MALM033 Педагогическа комуникация на френски език
Анотация:
Курсът се провежда на френски език и цели да осигури необходимата база от професионални знания и умения за упражняване на избраната от студентите професия - учител по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни и семинарни форми на обучение, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси, участие в учебни симулации, представяне на презентации, писмени разработки на учебни планове и самооценка на проведени занятия, изготвяне на оценка на учебни материали и т.н.
Сред по-конкретните цели на курса са запознаване на студентите с терминологичния апарат на методиката на ЧЕО на чуждия език, което да им позволи:
- да ползват свободно справочна методическа литература на чуждия език в процеса на своето професионално усъвършенстване;
- да изготвят необходимата учебна документация на чуждия език (напр. записки от наблюдения по време на хоспитирането, план на урок, критичен анализ на проведено занятиe и др.);
- да усъвършенстват своя метаезик (при представяне на чуждия език и за управление на учебния процес) и да осъществят по-ефективна педагогическа комуникация в процеса на обучение;
- да адаптират и/или разработват учебни материали за преподаване на чуждия език;
- да общуват със своите колеги на чуждия език с цел обмен на идеи и добри практики в контекста на ЧЕО.
Преподавател(и):
преп. Елена Апостолова-Мутафчийска
преп. Магдалена Божкова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
притежават необходимите знания и практически умения за планиране и провеждане на модерно и ефективно обучение по чужд език, като
1) знаят/познават/владеят:
• чуждоезичната литература, представяща актуалните проблеми и съвременните тенденции в методиката на чуждоезиковото обучение;
• научната и специфичната професионална терминология в областта на методиката на ЧЕО.
2) могат:
• да водят полеви записки и да анализират критично учебните процеси и явления, собствения и чуждия преподавателски опит на чуждия език;
• да планират и оценяват конкретни учебни занятия по чужд език на чуждия език;
• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните, като в процеса на педагогическа комуникация използват ефективен метаезик на езика-цел;
• да контролират и управляват успешно учебния процес, като общуват с обучаваните на чуждия език;
• да комбинират и допълват учебните материали по чужд език;
• да ползват свободно справочна методическа литература на чужд език в процеса на своето професионално усъвършенстване.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по чуждия език на ниво С1 (или по-високо) от Европейската езикова рамка;
• задълбочени познания по методика на чуждоезиковото обучение.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Френски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение
- Комуникативна компетентност на чуждия език и ЧЕО - съвременни тенденции в чуждоезичната методическа литература
- Професионално усъвършенстване: анализ на нуждите на групата и разпределение на темите за устните презентации по актуални проблеми в ЧЕО
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за развиване на речевите умения: - четене с разбиране - слушане с разбиране
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за развиване на речевите умения: - говорене - писане
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за преподаване на езикови знания: правопис, произношение и правоговор
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за преподаване на езикови знания: лексика
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за преподаване на езикови знания: граматика
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за управление на учебния процес при осигуряване на обратна връзка, проверка на резултата от учебните дейности и поправка на грешките при организиране на взаимодействието в класната стая (форми на работа)
- Ефективна педагогическа комуникация - използване на ЧЕ за управление на учебния процес при хоспитирането (структурираното наблюдение на учебни занятия), при планирането и самооценката на учебното занятие
- Практически аспекти: Учебни презентации на студентите Обобщение
Литература по темите:
• Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: Университетско издателство на НБУ
• Димитрова-Гюзелева, С. (2007) Професионална подготовка на учителя по чужд език, София: Изд. на НБУ и “Селекта”
• Стефанова, П. (1999) Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
• Стефанова, П. (2007) “Чуждоезиковото обучение – учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001
Обща европейска езикова рамка