта”, 2007
Димитрова, Светлана и Ташевска, Светлана. Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ, 2004.
- Иванов, Пламен (ред.) Педагогика: университетски учебник. Пловдив: Хермес, 2007
- Коменски, Ян Амос. Избрани педагогически съчинения. София: Просвета, 1992.
- Петров, Петър. Дидактика. София: Изд. „ВЕДА СЛОВЕНА” – ЖГ, 2004.
- Попов, Любомир. Обектът на педагогиката. Обща педагогика. Част I. София. Даниела Убенова, 2006.
- Попов, Любомир. Отражения на педагогическата реалност. Обща педагогика. Част II. София. Даниела Убенова, 2006.
- Русо, Жан-Жак. Избрани педагогически произведения. София: Народна просвета, 1976.
- Стефанова, Павлина. Методика на чуждоезиковото обучение. София: Парадигма, 1999.
- Чавдарова, Албена. История на педагогиката. Велико Търново, Абагар, 1996.
Чавдарова-Костова, Сийка, Делибалтова, Вася и Господинов, Бончо. Педагогика. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 2018
- Чакъров, Найден. История на образованието и педагогическата мисъл в България. Т.1 и 2. София: Държавно издателство „Просвета”, 1982
- Чакъров, Найден. Христоматия по история на образованието и педагогическата мисъл в България. София: Държавно издателство „Наука и изкуство”, 1963
- Шопов, Тодор. Педагогика на езика. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2013
Нормативни документи за българското образование, https://www.mon.bg/bg/1/
Допълнителна
Амонашвили, Шалва. Здравейте деца! Как сте, деца? София: Прогрес, 1989
Бижков, Георги, Краевски, Володар (2004), Методология и методи на педагогическите изследвания, София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 2004.
Бижков, Георги. Критерии за оценка на педагогическите изследвания, София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1984
Бижков Георги. Теория и методика на дидактическите тестове, София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1992
Бижков, Георги и Попов, Н. Сравнителна педагогика, София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1994
Господинов, Бончо. Научното педагогическо изследване. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 2015
Карагеоргиева, Анета. Увод в съвременната теория на познанието. изд. „Проектория“, 2013
Лозанов, Георги. Сугестопедия-десугестивно обучение: комуникативен метод на скритите в нас резерви. София: Унив. издателство, 2005
Чавдарова-Костова, Сийка. Възпитанието в структурата на семейните отношения. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 2017
Заключения на Съвета от 12 май 2009 г. относно стратегическа рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението („ЕСЕТ 2020 г.“) (2009/C 119/02) Официален вестник на Европейския съюз, 28.05.2009