MALM034 Педагогическа комуникация на испански език
Анотация:
Курсът се провежда на испански език и цели да осигури необходимата база от професионални знания и умения за упражняване на избраната от студентите професия - учител по испански език като чужд. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни и семинарни форми на обучение, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси, участие в учебни симулации, представяне на презентации, писмени разработки на учебни планове и самооценка на проведени занятия, изготвяне на оценка на учебни материали и т.н.
Сред по-конкретните цели на курса са запознаване на студентите с терминологичния апарат на методиката на ЧЕО на испански език, което да им позволи:
- да ползват свободно справочна методическа литература на испански език в процеса на своето професионално усъвършенстване;
- да изготвят необходимата учебна документация на чуждия език (напр. записки от наблюдения по време на хоспитирането, план на урок, критичен анализ на проведено занятиe и др.);
- да усъвършенстват своя метаезик (при представяне на чуждия език и за управление на учебния процес) и да осъществят по-ефективна педагогическа комуникация в процеса на обучение;
- да адаптират и/или разработват учебни материали за преподаване на чуждия език;
- да общуват със своите колеги на чуждия език с цел обмен на идеи и добри практики в контекста на ЧЕО.
Преподавател(и):
доц. Венета Сиракова д-р
гл. ас. Магдалена Караджункова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
притежават необходимите знания и практически умения за планиране и провеждане на модерно и ефективно обучение по чужд език, като
1) знаят/познават/владеят:
• испаноезичната литература, представяща актуалните проблеми и съвременните тенденции в методиката на чуждоезиковото обучение;
• научната и специфичната професионална терминология в областта на методиката на ЧЕО.
2) могат:
• да водят полеви записки и да анализират критично учебните процеси и явления, собствения и чуждия преподавателски опит на чуждия език;
• да планират и оценяват конкретни учебни занятия по чужд език на чуждия език;
• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните, като в процеса на педагогическа комуникация използват ефективен метаезик на езика-цел;
• да контролират и управляват успешно учебния процес, като общуват с обучаваните на чуждия език;
• да комбинират и допълват учебните материали по чужд език;
• да ползват свободно справочна методическа литература на испански език в процеса на своето професионално усъвършенстване.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по испански език на ниво С1 (или по-високо) от Европейската езикова рамка;
• задълбочени познания по методика на чуждоезиковото обучение.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Испански
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение.
- Комуникативна компетентност на чуждия език и ЧЕО - съвременни тенденции в испаноезичната методическа литература.
- Професионално усъвършенстване: анализ на нуждите на групата и разпределение на темите за устните презентации по актуални проблеми в ЧЕО.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за развиване на речевите умения: - четене с разбиране. - слушане с разбиране.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за развиване на речевите умения: - говорене. - писане.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за преподаване на езикови знания: правопис, произношение и правоговор.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за преподаване на езикови знания: лексика.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за преподаване на езикови знания: граматика.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за управление на учебния процес: • при осигуряване на обратна връзка, проверка на резултата от учебните дейности и поправка на грешките. • при организиране на взаимодействието в класната стая (форми на работа). • за други аспекти от метаезика на преподавателя.
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за управление на учебния процес: • при хоспитирането (структурираното наблюдение на учебни занятия). • при планирането и самооценката на учебното занятие.
- Практически аспекти: Учебни презентации на студентите.
- Практически аспекти: Учебни презентации на студентите.
- Практически аспекти: Учебни симулации на студентите.
- Практически аспекти: Учебни симулации на студентите.
- Обобщение.
Литература по темите:
Различни съвременни учебни системи за чуждоезиково обучение
Испански:
• Bello, P., Feria, A., Ferra, Jose Maria y otros: Didactica de las segundas lenguas. Santillana, ISBN: 84-294-5998-7.
• Breen, Michael P. (1996) Paradigmas contemporaneos en el diseno de programas de lenguas I., Gijon, Espana, p. 52-71
• Canale, Michael, Merrill Swain (1996) Fundamentos teoricos de los enfoques comunicativos I., Gijon, Espana, p. 56-61
• Lomas, Carlos (1997) La educacion linguistica y el limbo de los justos., Gijon, Espana, p 62.
• Pastor Cesteros, S. (2004) Aprendizaje de segundas lenguas. Linguistica aplicada a la ensenanza de idiomas. Alicante: Universidad de Alicante
• Saenz Barrio, O. (Dir.) (1994) Didactica General. Un enfoque curricular. Alcoy: Marfil.
Български:
• Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: Университетско издателство на НБУ
• Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Изд. на НБУ и “Селекта”
• Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
• Стефанова, П. (2007) “Чуждоезиковото обучение – учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006
Newby, D. et al. (2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: A reflection tool for language teacher education. Graz: Council of Europe [http://www.ecml.at/epostl.] – версия на испански език.
.
Средства за оценяване:
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
• Презентацията предполага преглед на испаноезичната методическа литература по даден проблем и устно му представяне по време на семинарите.
• Изготвянето на педагогическа документация на ЧЕ е свързано с писмена методическа разработка (под формата на урочен план и самооценка на проведено занятие).
• Учебната симулация предполага въплътяване в ролята на учител на група обучавани (останалите студенти от курса) и провеждане на част от учебно занятие (2-3 дейности / ~ 20-30 минути) за представяне на особеностите на ефективната педагогическа комуникация на ЧЕ в процеса на ЧЕО; следва групово обсъждане и критичен анализ на симулацията.