GENB031 Композиция във визуалните изкуства
Анотация:
Курсът има за цел да провокира осмисляне и развитие на познанието за композицията в изобразителното изкуство. Да провокира търсене и прилагане на разглежданите в курса методи и средства за развиване на творческите възможности и прилагането им. Да убеди студентите, че раждането на творчески идеи е свързано с редица психологически предпоставки, които те трябва да изградят съзнателно.
Подходът на курса е хронологичен с начало епохата на Ренесанса. Но по същество курсът третира понятието творческо мислене, същност на творческия процес, творческа реализация, мотивираното творчество, функционалност, космогония на понятието композиция, правилна композиция – доказване и дефиниране, анализ на понятието хармония, видове хармония, композиция от хармонии, инструменти на творческия процес и др.
Преподавател(и):
доц. Калина Христова д-р
ас. Тодор Петев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Философия на композицията – основа на изобразителните изкуства
• Факторите, влияещи на творческото въображение
2) могат:
• Да вникват чрез внимателно наблюдение и анализ в структурата на художествения образ и нейните послания
• Да боравят с видове композиции
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в курса
- Психологически особености на зрителното възприятие. Културен контекст на визуалното творчество и зрителното възприятие.
- Основни елементи и принципи на художествения образ
- Линейна перспектива и композиция (Перуджино и Мърквичка)
- Златното сечение
- Впечатления от една изложба - дискусия и задание
- Композиции на Леонардо да Винчи
- Композиции на Рафаело
- Влиянието на Караваджо и изобразителните практики в Европа
- Фигуративната композицията през Барока
- Aспекти на природния свят: Композиции от пейзажи и натюрморти от времето на Ренесанса и Барока
- Рококо и Неокласицизъм: фриволната и моралната композиция
- Композиционен анализ на произведения в галерия "УниАрт"
- Композиционни подходи при роматиците: Гоя
- Наченки на модерността - импресионистите
- Постимпресионистите I – цветът и мазката като структуриращи елементи на композицията
- Постимпресионистите II - Композиция на пространството у Сезан
- Аналитичен кубизъм -- деконструкция/реконструкция на изразните форми и композицията
- Синтетичен кубизъм. Футуризъм. Супрематизъм. Неопластицизъм. Конструктивизъм.
- Абстрактно изкуство: идеи/ манифести/ процеси
- Манифести на абстрактното изкуство - практическо упражнение
- Comparative Study (сравнителен анализ)
- Методи за презентиране на сравнителния анализ / CS
- Анри Матис -- цветът - основа на композицията
- Експресионизъм и Постекспресионизъм
- Сюреализмът – в странното царството на „случайните“ образи
- Радикални промени в понятието за композиция: Абстрактен експресионизъм
- Заключение: Приученото око -- композицията функция на човешката психология и култура
Литература по темите:
“Архетиповете и колективното несъзнавано” –К. Юнг; “Сборник” том ІІ*efest,97 –департамент “Антропология” и “Симеотика”; “Когнитивна психология” – Трифон момчилов; “Атлас” – Мишел Сер; “Зен и изкуств