MALM125 Хоспитиране по втори чужд език (английски език)
Анотация:
Хоспитирането трябва да осигури необходимата база от знания и умения за професионална реализация на студентите по избраната от тях тясната специалност – филолог-учител по чужд език и да ги подготви за педагогическата практика и преддипломния стаж по специалността. Курсът цели:
- да даде възможност на студентите да се запознаят на практика с особеностите на чуждоезиковото обучение в контекста на българското общообразователно училище;
- да направи прехода от теорията към практиката (педагогическия стаж) по-плавен и безболезнен;
- да развие у студентите практически умения и знания за работа в класната стая;
- да развие умения за критически анализ, изследване и справяне с конкретни методически проблеми на работното място.
С оглед на тези цели курсът предполага следните форми на учебна работа:
- наблюдение на уроци (изисква самостоятелна работа от страна на студентите и включва подготовка за полево изследване и водене на структурирано наблюдение);
- обсъждане на наблюдаваните уроци под ръководството на методик и/или ментор (предполага активност от страна на студентите по време на дискусиите);
- самостоятелен критичен анализ на наблюдаваните учебни занятия и извеждане на изводи за професионалното развитие.
Преподавател(и):
ас. Сияна Харизанова
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
- отблизо и на практика особеностите на чуждоезиковото обучение в основна степен на българското общообразователно училище.
2) могат:
- да подлагат на конструктивен анализ наблюдаваните практики и да изследват конкретни методически проблеми на работното място;
- да вземат добре обосновани решения за повишаване на ефективността на процеса на обучение по чужд език;
- умело да направляват собственото си професионално развитие на база почерпения опит.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- по английски език на ниво С1 (и по-високо) по Европейската езикова рамка;
- записан/завършен курс по Методика на ЧЕО.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение от страна на методика от НБУ в същността и целите на хоспитирането като част от практическата подготовка на учителите. Запознаване с педагогическото портфолио. Подготовка за структурирано наблюдение в училище.
- Запознаване с условията на работа в училището. Запознаване с базовия учител и учениците от класовете, в които ще провежда наблюдението. Работа с учебна програма, годишно тематично разпределение и дневник на класа.
- Подготовка и провеждане на структурираното наблюдение в базовото училище. Наблюдение и обсъждане на учебни занятия с базовия учител и/или преподавател-методик.
- Работа с документирането на практическия опит: попълване и редактиране на формулярите от проведеното наблюдение, работа с педагогическото портфолио.
Литература по темите:
Основна:
Димитрова, С. и Ташевска, С. (2005) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
Допълнителна:
Davcheva, L. and Tarasheva, E. (1998) Branching out - A Cultural Studies Syllabus. Sofia: British Council
Ellis, G. and Sinclair, B. (1989) Learning to Learn English: A Course in Learner Training. Cambridge: Cambridge University Press
Ellis, R. (1985). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press
Gower, R. and Waters, S. (1983) Teaching practice handbook. Oxford: Heinemann
Harmer, J. (1991) The Practice of English Language Teaching. London: Longman
Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman
Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated). London: Longman Pearson Education Limited
Scriverner, J. (1994) Learning Teaching. Oxford: Heinemann
Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks. Cambridge: Cambridge University Press