MALM023 Тенденции в обучението по френскоезична култура и развиване на междукултурна компетентност
Анотация:
В рамките на 30 академични часа, който се провеждат изцяло на чуждия език (френски), студентите се запознават с най-съвременните теории за интегриране на знанията за културата на носителите на езика в обучението по чужд език от една страна и развиват умения за междукултурно общуване.
Преподавател(и):
гл. ас. Милен Шипчанов д-р
преп. Магдалена Божкова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Познания:
- за факторите, които могат да бъдат пречка в общуването между представители на различни култури;
- за принципите на междукултурното общуване.
- за възможности за предотвратяването на културни недоразумения.
Знаят, че високата лингвистична компетентност не е достатъчна за безпрепятствено протичане на общуването..
2) могат:
- да разпознават културно специфични сигнали на тялото; език на тялото; жестове и поведение; мимика и поглед; пространствена дистанция в другите култури;
- да установяват и да съдействат за преодоляване и разграждане на стереотипи и предразсъдъци по отношение на страните и носителите на езика;
- да преодоляват културноспецифични трудности при общуването;
- да предотвратяват и разрешават възникнали културни недоразумения.
Предварителни изисквания:
Ниво на компетентност по френски език С1
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Френски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Теоретични схващания – понятия.
- Междукултурна компетентност – ключова компетентност на 21. век.
- Компоненти: знания и опит; емпатия, самочувствие и самосъзнание; критичен подход и рефлексия на собствените предразсъдъци и стереотипи.
- Междукултурна компетентност и междукултурна комуникация.
- Междукултурната комуникация – особености.
- Стереотипи и предразсъдъци; функции на стереотипите; разграждане на стереотипи.
- Културни различия – индивидуализъм, колективизъм; феминизъм ; формализъм. Културни недоразумения и възможности за предотвратяването им.
- Аспекти на развитието на междукултурната компетентност.
- Формиране на желание за разбиране на другия.
- Модериране на съзнателен диалог между изходната и приеманата
Литература по темите:
1. Стефанова П., Й. Симеонова, Р. Пъндева-Цанева (1991): Великобритания, Германия Франция в представите на българските ученици, сп. ЧЕО, кн.2, с. 9-15
2. Стефанова П. (2011): Ние и другите в огледалото на нашите представи, сп. ЧЕО, кн.1, с. 34-46
3. Макариев, Пламен: Мултикултурализмът като толерантност и признаване. София 2008.
4. Пачев, Ангел: Езиковите общности в условията на европеизация и глобализация. София 2006
5. Рот, Юлиана/Клаус Рот: Студии по интеркултурна комуникация. Теория и практика. София 2007.
6. Хофстеде, Хеерт. Култури и организации. Софтуер на ума. Класика и Стил. София 2001.
Средства за оценяване:
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%
ПОРТФОЛИО 50%